Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1245 ggr
Fliso
2013-08-12 12:12

Vill så gärna..

Hej.

Har velat ha papegojor i ett år och jag har läst allt om olika arter och vad som krävs att hålla sådana vackra fåglar.

Men vad som stoppar mig från att blivit en ägare av ett par papegojor är att jag är så osäker på min framtid. Eftersom jag funderar på att gå på ett naturbruksgymnasium (oftast bor man ju på gymnasiet). 

Så då har jag tänkt att eftersom jag aldrig har haft någon typ av fågel  förut så kanske jag ska börja med en mindre art.

Frågan är då, vad är lämpligast som startfågel?

*Visste inte vart jag skulle sätta denna*

Annons:
[lenniiis]
2013-08-12 14:58
#1

Undulater kanske skulle passa? :D

Fliso
2013-08-12 16:00
#2

#1 Kanske det, ska kolla in dem lite extra. :)

Är det någon som vet något om Bourkes (stavas det så) parakiter? Är dessa några vänliga fåglar till en som aldrig haft?

drika
2013-08-13 11:52
#3

Undulater är bästa att börja med tycker jag:)

Hälsningar

Fredrika

Fliso
2013-08-13 16:44
#4

Tack för svaren, har hittat många bra sidor om undulater så ska ta och läsa dem!

MimmiH
2013-08-14 18:14
#5

Katarinaparakiter.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Fliso
2013-08-15 20:02
#6

#5 Kollar upp dem med! Tack för svaret! :)

Annons:
kallepudas
2013-08-16 17:38
#7

Jag tycker du ska välja fågel-art efter den tid du har att lägga ner på det hela samt plats & så även väga in vilken art som intresserar dig & sedan är det ju det där med pengar….att små undulater är billiga är ju en myt för dom ska ha massor med saker precis som större papegojor……så tänk över dina val noga & låt "intresset" styra dig….om du känner någon som har diverse fåglar eller en butik som har så kan man ju titta & fundera sig fram på det sättet & känna vilken fågel som skulle passa just dig.

Sedan är det ju det där med lätet på fågeln…vissa låter ju mer än andra så det får man ju ta hänsyn till också…..en stor papegoja kan ju störa ett helt hyreshus om den vill
& det problemet kanske man inte vill ha direkt.

Fliso
2013-08-16 17:48
#8

#7 Tack, fick mig att tänka om lite.

Det får nog bli så att jag väntar med att bli papegojägare, som sagt så är det ju ett enormt ansvar (som det är med alla djur, bara att papegojor lever längre). 

Men tack för alla tipsen, tror jag ska prova på fågelägarskapet, med några zebrafinkar eftersom denna fågelart tycker jag verkar intressant!

Vem vet, det kanske kan bli en ny tråd framöver, ''Burbygge''.

Trots mina önskedrömmar så har jag redan ett pågående projekt som jag kanske delar med mig. Jag håller nämligen på att renovera min sköldpaddas akvarium (HELT)!

kallepudas
2013-08-16 18:15
#9

#8 Zebrafinkar verkar intressanta & någon gång i livet ska jag nog själv skaffa sådana🙂

Upp till toppen
Annons: