Annons:
Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 3172 ggr
farido13
2013-07-18 22:54

fågelsand

hej allihopa

jag har försökt kolla runt hemsidor på djuraffärer och vet inte om jag hittar det. Då jag köpte fåglarna så hade han sanden i buren och jag glömde då att fråga han. Men det är botten sand och jag vet inte vilken djuraffär som har såna

Annons:
Tarotstollan
2013-07-18 23:31
#1

En del säger att man inte skall ha bur sand och en del säger att fåglarna behöver det. Jag brukar lägga lite i en skål och de fåglar som vill ha äter lite och de andra struntar i det.

Jag köper min sand i vanlig Ica affär. Det står i en liten papperspåse (1 kg tror jag det är i påsen), bland fågelfröerna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

farido13
2013-07-19 00:53
#2

nej, det är inte sånt sand. Det är sand som man ha till bottenmattrial

Tarotstollan
2013-07-19 01:19
#3

Ja sådan sand kan man ha till bottenmaterial, det finns olika till småfåglar och en annan till papegojor. Bur sand står det på påsarna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

farido13
2013-07-19 01:22
#4

ok

Tarotstollan
2013-07-19 01:25
#5

Den är oftast uppblandad med lite kol och snäckskal. Mina fåglar brukar plocka i sig kolen och det mesta av snäckskalen, själva sanden är de inte intresserade av nämnvärt!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

farido13
2013-07-19 10:40
#6

jaha ok men är det ens säker för zebrafinkar.

Annons:
kallepudas
2013-07-19 16:22
#7

Du kan lika gärna använda dig utav tidningspapper som bottenmaterial….jag har använt fågelsand till mina undulater i många år men helt gått över till tidningspapper…..

farido13
2013-07-19 17:28
#8

ok, men jag tycker att det ser snyggare ut

Fenix_Chicci
2013-07-22 18:33
#9

Sand är helt onödigt och kan tom. vara farligt om fågeln äter mycket av det så det kan packas i krävan. Endast de fåglar som äter hela frön (alltså inte skalar som papegojor, finkar m.fl. gör) behöver sand för matsmältningen som tex. höns.

Så tycker inte alls du ska använda sand för att det är "snyggt".

Jag använder alspån och lite hö/halm, det tycker jag är fint och dessutom helt säkert och även bra berikning om fåglarna gillar att gå på burbotten och pilla lite.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

MimmiH
2013-07-24 11:21
#10

Du kan även hänga upp gräs med frövippor i buren och andra ätliga vilda växter. När det har torkat kan du lägga det på burbotten.

Håller med #9.  Al- och bokspån kan man ha på burbotten, lite hö eller halm, torkat gräs o torkade vilda växter.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Upp till toppen
Annons: