Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 3520 ggr
EternalWinter
2014-09-27 19:33

Kakariki

Hejsan!

Jag och min sambo har funderat på att skaffa oss fågel. Det är mestadels han som vill ha då han är uppvuxen med olika sorters fåglar har han saknat att ha det. Jag är helt ny på den fronten och har ingen erfarenhet alls.

Vi har tittat runt på lite olika sorter och har nu fastnat för kakariki. Vi har varit inne i djuraffären och där hade dom en drös olika fåglar. Bland annat en kakariki hane & en hona. Båda två väldigt framåt och honan satt och dansade lite när man visslade.

Vi vet inte om vi ska köpa från djuraffären eller uppfödare hur går tankarna hos er om det?

Är det någon som har en som orkar berätta lite hur dom är att leva med samt vad för aktivering dom tycker är roligt. 

Vad ska man titta efter när man köper fågel?

Ska dom vara två? Läste på nätet att dom kan vara själva men är det ändå att föredra två? Hona & hane eller något annat då?

Vad rekomenderar ni för tillbehör? Och vad ska man ha för storlek på buren?

Tacksam för svar! =)

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Annons:
Davidzetterlund
2014-09-27 20:56
#1

Jag har 2 kakariki, köpte en först, efter ca 1,5-2mån senare köpte jag en till. Aktivering, tja.. Jag släpper ut mina MINST 1,5 tim varje dag, oftast 4-5h. Dom älskar att flyga runt i vardagsrummet. Brukar lägga in chili eller solrosfrön i olika kartonger/toarullar som dom får kämpa med. Burinredning. Jag har lite natursittpinnar i olika storlek, ett långt rep som är formbart, en tyggunga, en pinne med klätterbät. En bäbisleksak som skramlar o snurrar med lite plastringar på. Jag har 6 olika skålar i burrn också. Frö,torrfoder,äggfoder,grönsaker, dricka,bada. Burstorlek, så stor som möjligt Men. 26-35 cm: minsta tillåtna yta (m2) 0,84, burens längd minst 120 cm, höjd minst 80 cm, (exempel: bredd minst 70 cm). Min har inte dom måtten jag har BxDxH 100x70x150. Fåglarna, Riktigt roliga, sociala, nyfikna. Väldigt tysta av sig, när dom väl låter så är det ett behagligt ljud, inte skäranda skrik mao. Dom är riktiga grisar när dom äter, skvätter ordentligt. Krafsar ur hälften av alla frön när dom äter det. Tar gärna frön, bottenflisor, grönsaker, dvs allt som inte är för stort, och flyger ut med ur buren o släpper lite här o där. Badar mer än gärna, mina badar 2-3 ggr om dan med dyngsurt golv som följd. Riktigt charmiga fåglar som är riktigt roliga pga sin nyfikenhet. Man riktigt ser hur dom kämpar mot sig själva när dom egentligen inte vågar men måste se vad det är för ny sak man har i handen.

Davidzetterlund
2014-09-27 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har 2 kakariki, köpte en först, efter ca 1,5-2mån senare köpte jag en till. Aktivering, tja.. Jag släpper ut mina MINST 1,5 tim varje dag, oftast 4-5h. Dom älskar att flyga runt i vardagsrummet. Brukar lägga in chili eller solrosfrön i olika kartonger/toarullar som dom får kämpa med. Burinredning. Jag har lite natursittpinnar i olika storlek, ett långt rep som är formbart, en tyggunga, en pinne med klätterbät. En bäbisleksak som skramlar o snurrar med lite plastringar på. Jag har 6 olika skålar i burrn också. Frö,torrfoder,äggfoder,grönsaker, dricka,bada. Burstorlek, så stor som möjligt Men. 26-35 cm: minsta tillåtna yta (m2) 0,84, burens längd minst 120 cm, höjd minst 80 cm, (exempel: bredd minst 70 cm). Min har inte dom måtten jag har BxDxH 100x70x150. Fåglarna, Riktigt roliga, sociala, nyfikna. Väldigt tysta av sig, när dom väl låter så är det ett behagligt ljud, inte skäranda skrik mao. Dom är riktiga grisar när dom äter, skvätter ordentligt. Krafsar ur hälften av alla frön när dom äter det. Tar gärna frön, bottenflisor, grönsaker, dvs allt som inte är för stort, och flyger ut med ur buren o släpper lite här o där. Badar mer än gärna, mina badar 2-3 ggr om dan med dyngsurt golv som följd. Riktigt charmiga fåglar som är riktigt roliga pga sin nyfikenhet. Man riktigt ser hur dom kämpar mot sig själva när dom egentligen inte vågar men måste se vad det är för ny sak man har i handen.

Davidzetterlund
2014-09-27 20:57
#3

Dubbelpost

EternalWinter
2014-09-27 21:43
#4

#1 Tack snälla för svaret! Riktigt fina fåglar du har 😊
Får jag fråga varför du valde att skaffa en till? Eller var det planen hela tiden? 
Är det två honor du har?
Vi har fastnat för dom just för att dom är så nyfikna och vi vill gärna ha en fågel som vill vara med lite. Och planen är att buren ska stå öppen när vi är hemma så att h*n får flyga fritt lite när andan faller på =)

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Davidzetterlund
2014-09-27 23:10
#5

Tack. Tanken var att ha 2 när den första blev tam, vilket gick på drygt 1v. Tror att dom har bäst utbyte av sina egna. Jag är ju inte där 24h om dygnet och putsar hennes fjädrar.. Det är 2 honor jag har enl djuraffären iaf. Den tama blev lite mindre tam när hon fick en kompis. Och kompisen blev lite mindre blyg av den andras tamhet. Lite invecklat. Lycka till

Curry1
2014-09-28 14:10
#6

Kan helt klart rekommendera kakarikin.Har ett ungt par som jag inte haft så länge.Är otroligt nyfikna & roliga att se på:)

Annons:
MiSSeFuN
2014-10-09 17:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

hej, jag har några kakariki, samt ungar till salu :)
Tycker att dem är super roliga fåglar :)
Lätt lärda, glada och sociala :)

MiSSeFuN
2014-10-09 17:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

EternalWinter
2014-10-15 11:48
#9

#7/8 Vilka sötingar! Är det honor eller hanar? Om man nu kan se sånt 😊
Vart finns ni?

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Idakarrlsson
2015-03-30 16:09
#11

Roligt att det verkar vara fler här inne som börja bli intresserade för denna fågel.

Ja vad ska man börja? Vill du ha en lagom stor fågel som är badglad och nyfiken så är kakariki något för dig.

Bakom deras ståtliga utseende gömmer det sig en nyfiken filur som mer än gärna tar kontakt med människan. Ganska lugna och tysta fåglar alltså inga som stirrar runt och skriker. Som sagt älskar iaf alla mina att bada så se till att välja badplats med omsorg så det inte blir alldeles för blött omkring.

Som sagt är det påhittiga fåglar och dem vill gärna ha aktivering och dem måste få röra på sina vingar. Jag har inte så mycket leksaker i min voljär utan dem har sitt hus + utevoljär att flyga i. Dem har dock alltid nått att plocka med. Brukar stoppa in en hel gran (räcker ju med grankvistar om man inte får in en hel gran haha 😂) .

Där kan dem kan sitta hur länge som helst och plocka barr samt småsmaska. På vår samt sommar får den andra sorter. Lövträd är populärt när alla knopparna slagit ut +  dem små precis utslagna bladen är riktiga vitaminbomber.

Jag tycker att fåglarna ska ha minst en kompis. En människa ersätter aldrig en fågelkompis.  Tycker fåglar blir mer harmoniska om dem får bo tillsammans med någon eller några andra individer.

Hoppas allt går bra och det är bara att fråga ifall du har några funderingar 😃

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Upp till toppen
Annons: