Annons:
Etikettpapegojor
Läst 3233 ggr
missemel
2014-07-22 16:40

förstafågel

Jag är inne på att skaffa fågel i framtiden och vill rikta in mig på en speciell redan nu för att kunna läsa på osv :)
Vill inte ha en för stor fågel men inte heller en för liten. Gillar att träna med min hund så gärna en lättlärd och lätthanterlig sort :) Någon som har något tips?

Annons:
missemel
2014-07-22 17:19
#1

Kakariki verkar bra! någon som vet?

[Yllhilda]
2014-07-22 18:20
#2

Tja, först tror jag det vore bra om du bestämde dig för om en fågel av papegojtyp eller en raknäbbad fågel som duva passar dig bäst. 🙂Finkar och duvor är mer lätta att underhålla och bland annat skrattduvor ska vara lätta att få tama, papegojor vill gärna bli underhållna för att inte göra allt för många hyss. 

En fågel bör helst ha en kompis, så kolla gärna att du har nog med plats hemma hos dig.

Pepsie
2014-07-22 22:52
#3

Morhuvade papegojor är helt underbara som sällskapsfåglar! Jag har bara en eftersom jag ändå spenderar hela dagarna med min :) Kanske inte det ultimata valet om ditt syfte är att träna med fågeln, men garanterad en trogen vän för livet om du vill ha någon att gosa med.

Djävlas

Mitchan
2014-07-23 02:09
#4

Oj, varför är inte morhuvad ett ultimat val för träning..? Mina har då inte vart svårlärda, snarare motsatsen, och ändå flyttade dom hit när dom var runt 6 år båda två :) Superintelligenta och tycker träning är jättekul! Ja, såvida det inte är selträning förstås ;) Däremot skulle jag själv vilja påstå att många morhuvade papegojor har lätt att drifta lite ifrån att vara "lätthanterliga" fåglar (dom kan bli lite dryga med tonåren så att säga), men beroende på omständigheterna kan det även gälla väldigt många andra papegojarter, och går förhoppningsvis att förebygga en del! :) TS, det är lite svårt för mig att rekommendera en art (jag vill ju bara nämna arterna jag har personlig erfarenhet av, för det är ju såklart arterna jag gillar mest, haha!), och vad du beskrev kan stämma in på väldigt många olika sorters fåglar, så mitt tips är att läs runt lite och se vad du fastnar för! Du kan till exempel surfa runt på blocket och liknande för att se vad som brukar finnas tillgängligt och kolla upp info om arter du ser där som verkar intressanta. ….och som en sista notis måste jag bara säga att halsbandsparakiter är alldeles för underskattade i Sverige ;) Fantastiska, snälla, pratglada och helt stört intelligenta fåglar med söta röster och mycket aktivitet, och det gööör ju inget att dom är så fina också! Jag blir alltid lika glad när jag ser folk som är intresserade av halsbandsparakiter haha.

TeeWeed
2014-07-23 15:51
#5

Jag är verkligen ingen fågelexpert, men jag rekommenderar hellre att du läser på och tar reda på vilken fågel som passar dig och också om du passar för fågeln. Starta med arter och sen underarter (underarterna kan skilja sig jättemycket). Jag själv tycker inte man skall börja med någon "nybörjarfågel" utan gå rakt på den som faktiskt passar dig. Åk till fågelmässor/träffar och försök träffa den fågeln du är intresserad utav :) De som rekommenderar en viss fågel rekommenderar den för att just den fågeln passar för dem, men de kanske inte passar dig bara för det :)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

TeeWeed
2014-07-23 18:23
#6

Orsaken till att jag tycker så är för att jag inte ser poängen med att skaffa en art som man bara skaffar för att det är en bra nybörjarfågel. För de lever också i många år och hur gör man då när man inser att denna arten inte var något för en själva?

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Annons:
Mitchan
2014-07-23 18:59
#7

Jag håller definitivt med dig, TeeWeed, men fick samtidigt inte uppfattningen av att TS letar efter en "lätt nybörjarfågel" så att säga, utan bara faktiskt vill ha tips på arter att läsa vidare om själv sen. Det finns ju så mycket att välja mellan haha, så jag förstår om man vill ha en liten nudge in the rigt direction eller så. :P Men jag förstår absolut vad du menar, och håller med! 

Förresten, kanske lite off topic, men vad menar du med "Starta med arter och sen underarter (underarterna kan skilja sig jättemycket)"? Det brukar inte vara mycket skillnad Alls på underarter, ofta är det väldigt svårt att sätta fingret på vilken underart det ens är man har (speciellt då många faktiskt blandas i fångenskap) - menar du Släkten och Arter? Amazonpapegojor exempelvis, är ett släkte, medan gulnackad amazon är en art, med tre olika underarter som jag inte ens tänker försöka nämna några skillnader mellan (förutom geografiskt) för jag har ingen ANING! Blåpannad amazon, till exempel, är en helt annan art. 

Var det så du menade? Jag blev lite förvirrad annars haha! :) Men isåfall håller jag ju med dig även här, det kan vara lättare att rikta sig in på ett släkte man tycker verkar intressant och sortera lite mellan dom arterna ett tag och se om något verkar klicka lite extra. 

Missemel, om det är papegojfåglar du är intresserad av så anordnar Sveriges Papegojförening träffar runt om i landet då och då, och välkomnar självklart alla fågelintresserade, så det är ett jättebra tillfälle om du vill träffa massa olika arter och individer på nära håll! Det brukar vara galet trevligt. Här finns en lista över kommande träffar & aktiviteter: http://papegojforening.se/kommande-aktiviteter.html

TeeWeed
2014-07-23 23:40
#8

#7 Ja exakt, det var så jag menade *biologiclown* haha 😃 Tack för att du rättade mig!

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Davidzetterlund
2014-07-28 17:16
#9

Skulle nog också säga kakariki. Har en sån själv, riktigt rolig o smart, äter som en gris och är nyfiken på allt

Upp till toppen
Annons: