Annons:
Etikettpapegojor
Läst 1438 ggr
TeeWeed
7/16/14, 10:24 PM

Gå direkt på "de stora"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Go kväll!

Jag postade precis detta på en grupp jag är med i på Facebook, men publicerar även här då jag önskar att så många fågelkunniga som möjligt svarar, och här kommer inlägget:

"Jag har tänkt på en grej den sista tiden och vill gärna ha era åsikter kring mina tanker. Jag har lust på en större papegoja nu (eller ja, två såklart), men har ingen erfarenheter med stora papegojor förutom att jag har läst mycket sen jag var liten och jag har kompisar som har större fåglar. Jag ser att de flesta rekommenderar att man skaffar sig till exempel nymfkakaduvor före man bestämmer sig för att skaffa till exempel en grå jako då de lever så länge och man inte kan vara säker ifall detta är en fågel för en. Men så tänker jag såhär va, att nymfkakaduvan lever ju uppemot 35 år, och då är du ju hellre inte schysst att skaffa en sådan för att kolla ifall man är så fågelglad som man trodde?

Jag vet ju själv vad jag klarar av och jag är redo för att ta in två "4-åringar" i mitt hem. Jag har haft nymfkakaduvor när jag var liten, dock var jag så liten att det var min mamma som fick sköta om de, och de var hellre inte så tama så jag hade inte så mycket med de att göra. Men jag har ju inge lust på en nymfkakaduva, jag vill ha amazon eller grå jako. Vad rekommenderar ni att man gör då? Jag har tänkt på att jag kan besöka mässor, prata med uppfödare, besöka en uppfödare osv, men jag har svårt att hitta de. Så tipsa gärna! Jag har även kollat på vitbukspapegojorna, olika lorier, meyerpapegojor mm, men intresset faller tillbaka. Ni får också hemskt gärna berätta lite om dessa ifall ni kan arterna

Då är min fråga; vad tycker ni om att gå direkt på "de stora"?"

Vill också lägga till att orsaken till att jag vill ha en av de större arterna är att jag tycker om hjärnstimulering och djurpsychologi (skall även studera det nästa år) och jag vill ha något som kräver något av mig på det sättet. Jag vill också ha en vän för livet ich vill skaffa något jag vill ha istället för att skaffa något jag inte vill ha för att kolla om jag klarar av det jag vill ha.

- TankeTina

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Annons:
VildaVittra
7/16/14, 10:31 PM
#1

Varför i all världen ska man köpa en art man inte vill ha? Det är ju som att säga till folk att de inte ska köpa schäfern de brinner för första gången utan ta en pudel istället. Den enda gången jag avråder raser är när personen inte planerar att ge rasen vad den behöver, typ bara koppelpromenader till en draghund. 

Vill man så kan man.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

TeeWeed
7/16/14, 10:36 PM
#2

#1 Exakt så har jag tänkt, men jag läser väldigt ofta att man inte borde göra det när det gäller fåglar. Jag har ju läst om många arter och listat ur de jag tycker passar mig bäst och även om jag passar de. Svårt att välja dock, men har ju mina favoriter. Men det verkar inte vara så många uppfödare förutom oseriösa uppfödare som vill sälja stora fåglar till de utan storfågelvanor. Förlåt ifall jag har uppfattat fel! :)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Upp till toppen
Annons: