Annons:
Etikettbeteende-och-lek
Läst 4141 ggr
[lenniiis]
2013-08-05 20:15

Morhuvad

Är det någon här inne med morhuvade som skulle kunna tänka sig att berätta lite om dem? Är väldigt nyfiken på dessa små varelser. Är det sant att de gillar ligga på ryggen och busa?

Annons:
[lenniiis]
2013-08-06 17:45
#1

Ingen? (^_^)

Mitchan
2013-08-06 19:46
#2

(OJ vad långt det här blev…………….. :D)

Jag har två helt sjukt underbara morhuvade och tycker definitivt det är en av dom fantastiskaste arterna :P
Ingen av mina ligger och busar på ryggen nu, men den ena brukade göra det förr iallafall, haha. Vissa brukar tycka om det, men inte alla såklart :)

Min yngsta men första morhuvis, Alaska (6 år), är då och då supercharmig och skuttar runt och gör beep-ljud och låter sig bli kliad i nacken, men oftast försöker hon hävda att hennes kusiner är bävrar, genom att gnaga sönder ALLT hon kommer åt - grenar, leksaker, dörrar, stolar, burbotten…. För henne gäller det att fylla buren och fågelrummet med nya superintressanta träsaker hela tiden så hon kan gnaga sönder det istället för att bestämma att icke-fågelsaker verkar roligare. Bortsett från det är hon supersocial och jättesnäll, speciellt så länge allt sker på hennes egna villkor.
Hon är väldigt speciell, jag brukar hävda att hon är den "tamaste" av alla mina fåglar, men folk som ser mig tillsammans med gojorna eller får höra lite om hur alla är, brukar tycka att Alaska inte verkar så tam alls. Antar att det beror på hur självständig hon är, och inte särskilt kelig heller, men hon LITAR mest på mig bland gojorna. Hon kanske tycker jag är jobbig ibland, och hon kanske inte föredrar att sitta på mig och chilla, men om jag skulle känna för det så låter hon mig göra vad jag vill, och hon går alltid upp på fingret så fort jag sträcker fram handen. Jag KAN t.ex lägga henne på rygg i min hand om jag skulle vilja, men jag gör inte det då hon inte tycker om det, och hon skulle stanna och låta sig bli gosad med om jag ville det, men jag föredrar att klia henne när hon själv ber om det, så det blir inte så ofta :P
Hon är även väldigt chill när det gäller… Allting. Alla människor går nästan lika bra (fastän jag är favoriten), hon är jättesocial på sitt egna lilla vis och går ihop med allt och alla såvida man förstår henne.

Den andra, Miley (7 år), brukade vara supersöt och jättegosig och ville bara sitta på min axel och bli kliad heeela dagarna, hon kunde ligga på rygg i min hand eller vid mitt nyckelben/hals och bara goooosa i flera timmar. Antingen satt hon hos mig, eller så åt/sov hon i buren, och nån timme om dagen flög hon runt och lekte med alla grejer i fågelrummet. Mest gos, alltså.
Efter en incident när jag skulle bort i en vecka och hon bet mig ganska illa när jag skulle ha in henne i buren (jag var rätt stressad, vilket hon kände av och blev lite sur) slutade hon dock med det. Jag var inte alls beredd på att bli biten och hade bråttom så jag hanterade nog inte situationen särskilt bra, och efter det såg hon mig inte på en vecka (då hon även hann bli "kär" i min mamma och Alaska), så jag förstår absolut att hon inte var så glad i mig efter det. Det tog flera veckor (eventuellt en månad eller två) innan hon slutade attackera mig så fort jag bara tittade på henne eller Alaska vid fel tillfälle. Det var inte särskilt trevligt, men vi jobbar fortfarande på att förbättra vår relation, och särskilt nu när jag börjat hitta mer tid till att ha ut henne i fågelrummet enskilt oftare så börjar det äntligen gå jättebra igen, jag får klia henne om hon själv ber om det, och jag har lyckats undvika attacker ett rätt bra tag även när Alaska är med :)
Tycker lite synd om Miley för hon är verkligen superkär i min mamma och skulle säkert vara gaaaaaalet gosig med henne, men mamma är lite rädd för henne efter att ha sett mig bli biten och samla massa ärr på händerna, haha. Oh, well, hon har åtminstone sin älskade Alaska att gosa med då jag inte duger!
Annars är hon superrolig, gör massa pruttljud hela dagarna, vinkar entusiastiskt så fort hon ser någon äta något, plockar upp mat med foten, och doppar gärna vissa saker i vattenskålen (även det med foten). Har vid flera tillfällen sett henne ta upp en bit broccoli med foten, hålla den i näbben medan hon går till vattenskålen, doppa den i vattnet med foten, gå tillbaka till matskålen, ta ner foten och röra om med broccolin bland all mat, så tar hon upp broccolibiten där det fastnat groddar/frön, små fruktbitar, pelletssmulor eller nåt - och så äter hon det istället, med broccolin som bestick eller så, hahaha.
Hon är helt sjukt bra på att flyga också, något som hon älskar att göra, och har lärt upp Alaska jättebra efter att Alaska tidigare bara flugit då det var helt nödvändigt, för att hon var vingklippt i sitt förra hem och inte van vid att använda vingarna. Nu är Alaska nästan lika duktig som Miley!

Kan tillägga att båda var omlaceringar, och Miley har tydligen alltid vart en "enpersonsfågel" och småaggressiv mot andra än favoritpersonen, och jag har ingen aning om hur mycket tid hennes förra ägare lagt ner på att låta henne träna på att acceptera andra, så jag har några små misstankar om att det hade vart lättare för henne att komma överens med mig efter "incidenten" om hon inte spenderat typ fem år på att småogilla alla förutom en person :P

Morhuvade papegojor (och andra arter i Långvingesläktet) är iaf ungefär det bästa jag vet, helt underbara personlighetsfulla små knasbollar, lekfulla, sociala och ofta rätt keliga! Det kan hända att dom blir lite smågriniga då och då, och morhuvis-bett gör SJUKT ont (man förstår knappt hur den lilla näbben kan vara så stark och så vass!), men dom har rätt tydliga kroppspråk så jag upplever det som ganska enkelt att undvika tillfällen där dom skulle ha bitit. :)

[lenniiis]
2013-08-06 20:18
#3

Åh TACK så mycket för din delade erfarenhet! 🙂 Uppskattar det jättemycket! Vad synd med lilla Miley och incedenten, hoppas du får bukt på hennes beteende snart! Har du möjligvis några bilder på dina sötnosar? 😍

Funderar ju själv på djur, både på gnagare och fåglar. Vill så jättegärna ha när jag flyttar hemifrån och morhuvade verkar så gosiga! Men vad oroande att det gör så ont när de bits….

Tack ännu en gång för all information! Älskar att läsa sådant :D

Mitchan
2013-08-06 21:04
#4

Varsågod! :D Har massor av bilder på min gojor-foto-blogg-grej, http://poicephalus.tumblr.com/ , och bara bilder på de morhuvade finns här: http://poicephalus.tumblr.com/tagged/senegal-parrot (Bläddra via den lilla texten i sidbaren förresten, folk brukar få leta ett tag efter den haha)

Jag har haft rätt många olika djur (och vart intresserad av sjukt många mer sorters djur haha), men inget har fångat mitt intresse lika mycket som fåglar, och i synnerhet medelstora papegojor. Verkligen min stora passion, hihi. Växte upp med en annan art i Långvingesläktet, en jäääättemysig brunhuvad papegoja, så när jag skulle köpa min första egna fågel så var morhuvad ett självklart val för mig. Var helt inne på omplacering, så tittade på blocket och sådär flera gånger om dagen tills jag hittade min Alaska, som på beskrivningen verkade helt perfekt, och det visade sig att hon var det också! ❤️
Alaska har nog aldrig någonsin bitit någon, vilket jag är rätt glad över då hon är mycket starkare än Miley, och har lite större näbb, hahaha. :P
Det gör nog rätt ont när alla gojor bits iofs, vi hade en jättebitsk liten dvärgpapegoja förr och jag skulle nog föredra Mileys enstaka oregelbundna bett framför hans oavbrutna fingergnagande varje dag, trots att han mycket sällan bet hål i skinnet var det förfärligt, haha.
(Och sen visste jag ju att Miley hade "aggressiva tendenser" redan innan hon kom hit, så det hela var väl kanske inte HELT oväntat trots att jag kanske räknat mer med att jag skulle bli hennes favoritperson, hahaaha)

Har du förresten funderat på någon annan art i Långvingesläktet? :D Till exempel Brunhuvade och Meyers är väldigt lika Morhuvade till sättet, men ska generellt vara lite lugnare och mer "laid back", lite mindre terroristiga än Morhuvade kanske, haha :P

[lenniiis]
2013-08-07 00:33
#5

Vilken otroligt fin blogg! Och så fina bilder du har! Och åh, har du ringnecks?! Har varit så nyfiken på dom också! :D Men de är tyvärr för högljudda för mig (vad jag har förstått) så de är ett big nono. Är morhuvade högludda också? :(

Alltså, nej inte direkt faktiskt. Har varit inne på det mindre, undulater, nymfparakiter och katarinaparakiter. Det är bara den morhuvade i långvingesläktet som jag funderat på.

Mitchan
2013-08-07 14:30
#6

Åh, tack! Ja, halsbandsparakiter är helt underbara, men väldigt högljudda haha. Morhuvade brukar i allmänhet vara rätt tysta, Miley gör sällan något ljud högre än pruttar och små visslingar. Alaska är däremot ovanligt skrikig, och gör snarare sällan några ljud förutom rätt höga skrik, men hon är inte så typiskt morhuvad eller så :P Och Alaskas skrik är heller nästan ingenting jämfört med halsbandsparakiterna, varken i volym eller gällhet! :D

Annons:
[lenniiis]
2013-08-07 15:04
#7

Åh, men då är det ju säkert inget problem :D Är så sugen på ett par fåglar!!! Titta så bedårande dessa är!

[lenniiis]
2013-08-07 15:15
#8

Alltså ååh! Vad heter dessa på svenska?

Mitchan
2013-08-07 16:02
#9

Vitbukspapegoja! Såå underbara, träffade två när jag hämtade Miley. ❤️ Så sjukt lekfulla och unika, jag har vart såååå sugen på ett par, dock verkar dom alldeles för galna och high maintenance för mig (trots att mina fyra också är rätt knäppa) haha :'D

[lenniiis]
2013-08-07 16:20
#10

De verkade ju helmysiga! Haha oj då :D Samtidigt tycker jag ju att chinchillor och degus är så söta och mysiga (har haft degus förut)….. Livet är så fullt av svåra beslut 🤔

Mitchan
2013-08-08 12:05
#12

Nepp, såg också den och det är minsann en Svarthuvad Vitbuk!

[lenniiis]
2013-08-08 12:29
#13

Konstigt att man som ägare inte ens vet vad man har för fågel… 🤔

Annons:
Mitchan
2013-08-08 12:43
#14

Jo jag tycker också det, har sett en del sånt på Blocket faktiskt. Mest folk som blandar ihop olika arter av Amazoner, men inget förvånar mig längre 😃

Upp till toppen
Annons: