Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 871 ggr
Blue_Ice
3/29/14, 11:10 AM

vilken fågel kan passa oss?

Hejsan! Vi är en familj på 4 personer och söker en eller ett par fåglar. Vi vet bara inte vilken art som kan passa oss. Jag är uppvuxen med unulat som vi fick väldigt handtam. men det var ju några år sedan… jag söker en rätt lugn och ej för skrikig fågel som ej behöver en jäätte bur. jag vet att fåglar låter men vet oxå att de finns de som låter mer eller mindre… Så har ni något förslag på fågel??

Annons:
Praefatio
3/29/14, 11:20 AM
#1

Först och främst är det olagligt att ha färre fåglar än två. De är flockdjur och ska ha en kompis av samma art.

Det är svårt att hitta en art som inte är högljudd och inte behöver en så jättestort bur. Allt över undulatstorlek både skränar och behöver gott om plats. Skulle därför titta på undulat eller någon form av fink, kanariefågel eller dylikt. Undulaterna kan bli väldigt tama, småfåglarna blir det sällan på samma sätt utan har mer integritet. Nästa snäpp uppåt är nymfkakaduor (benämns ofta felaktigt som nymfparakiter) men de behöver rejält mycket mer utrymme och låter väldigt mycket, har en genomträngande och högljudd sång.

Här har du Jordbruksverkets lista över L80, dvs. lagbestämmelserna kring hur stor buren måste vara. Betänk att dessa mått är absoluta minimimått, ju större desto bättre, och det är av största vikt att man följer måtten exakt. Det går t.ex. inte att "vända" på måtten (ha lägsta bredd på höjden istället etc.) eller klippa och klistra med angivelserna, t.ex. ha en bur som är 1,5 m hög och 0,5 m bred, utan de mått som står är de som gäller.

Fridafj
3/29/14, 1:42 PM
#2

Skrattduvor skränar ju ingenting men kan å andra sidan ha ett väldigt ihållande läte vad jag har förstått… Men som Praefatio sade så räknas de ju bland de lite större fåglarna och behöver en rejäl bur med bra flygutrymme, men de är väldigt lugna och trevliga. Jag håller också med om det där med olika sorters finkar, det är väldigt trevligt att titta på dem, de håller alltid på med någonting :)

Upp till toppen
Annons: