Annons:
Etikettpapegojor
Läst 1386 ggr
Josefineahlm
2014-01-10 14:48

Hur får jag dom tama?

Hej! Jag är ny här på iFokus och jag tänkte testa de för de verkar jättekul. Jag har 2 st undulater vid namn Mimmi och Jimmie. Dom är systrar och är ungefär 2 år (i agusti är dom 3 år). Jag köpte dom av en uppfödare som hade tränat dom sedan dom föddes på att bli tama. Så när jag köpte dom var dom helt tama och jättegulliga :). Problemet är ni såhär: Under 2013 har jag tyck att dom inte varit så jätteroliga. Jag har inte tränat med dom och ja, inte haft intresset. Så de har resulterat att dom nu har blivit otama vilket jag är jätteledsen över :(. Men mitt nyårslöfte detta år har jag nu sagt att de är att få mina små gullisar tama igen. Har ni något tips på hur jag nu kan träna dom så dom blir tama igen? I måndags (6/1) var jag på husdjursmässan i Stockholm. Där fick jag lite tips men jag skulle behöva fler av er :). Det skulle vara jättesnällt om ni kunde bara skriva någon menig här nere. Det skulle göra min dag :D Tack i förhand! :)

Annons:
dermot
2014-01-10 14:53
#1

Var är buren placerad? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[Glitterregn]
2014-01-10 15:08
#2

Jag skulle sitta mycket utanför buren och efter ett tag börja med att bara ha handen precis i öppningen på buren (självklart med stängda fönster och dörrar så att dom inte rymmer. Har lärt mig den hårda vägen ;)). När jag tränade mina kakarikis så blev dom väldigt nyfikna på min hand och hoppade runt den och kollade vad det var för något. Efter två dagar så satt jag och läste med handen i buren när jag kände att hanen klev upp på min hand, smakade lite på den och började kvittra och såg jätte förtjust ut. Dagen efter vågade även honan, som är ganska blyg, kliva upp på min hand. Sen fortsatte jag att ha handen där ett tag tills jag kunde försiktigt stoppa in handen i buren och dom hoppade upp direkt. Om du är mycket t.ex på ditt rum skulle jag även ställa buren där så att dom vänjer sig vid din närvaro men inte blir för stressade av att mycket folk rör sig runt buren.

Josefineahlm
2014-01-11 13:01
#3

Den står i köket. När jag ställde den där så trodde jag att de var jättebra för att då är de mycket liv omkring. Är de bra? #1

Josefineahlm
2014-01-11 13:02
#4

Tack så jättemycket för tipsen! ;D Jag ska pröva de!

Josefineahlm
2014-01-11 13:06
#5

Tack så jättemycket för dom tipsen!! :D Jag ska pröva de där med att sticka in fingret :) Tror du att de är någon risk att dom nyper mig då föresten? #2

[Glitterregn]
2014-01-11 15:33
#6

#5 Dom kommer säkert att nypa till dig för att kolla vad din hand är för något och kolla om det är något man kan äta ;)

Annons:
Josefineahlm
2014-01-11 15:48
#7

Okej tack! :) #6

Upp till toppen
Annons: