Annons:
Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 4025 ggr
farido13
2013-12-16 20:48

Problem med plockning zebrafinkar

 hej min systers zebrafink hona har blivit lite plockad av en av hanarna. Det är 2 honor och 2 hanar. Honorna är syskon och är i samma bur på 70cm lång och 60cm hög och 45cm bred. Har blivit plockad vid halva av halsen och det är lite syns bara lite och på vingen. jag är rädd och dom hade då bråkat lite alltså att min hane ville ej ha dom. Jag la i några saker i deras bur så det blir lite annorlunda.

HJÄLP MIG!!!!!!!!!!

Vill få snabba svar snabbt

Annons:
Fridaaaa
2013-12-16 20:57
#1

Snälla ta det lugnt och överdriv inte med utropstecknena.
Skriv en bra rubrik med så man vet vad det handlar om.

De kanske behöver mer plats?
Eller trivs de inte tillsammans. 

Finns nog olika orsaker

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farido13
2013-12-16 22:05
#2

Det är den största buren som jag har och har letet efter billiga och dom borde egentilgen vara med varandra för jag köpte hanarna först och dom har levt ihop i cirka 2-3år efter att jag hade köpt dom och honorna är snälla bara. Men finns det något sätt att stoppa plockningen. Jag säljer föräldrarna och ungarna pga platsbrist alltså med det menar jag att jag har ej några stora burar. Så ingen har hört av sig. Jag hittade en uppfödare men han har ej svarat på mailen än. Vill verkligen att föräldrarna får ett bra hem och ungarna. Den buren dom är i följer ej med eftersom min systers zebrafinkpar som är med mina vill hon behålla så den stora buren  stannar kvar här.

MimmiH
2013-12-17 10:51
#3

Jag skickar din fråga till en mycket erfaren uppfödare, hoppas få svar, återkommer.

Ändrade din rubrik så att den bättre beskriver problemet.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

MimmiH
2013-12-17 13:44
#4

Nu har jag fått svar av den mycket erfarne fågeluppfödaren:

Det är ganska vanligt att sebrafinkar plockar varandra. Orsakerna kan vara flera. Oftast är det för små burar eller för många individer i buren och brist på sysselsättning. “Jag la några saker i buren”, skriver frågeställaren. Vad betyder “la”? Och vad är det för saker? Att bara lägga in en liten plastboll eller pingla är helt bortkastat till små finkar. När det gäller sebrafinkar är det bästa lite tunnare kvistar, som sätts in bland pinnarna och vilka de kan bita i och sitta och gunga på. Lite torrt gräs är utmärkt, inte minst för att de kan vara intresserade av att häcka. Några halmstrån, som de får bearbeta är mycket bra. Hirskolvar, äpple, rårivna morötter och bitar av salladsblad är utmärkt foder, som sysselsätter fåglarna. Under våren och sommaren kan man ta jordtorvor och olika grästyper med frövippor, något fåglarna älskar att arbeta med och äta. Helst skall det, som sysselsätter fåglarna, vara naturliga delar av deras liv.

God Jul och Gott Nytt År Jan

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

farido13
2013-12-17 17:14
#5

Jag hängde ¨små ríngar där dom kunde gunga och en matskål och 2 badplatser. Men mitt par brukar para sig varje morgon. Denna morgon tänkte dom göra det men sen började min hane jaga min systers hona och hane. Men sallad och frukt kan jag fixa. men dom sover bra med varandra men det är bara min hane som gör plockningen och det är han som jagar dom, honan gör ej nåt. Ibland så parar mitt par .Men min systers par bråkade i deras bur alltså det var hanen som jagade honan och nu så gör inte min systers par det längre men min hane är den elaka. Ibland så parar mitt par inte, Men jag säljer paret och ingen är intresserad än, ungarna säljs också, ej min systers par.

farido13
2013-12-17 18:58
#6

MimmiH, du har kontakt med uppfödaren och jag undrar om han är intresserad av mina zebrafinkar?

Annons:
MimmiH
2013-12-18 11:13
#7

Jag frågar honom och återkommer. Men följ hans råd tills vidare. Tror dock att ni bor ¨långt ifrån varandra, var bor du farido13?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

farido13
2013-12-18 13:24
#8

Jag bor på Ekerö i stockholm

Upp till toppen
Annons: