Annons:
Etikettavel-och-uppfödning
Läst 1333 ggr
Tarotstollan
2014-05-28 04:40

Första kullen död.

Mitt yngsta par Sebrafinkar (honan 1 år och hanen 3 år) hade lagt 5 ägg och nu i fredags såg jag den första ungen men tyvärr upptäckte jag i kväll att ingen av ungarna levde. Det var 5 unga kläckta men det såg ut som ingen hade någon mat i krävan.

Det är ju ledsamt att föräldrarna inte matade dem men antar att det är vanligt när det är första kullen för båda föräldrarna.

Föräldrarna till hanen hade en kull för 3 år sedan och då föddes 3-4 ungar men det var bara en unge som överlevde i den kullen och det var han som nu skulle bli pappa.

Nu funderar jag på om de skall få försöka igen! Inte säkert att det blir så ändå men när tidigast kan jag i så fall sätta in korgen igen?

Är det någon annan som råkat ut för det samma får ni gärna berätta om det, det behöver inte vara just Sebrafinkar utan vilken fågelart som helst.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
birdienamnam
2014-05-29 13:36
#1

Hej!

Så tråkigt!!

 jag vet inte just med finkar men jag skulle låta dom vila ngr månader iaf. 

Jobbigt för honan att värpa så fort igen skulle jag kunna tänka

Zebrafink
2014-05-29 17:00
#2

Hej!! Har oxå Zebrafinkar,Det är vanligt du,va ej ledsen. Ta bort korgen i en dag och lägg tillbaka den nästa dag,ibland funkar det,Eller väntar du en månad,Hoppas jag hjälpte dig =) mvh Zebrafink

Upp till toppen
Annons: