Annons:
Etikettbeteende-och-lek
Läst 5998 ggr
honey12
1/19/14, 9:34 PM

Våran Fågel skriker!! HJÄLP!

Nu behöver jag verkligen tips och lite info om hur man lär en papegoja vad som är rätt och fel. Vi har en pionus maximiliani tjej som är 2-4 år tror jag hon är. Det är min mans fågel så han och hon är då ett väldigt starkt "par".  Han skaffade henne när han bodde hemma så jag har bara umgåtts med denna fågel i 1 och ett halvt år.

Det största problemet är att hon skriker så otroligt högt och mycket ibland. Mesta dels då när mannen är hemma och han är i något annat rum och hon hör honom. Uppmärksamhets behov rättare sagt.

Han säger att det bara är att ignorera henne så hon lär sig att man inte kommer när hon skriker. Men Hon fortsätter tyvärr ändå med dessa dumheter. Vi bor i lägenhet så det hörs bra ut och säkert till grannen  också för den delen, men inga klagomål än. Vi ska ha barn snart och känner att dem där skriken inte kommer funka i längden.

Så snälla alla super duktiga fågel människor där ute. Ge mig tips på hur man kan lära henne att hon inte ska skrika! Utan kanske bara "prata".

Annons:
farido13
1/19/14, 9:41 PM
#1

Har hon plockat sig själv, hur mycket brukar han vara med h*n? Det kan vara så att den skulle vilja ha en artfrände eller så att den vill ha uppmärksamhet. Det kan vara så för dom fåglar som du har och även större fåglar. Men ensamma fåglar brukar skrika för att troligen ropa efter andra fåglar i samma art, ungefär som nymfparakiter

honey12
1/19/14, 9:54 PM
#2

Ne hon har inte plockat sig. Jag tycker han spenderar för lite tid med henne. Men det beror mest på att han jobbar och så.Men han skulle nog kunna umgås mer med henne. Jag försöker bli vän med henne och ha henne ute. Det går ju lite upp och ner. Men sist så klättra hon upp på min axel av sig själv. så hon skriker ju nästan aldrig när hon är ute. Men så fort hon är i buren skriker hon. Och hon är värre när han är hemma. Både med att skrika och vara kaxig mot mig.

 Problemet med att ha henne ute är att hon tuggar på saker och ting och då blir det bara "tjafs" Mellan oss. Så skulle vilja kunna träna/aktivera henna på något sätt när hon är ute så hon blir nöjd.

farido13
1/19/14, 10:07 PM
#3

ok då hon skriker mer då din man är hemma är för att hon vill få uppmärksamhet ifrån han och om han ignorerar det så blir ju det bara värre. Men du sa att han är inte med hon rätt mycket pga jobbet. Men er fågel vill bara vara med din man och få uppmärksamhet ifrån han. Om han är med hon efterjobbet så blir hon tyst men han ska inte ignorera h*n då han kommer. Hon blir tyst om han är med er fågel och det är bra att du tränar med er fågel att vara med dig. Det kan öka chansen att hon inte skriker mycket. Men papegojor/parakiter älskar att få uppmärksamhet och kärlek ifrån deras ägare, annars skriker dom eller plockar sig, t.o.m både och.

honey12
1/19/14, 10:26 PM
#4

Jo, men problemet är ju också att man inte kan ha henne ute dygnet runt. När man har gäster och så tillexempel.Hon skriker ju även då.  Sen Säger ju dem som kan mycket om fåglar att man ska ignorera dem när dem skriker. 

Men det funkar inte med denna tjej.

farido13
1/19/14, 10:47 PM
#5

men om hon är ensam så borde ni kanske skaffa en artfrände så kanske hon blir tyst. Vissa vill ha en artfrände.

honey12
1/19/14, 11:14 PM
#6

Jo men hon är handmatat från början, vilket kan göra att det är svårt att sätta ihop med en fågel då hon är präglad till människan. Sen så har hon redan sin "partner". Så kan va svårt att få henne att acceptera en annan fågel.

Annons:
farido13
1/19/14, 11:28 PM
#7

jaha jag trodde att ni hade henne ensam, men jag tror att då din man kommer hem borde han ge henne uppmärksamhet, tror jag iaf.

honey12
1/19/14, 11:33 PM
#8

ja alltså hon är ju ensam fågel, men hon står i vardags rummet så hon är ju med hela tiden så. Men går vi och kanske fixar i köket så sitter hon och skriker. Det är det vi vill få bort.

farido13
1/20/14, 7:18 AM
#9

jaha ok det blir nog svårt för mig, men du kramisen vet kanske om det du borde fråga h*n

kulanturbo
1/20/14, 10:09 AM
#10

Ni ska inte ge henne uppmärksamhet när hon skriker. Men så fort hon är tyst ska hon få beröm. Även om det bara är en kort stund så beröm. När hon skriker så helt ignorera henne. Att skrika tillbaka på henne är uppmärksam och då lär hon fortsätta. Gå ut ur rummet istället. Gå inte in förrän hon är tyst och beröm och ge henne uppmärksamhet. Sysselsättning henne så mycket ni kan. Leksaker, grenar mycket stimulans och motion. Vi tränar med våra papegojor. Har gått kurs hos vår veterinär som är fågel expert och håller på mycket med fåglars beteende. En kompis vore bra. Vi har både handmatade och föräldramatade. De går bra ihop ändå. Men kan ta tid. De måste ha olika burar och vänja sig successivt. Nya fåglar ska inte sättas ihop. Dels pga smitta ska de vara i vars en bur minst. Helst olika rum. Fåglar visar ofta inte att de är sjuka. Så för gamla fågelns säkerhet ha dem separerade en tid.

JohannaN
1/20/14, 10:26 AM
#11

superbra svar kulanturbo 🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

kulanturbo
1/20/14, 12:19 PM
#12

Tack kramas. Glömde skriva att det är bra om du honey försöker hålla på med fågeln när inte din man är i närheten. Lättare då att bli kompisar. Våra papegojor har alla sin favorit i familjen men går bra med alla. Svårt när favoriten är i närheten.

honey12
1/20/14, 10:28 PM
#13

Tack för ett bra svar :)

Vi försöker ignorera henne jämt när hon skriker eftersom det är det jag har läst om och det min man säger att man ska göra. men sen när man kommer fram då hon har slutat och berömmer henne så  börjar hon igen. Så går  man undan och hon sitter och skriker i 15-30 min. Jag försöker sätta in nya saker i buren men det mesta ignorerar hon och tycker inte alls är kul. Tips på aktivering i buren och kanske även utanför? Hon har en förmåga att börja bita sönder saker när hon är ute nämligen.  

Ska försöka bli lite extra noga nu med att hon kommer ut längre stunder varje dag och har sagt till min man att hålla på med henne mer. :)

Annons:
kulanturbo
1/21/14, 12:32 AM
#14

Ja fåglars största intresse är att tugga 😊 Många leksaker kan man fixa gratis. Såsom grenar kottar godis gömmor i en toa rulle. Jag träna med våra gojor. Gick kurs ju 😊 Har tränat mycket med hundar och hästar förr. Men sen träffade jag min man och han hade papegojor. Sen skaffade jag några till som jag tränade redan som bebisar. Nickan o mini. Man tränar i princip på samma vis som med hundar. Stort tålamod och mycket beröm när de gör rätt. Går bra att träna med äldre fåglar också. Ticko fick vi när hon var 5 år. Det är ifs ungt för en grå jako. Hon kan massor. Snurra runt, vinka, komma när man kallar, flyga till olika platser, hämta saker, gå in i buren på kommando. Man kan lära dem massor. Man får ta små steg i taget. Som att snurra. Då tar man en godiset och först för ett halvt varv och säger snurra sen får de godiset. Sen ökar man på till hela varvet med att föra godiset i en cirkel. Sen när de förstår kommandot så kan man successivt minska på att föra runt godiset. De får det när de gjort rätt. På det viset gör jag med de flesta konsterna Ticko hade aldrig träffat nån fågel innan. Handmatade och ensam fågel. Hon fick sitta bredvid Tusse i egen bur. Tusse är jämngammal föräldra matad. De var ute i huset ihop efter ett tag med oss. I början gillade de inte alls varandra. Men sedan började de kolla in varandra. Nu efter 1.5 år är de kära i varandra. Så visst går det med handmatade ensam fåglar. Men de liksom vi gillar inte alla

kulanturbo
1/21/14, 12:41 AM
#15

På gojskoj.se hittar du en massa aktivering för fåglar http://www.gojskoj.se/

honey12
1/21/14, 11:29 AM
#16

Okej då borde jag nog kunna lära henne något tricks har tränat hund i ungefär 12 år. :) Sen även lärt våra kaniner en del tricks. Får köra som jag kört med mina hundar.

 Har funderat med klicker på fåglar, kan det vara något som kan funka? Vet att det är något som funkar på dem flesta djur.

Sen bra tips på godbitar som belöning? hon är ganska kräsen av sig och har testat en del saker men inte mycket som går  hos henne.

kulanturbo
1/21/14, 1:59 PM
#17

O ja klinker kör jag med. Det tipsade Cecilia om. Ja har du tränat med hund precis som jag gjort är det kanon. Jag har några filmer good bird av babara heindenreich Parrot behavior and trainee. Hon är profisionell papegoj tränare i USA. Man kan nog hitta dem på nätet med.

kulanturbo
1/21/14, 2:01 PM
#18

Parrot behavior and training ska det stå. Mobilen väljer ord som jag inte skriver 😊

honey12
1/21/14, 3:33 PM
#19

oki :D tack för super bra tips :) har pysslat lite med henne idag. Fick henne för första gången att komma upp på handen  :) Nu måste jag bara försöka hålla igång och va envis :)

kulanturbo
1/21/14, 3:52 PM
#20

Ja det var ett jätte bra framsteg! Fåglar är jätte roliga att träna med. Såg på 1 an eller 2 an om super smarta djur. Kommer inte ihåg vad det hette men var nog förra veckan. De kan lära sig vad som helst. Där var en apa som kunde sortera siffror han såg så kort stund att en människa inte ens såg siffrorna. Verkar som tiden går långsammare för djur. De märket ju ofta saker vi inte hinner uppfatta. Där var några papegojor med också i programmet. Elefanter som samarbetade för att lösa problem. Även kråkor som kunde förmedla saker de sett till flera generationer. Finns säkert på SVT play. Var jätte intressant om man är intresserad av djur. Visste de var smarta men i många fall var de smartare än oss tom

Annons:
honey12
1/21/14, 4:26 PM
#21

Det är kul när det går framåt med henne har ju ändå bott tillsammans med fågeln i över 1 år och försökt lite då och då. Men sen aldrig riktigt vetat hur man ska göra med henne för att träna och så vidare.  Men idag har hon skrikit lite, inte lika galet som annars och sen har hon fått mer motion och blivit lite mer ompysslad så nu sitter hon i buren och ser lite små trött ut :)

ja djur kan verkligen överraska  oss människor  med sin intelligens :) Får se om jag kan hitta det där på svt play :P

kulanturbo
1/21/14, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Hon kommer bli jätte mycket trevligare nu när hon får vara med. Mycket roligare när de blir vana att hanteras. De vill ju vara med. När min man köpte Kurt var han helt galen. Högljudd som bara den och aggressiv. Kurt är en triton kakadua han köpte innan vi träffades av en kille som var livrädd för honom. Skrek gjorde han hela dagarna. Nu är han världens snällaste. Skriker bara när han vill gå och lägga sig. Fåglar ska sova 10 till 12 timmar.

JohannaN
1/21/14, 8:36 PM
#23

härligt och underbart kort❤️

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

kulanturbo
1/21/14, 10:17 PM
#24

Ja Tusse ligger ofta upp o ner och vill bli kliad på magen 😊

Zebrafink
1/27/14, 6:57 PM
#25

fåglar som skricker vill ha mer kärlek och upmärksamhet! lägg en duk över buren och så blir fågeln tyst

[Glitterregn]
1/28/14, 3:48 PM
#26

Jag säger precis som kulanturbo, jättebra svar! Jag skulle ha köpt en kompis åt henne, fåglar ska ju aldrig vara ensamma egentligen. Förutom det så håller jag med alla andra som skrivit här inne. Vad kul att det går bättre, det är så kul när fågeln tycker om hela familjen :)

Mitchan
1/28/14, 6:41 PM
#27

#25, Haha, låter inte det där lite knasigt? :D "Fåglar behöver kärlek och uppmärksamhet, så du borde ge den motsatsen!" 😛

Annons:
Upp till toppen
Annons: