Annons:
Etikettpapegojor
Läst 1913 ggr
Parroten
2014-07-06 14:03

Hjälp innan köp av goja!

Hej, hej!

Detta blir då mitt första inlägg här på ifokus(troligtvis ett långt också!), men har många gångar läst olika trådar här inne! Roligt med en sida som man kan hjälpas åt med att komma fram till lösningar och ideer!

som rubriken lyder så går jag  i goj-köpar tankar! Jag är så sugen att skaffa den fantastiska fågeln, morhuvad papegoja. Men det är nog ett tag kvar, måste ju spara lit pengar också!🙂 Så nu har jag god tid att fråga lite om saker jag fortfarande funderar över och hoppas att jag kan få svar så många som möjligt.

Mina föräldrar är skilda och vi ska snart flytta ut till landet med min mamma!  jag kommer få ett relativt stort rum, så en stor bur kommer gå att fixa. Jag blir ju äldre som alla andra så skoldagarna blir ju längre, så jag tänkte ha en så stor bur som möligt, tänkte 2-2,5 kvm stor och full tak höjd. Jag vill att den ska tycka att det är lite roligt att vara i buren och kan bli lite mer självständig. sen kom jag på att jag ska nog ska skaffa ett par, då kan ju dom underhålla varandra så länge när jag inte är hemma. Jag känner att jag inte vill ha det som kallas "nybörjar fågel" som t.ex undulat eller nymfkakadua, jag vill inte heller ha en stor fågel som amason, eller Jako passar inte heller, så jag valde mellan tinget, en stor fågel i litet format!😉 förstår inte vrf man ska börja med en så kallad nybörjar fågel när man ändå inte vill just den arten, då blir det ju bara att man kommer tröttna på den?

Mina frågor:

Mina senaste skoldagar är 8:20-15:30 klarar sig då 2 morhuvade  själva under den tiden?

Mina föräldrar är skilda, jag bor varannan  vecka en så länge, tror ni att min mamma kan mata dem och byta vatten prata lite med dem… ja, det man gör och jag kommer och hälsar på 3ggr i veckan! för det känns taskigt mot dem att ha en bur hos pappa och en bur hos mamma så dem måste flytta runt. tror att de kommer bli stressade och stress kan ju leda till fjäder plockning.🤔

tro ni att en bur på 2-2,5 kvm bur + full tak höjd är bra? (även om inte tak höjden spelar så stor roll) vill även ha på sommaren en utomhus voljär till dem.

Jag vill att dem ska vara ute med mig varje gång jag är hemma, men vill samtidigt att de ska vara självständiga när jag inte är det, så därför tycker jag att man kan skaffa 2 st, kanske t.om. 2 kull syskon?

sista frågan,

Tror ni att jag kommer att klara av 2 små gojor med mina förhållanden, är självklart påläst om dem och vet hur länge de lever vad dom kräver osv. vet även att man ska tänka igenom länge innan man skaffar en fågel.

väldigt långt inlägg, men vill bli försäkrad om att min gojor kommer få det så bra som möjligt! Tack på förhand!

Annons:
Mitchan
2014-07-06 16:00
#1

Åh, vad roligt att du funderar på att skaffa två gojor! Det tycker jag man hör talas om lite för sällan, haha :) Inte bara det att det blir lättare att lämna huset när man har fler än en, utan det är även galet nyttigt för fåglar att ha en artfrände att umgås och kommunicera med. Och vad bra att du verkar vara så mån om fåglarnas bästa i ren allmänhet!

Morhuvade papegojor, och resten av arterna i Långvingesläktet, är för övrigt typ det bästa som finns. ;) 

En bur på två kvadratmeter tycker jag låter utmärkt för två morhuvisar, och om den då även är takhög får du många tillfällen och olika alternativ när det gäller inredning av buren! Jag brukar exempelvis vara sugen på att dra in hela, mindre träd och sätta i burarna, men då mina burar inte är jättehöga brukar träden hamna ute i fågelrummet, och då blir det jobbigare städning för mig… ;)

När du är i skolan kan du förse fåglarna med olika fodergömmor och roliga leksaker så dom håller sig sysselsatta, och även försöka se till att buren är inredd på så vis att dom utan problem kan flyga där inne, istället för att klättra överallt (fastän det ofta händer att dom väljer att klättra ÄNDÅ :P) - då bör det inte vara någon fara med att lämna dom ensamma ett par timmar om dagen. Ett tips på aktivitet när du är hemma med dom är träning, exempelvis lära dom att följa efter och nudda en targetpinne, vinka, snurra, ligga på rygg, gå upp och ner från ditt finger på kommando, komma när man ropar, osv. Det blir nog rätt roligt för dig själv, en kul aktivitet för fåglarna som får klura lite och använda hjärnan, och kan visa sig vara väldigt praktiskt (i synnerhet target, kliva upp på fingret och komma när man ropar, men även många andra saker. Till exempel kan man om man vill lära fåglarna att bli kloklippta "frivilligt" utan onödig stress genom att ta vinka-tricket ett steg längre, etc)

Jag vet inte riktigt hur det skulle funka med fåglarna när du bor på olika ställen varannan vecka, och jag har inget tips angående det, men hoppas att någon annan har!

Parroten
2014-07-06 20:16
#2

Tack för ett jätte bra svar!

JohannaN
2014-07-06 20:39
#3

super bra svar Mitchan🙂 blir så glad med allt detta kunniga folk på sidan🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Parroten
2014-07-09 19:51
#4

Är det någon som har någon ide hur man kan göra när man har skilda föräldrar?🤔

Upp till toppen
Annons: