Annons:
Etikettfinkar
Läst 3424 ggr
farido13
6/27/13, 8:49 PM

mina finkar bråkar

hej jag hade mina två zebrafink hanar ute ur buren och dom bråkade då inte i buren och då jag hade dom ute ur buren så var dom med varandra och efter en halv timme så jagar tut iväg pip om pip kommer nära tut. Jag vet inte vad som kan ha hänt. Dom får sallad, vitaminer och att jag tar hand om dom och dom har aldrig gjort så. Kan ni, om ni vet så vad är problemet. Jag älskar verkligen dom. Vill inte hålla på byta en av dom eller sälja en av dom för jag har det jobbigt här hemma eftersom jag ska få mitt nya rum och flyttar möbler och bord och sånt och det är rätt fullt här hemma.

Annons:
Evisen
6/27/13, 9:44 PM
#1

De försöker nog bestämma om vem som ska vara "alfahanen", dvs den som är högst i skalan. Det lugnar nog ner sig snart, om inte måste du ha dem i skilda burar så de inte skadar varandra.

farido13
6/27/13, 10:10 PM
#2

ok, men nu har dom lugnat sig

Evisen
6/28/13, 6:13 PM
#3

Det lär nog hända igen! Tro mig.. Har erfarenhet av fåglar sen många år tillbaka.

farido13
6/28/13, 6:47 PM
#4

ja, idag på morse så gjorde pip ett slags brummande ljud mot tut och sa sluta till pip då

farido13
6/28/13, 6:48 PM
#5

alltså menar att jag sa sluta pip

MimmiH
6/29/13, 10:11 AM
#6

En stor bur minskar aggressivt beteende, det får fåglarna att bli mer avslappnade, små burar skapar stress och aggressivitet. Hur går det med dina försök att skaffa en rymlig bur till dem farido13?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Annons:
farido13
6/29/13, 12:06 PM
#7

jag hittade ett stor bur med två honor i, och då var buret stor till flera st men då jag mailade han att jag var intresserad sa han att dom var sålda

farido13
6/29/13, 12:09 PM
#8

men jag undrar nu om jag kunde ha dom två fria hela tiden utanför buren och t.o.m på kvällen. Men dom flyger lite sen sitter dom på en pinne men jag vet vart dom brukar sitta då eftersom varje gång jag släpper ut dom så går dom och är på samma ställe hela tiden och dom har lärt sig att inte flyga på fönstret. Men är det en bra ide. Jag tar in dom då jag ska resa och  nån kan ta hand om dom.

farido13
6/30/13, 11:15 AM
#9

hallå inget svar

MimmiH
6/30/13, 6:58 PM
#10

Ja, du kan ha dem ute hela tiden om du ser till att de har en varierad miljö utanför buren och att miljön är fågelsäker. Du måste också ha koll på att de äter och dricker ordentligt.

Du kan göra lekträd för att förbättra miljön för dina fåglar, se exempelvis denna länk för tips:

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterlektrad.html

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

farido13
6/30/13, 9:15 PM
#11

åå, tack så mycket MimmiH. Du kan verkligen med fåglar

MimmiH
7/1/13, 8:31 AM
#12

Tack Farido13. Dock har jag mycket kvar att lära, man blir aldrig fullärd, om jag inte kan svara så brukar jag ofta fråga en fågeluppfödare med 60 års erfarenhet.  Lycka till med dina fåglar - bra att du ger dem frihet utanför buren :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

farido13
7/1/13, 10:39 AM
#13

ja, ok tack då

Annons:
farido13
7/3/13, 10:55 PM
#14

hej allihopa, jag var lite i blocket och jag denna annons

http://www.blocket.se/stockholm/Duvor_av_olika_sort_48008206.htm?ca=11&w=1

Då ville jag typ köpa ett par till mig och då frågade jag pappa om jag kunde få köpa 1-2 par och han sa ok men helst 1 par ville han men jag hade läst att dom kan vara med andra fåglar och att dom blir tama rätt fort och jag hade tänkt att ha dom med mina zebrafinkar och mina föräldrar har haft massa duvor sen dom var små så dom kan helt enkel mycket om duvor. Så jag har nån fråga bara. Då vill jag sen då tänka på det. Men svara på frågorna seriöst. Eftersom jag kommer att tänka på det då ni har svarat alla frågorna

1.Hur snabbt blir ett par duvor tama?

2.Om dom blir tama kan man ta ut dom utan koppel?

3.Kan dom äta finkfrön?

4.Skiter dom mycket?

Evisen
7/4/13, 2:43 PM
#15

#14

1. De blir nog inte lika tama som andra fåglar, då man inte har duvor inomhus. Duvor kallas inte "flygande råttor" för inget liksom.

2. Nej

3. Nej, finns duvblandningar för dem.

4. Bara kolla på bilderna på blocketannonsen, på stans statyer, där duvor i allmänhet vistas! Inga fink- eller undulatpluttar precis utan mer stora blaffor.

Farido, Ibland undrar jag faktiskt hur du tänker.. Du ska odla på massor av fiskar,  du ska ha avel på finkar och undrat om man kan gå ut och fånga salamandrar för ha i akvarium hemma.

Du har för många bollar i luften enligt mig. Lugna ner dig och ta ett projekt i taget! Du har hela livet framför dig. (Och om dina föräldrar har haft duvor, så borde de väl veta svaren på de frågor du just ställde?)

farido13
7/5/13, 10:46 AM
#16

idag i morse då jag skulle ge dom nytt vatten så såg jag pip vara uppe på tuts rygg och det var då dom parade sig med varandra så dom är homosexuella. Då berättade jag för min mamma och min syster och dom började stor skratta eftersom, vi har haft fåglar men då är det alltid ett par men nu har vi två killar och dom parade sig med varandra.

kallepudas
7/5/13, 8:37 PM
#17

#16 Nej farido dom är inte homosexuella…..

Det där är ett tecken på att den ene är mer dominant än den andre….hundar gör likadant,inte i syfte att göra valpar utan för att visa sig överlägsen!

farido13
7/5/13, 9:05 PM
#18

jaha ok.

MimmiH
7/6/13, 9:36 AM
#19

Men homosexualitet och bisexualitet förekommer i fågelvärlden, det har jag flera exempel på bland mina undulater. Jag har exempelvis 2 undulathonor som bildat par med varandra och matar o uppvaktar samt parar sig med varandra trots att de tidigare haft hanar som partner. Nu finns dock ingen hane som de är intresserade av eller som är intresserad av dem så då har de valt varandra.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

farido13
7/6/13, 11:25 AM
#20

ok, men kan inte zebrafinkar bli homosexuella

Annons:
MimmiH
7/7/13, 10:01 AM
#21

Ja, de kan bli homosexuella, men det kan även vara ett dominansbeteende som kallepudas skrev.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

farido13
7/7/13, 10:35 AM
#22

jaha ok

Upp till toppen
Annons: