Annons:
Etikettpresentationer
Läst 2796 ggr
Ejaaz&Abiona
6/13/13, 4:48 PM

Skrattduvor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag har två stycken skrattduvor som jag har handmatat sedan de var ca 3-4 dagar gamla. Jag jobbar i djurbutik och upptäckte en morgon en liten fågelunge på burgolvet med blod som rann ur näbben efter att den fallit ca 120cm från boet där tvillingen låg kvar. Vi lade tillbaka ungarna i boet men mamman brydde sig inte om dom över huvud taget. Senare på kvällen bestämde jag mig för att göra ett försök med att få dom att överleva då de båda var mycket svaga och kalla. Utan speciellt mycket erfarenhet eller utbildning inom fågelområdet lyckades jag handmata dessa små fågelungar med välling till en början.

Alla experter och veterinärer jag höll kontakt med under hela tiden sa i princip samma sak "Du har ingen erfarenhet, dom kommer inte att överleva" och "Det är för svårt att föda upp så små fågelungar"
Men nog lyckades vi kämpa oss igenom den kritiska tiden och snart började de små liven kravla omkring och pipa hysteriskt så fort jag kom in i rummet. Nog hade jag blivit fågelmamma allt…
Idag är Ejaaz och Abiona ca 3,5 månader och mår hyffsat bra med tanke på deras okunniga "mamma". Lite trasiga fjädrar är allt men för övrigt lär dom sig nya läten nästan dagligen och kommer flygande när man kallar på dom. Favoritleksakerna är gummisnoddar och armband i olika färger och det läskigaste som finns är gula bananer…

Idag äter Ejaaz och Abiona huvudsakligen undulatfröblandning och äggpulver. Det får också kokt ägg morgon och kväll. Vad ger ni era duvor för något?

Är det några fler som har skrattduvor hemma som kanske har tips och idéer eller egna historier att dela med sig av?

Annons:
[akumas7]
6/13/13, 6:21 PM
#1

Vad härligt att det har gott så pass bra! Nu har inte jag några fåglar men mina hamstrar får duvlandning utan majs. Kanske du också borde ge det? Fast de kanske är för små änu i så fall är det ju bra att ge undulatblandning. Mitt foder köper jag på
http://www.zoosajten.se/duvblandning-utan-majs-p-2109-c-192.aspx
men dena typ av duva kanske inte ska ha deta foder?

Ejaaz&Abiona
6/14/13, 8:37 PM
#2

Nej, jag är inte så förtjust i duvblandningar då de finns majs och ärtor i dom som är på tok för stora även för fullvuxna duvor att äta… Så än så länge är de undulatblandningen som får duga som fröblandning om det inte finnt nåt bättre :) Hihi

[Emma--]
6/17/13, 3:31 PM
#3

Va roligt att det gick så bra. 🙂
Har 3 skrattduvor här hemma och är på jakt efter en till hona, och det är verkligen underbara fåglar. En lagom fågel i både storlek och läte.  🙂

Mina äter bello parakitblandning deluxe. Och en favorit för dom är hackad morot. Har prövat lite olika men morot är populärt hos alla 3 😛

Ejaaz&Abiona
6/18/13, 10:49 AM
#4

Åh, morot ska jag pröva att ge dom! Klipper du klorna på dom någon gång? Jag tycker att deras klor börjar bli lite långa….

[Emma--]
6/18/13, 12:55 PM
#5

Jag har inte gjort det, men jag har inte haft dom så länge. 
Hon som hade dom innan klippte klorna på en av duvorna innan jag hämtade hem dom. Så jag har väl tyvärr inte några tips att ge om den biten.

Upp till toppen
Annons: