Annons:
Etikettparakiter
Läst 3167 ggr
vegosessa
2014-08-13 10:44

Turkosparakit.

Jag har nu läst texten ni haft här om turkosparakiter men kände inte att jag blev mycket klokare egentligen. Jag försöker hitta information åt min kompis och hennes dotter som nyligen fick en fågel med alldeles för liten bur och ensam. 

  • Där stod endast vilka träsorter som inte var ok. Vilka sorter är ok då?

  • Enligt en annan text jag läste så kan de hållas med andra arter som ex. splendidparakiter, bourkesparakiter, katarinaparakiter och andra fredliga arter. (någon som vet vilka andra fredliga arter är?)

  • Min kompis och hennes dotter har en hona, måste de ha en hona då eller går det bra att ha en hane? Jag har läst att fåglar inte brukar häcka om de inte har viss utrustning så att säga. Vad är detta för s.k utrustning?

  • De fick med en spegel, är detta verkligen något att föredra? Fågeln satt helt still medan spegeln var i buren men när de tog ut den så började den röra sig i buren. 

  • De tycker att fågeln verkar ledsen. Kan detta bero på att hon tidigare hade en kompis som dog för några månader sedan? De vill skaffa en ny fågelkompis men vet som sagt inte om det måste vara samma art. (kolla punkt två)

  • Jag hittade information om kosten som jag sammanfattade såhär
    "Kosten för turkosparakiter bör innehålla en blandning av kanariefågelfrön, groddade fröer, grönkål, kokt ägg, hirs, broccoli, riven morot, majs och äpple. Man kan ge andra frukter, bär och grönsaker. Inga solrosfrön. Men frön som gräsfrö, åkergräsfrö, havre, korn, råg, sesamfrön, tistelfrön, vete och även frön från örter. 

    Giftig mat: okokt potatis, alkohol, avokado, citron, choklad, lakrits, kaffe, lök, rabarber, te, salt & tomatplantor men de kan äta tomater."
    Låter det ok eller finns där andra förslag? 

    Tack för hjälpen! Jag hoppas ingen skäller ut mig för jag försöker hjälpa till så fågelns livssituation blir bättre för de bad mig för de även vill göra det bättre.

Annons:
Irrevirr
2014-08-13 12:48
#1

Bra träslag kan vara t ex björk, rönn, äpple… 

Andra fredliga arter är t ex de arter som räknas upp och även finkfåglar som t ex kanarier, måsfinkar mm… men framförallt behöver fågeln en kompis av samma art. En hane vore toppen. Ger man dem inte en holk brukar de normalt sett inte försöka häcka.

Spegeln kan tas bort. Speglar är sällan bra för fåglar överhuvudtaget. Att fågeln verkar ledsen eller passiv har nog att göra med att den inte har en artfrände.

Kosten kan man även sammanfatta med en bra undulatfröblandning med extra kanariefrö eller en fröblandning särskilt för gräsparakiter. Plus grönsaker varje dag. Att ge tillskott i form av vitaminer, mineraler och probiotika ett par gånger i veckan är också bra.

vegosessa
2014-08-13 12:52
#2

#1 tack för svaren!

Äpple, björk & rönn stod med under giftiga träslag.. 

Vet du om ex. nymfparakit skulle räknas in där? Gäller det alla parakiter? 

Spegeln är borttagen. Tänkte också att det kan bero på det. 

Då vet jag.

Irrevirr
2014-08-13 13:14
#3

Oookej, då borde mina fåglar vara döda för längesen. Jag använder bra björk och rönn just nu. Al ibland. 😉 Äppelkvistar är super så länge det handlar om obesprutade träd.

Nej, det gäller absolut inte alla parakiter. Bourkes- och splendidparakiter är också gräsparakiter och tillhör alltså samma släkte. Neophema. De är ganska likartade i sättet. Katarinaparakiter är en liten lugn parakit som går bra ihop med andra lugna fåglar. Nymfkakaduor kan fungera med gräsparakiter i större voljärer.

Irrevirr
2014-08-13 13:16
#4

Detta hittade jag i artikeln om turkosparakiter. Alltså trädsorter som är ok att använda. :)

"Giftfria Trädsorter samt knopp och blomm!

Al, Asp, Bok, Björk, Ek, Gran, Hassel, Lönn, Ormhassel, Päronträd, Rönn, Syren-grenar (enbart grenarna inte blommorna/bladen), Tall (grenar av Tall sköljes noga så kådan försvinner) Vinbärsgrenar, Vidé och Äppelträd."

Upp till toppen
Annons: