Annons:
Etikettpapegojor
Läst 4849 ggr
[lenniiis]
2013-06-08 15:53

Köpa fågel! =)

Nu har jag i ett par veckor läst på oerhört mycket om fåglar då jag väldigt gärna vill skaffa mig ett par om cirka ett år, men jag vill liksom bli helt säker på vilken art jag ska fördjupa mig ännu mer i. Så istället för att i ett år gå runt och fundera på vilken fågel jag vill ha, vill jag gå runt och läsa in mig som sjutton på EN arts beteende och hur jag ska få dom att må så bra som möjligt.

Här är de arterna jag funderar på:
Kakariki
Nymfparakit
Undulat
Katarinaparakit

Eftersom jag bara är 18 år kommer jag bo i lägenhet när jag flyttar, så en relativt tystlåten fågel skulle vara bra. Min sambo skulle heller inte gilla om fågel tjattrade hela tiden, och då har jag förstått att undulat inte är en fågel för oss?

Förutom att jag vill ha en ganska tystlåten fågel vill jag att den ska bli tam och social, gärna stanna kvar på axeln istället för att bara vara nyfiken och sedan hitta på annat bus. Fågeln skulle få mycket uppmärksamhet, minst två timmars umgänge om dagen.

Sedan vill jag helst också att de inte ska skräpa ner djävulskt mycket. Jag vet att fåglar skräpar ned och att man inte kan komma undan det, men finns det ingen fågel som skräpar ner lite mindre än de andra?

Notera att jag är van vid att ha både hund och katt vilket gjorde att jag ständigt hade vita hundhår på mina kläder och soffan var helt hårig, så sånt är jag inte så kinkig med. Det är mest att jag inte vill att fåglarna ska bajsa på soffan. Att dammsuga en gång om dagen är väl inte direkt kul, men jag anser att det positiva med fåglar kommer väga upp det negativa.

Oj, vad långt inlägg det blev, men jag vill väldigt gärna bestämma mig så jag sedan kan återgå till fördjupning på enbart en art. Så ös på med era erfarenheter gällande kakariki, nymfparakit, undulater och katarinaparakiter!

Tack på förhand! =) / Linnea 😃

Annons:
[Yllhilda]
2013-06-08 16:01
#1

Du har inte övervägt duvor? Finns så små som 50-grams till den standardstora varianten som både är tysta, lätta att roa och lätta att få tama. Dem kanske inte är lika påhittiga(dem kan bland annat inte hänga uppochner) som papegojvarianterna men fortfarande underbara som sällskap.

Undulater eller nymfparakiter är ju inte en av de tystare fåglarna, men såvitt jag förstår lättskötta och givande fåglar.

[lenniiis]
2013-06-08 16:02
#2

Uppdatering!!
Bourkesparakiter har jag knappt inte läst någonting om heller, men ramlade över information om dem häromdagen och de ska tydligen vara lika katarinaparakiter i lätet? Är öppen för förslag om dessa också! :)

[lenniiis]
2013-06-08 16:04
#3

#1 Hmm, alltså duvor har aldrig intresserad mig något vidare… Sitter de på axeln och vill vara med? Är inte deras spillning jättelös? (Har för mig att t.ex katarinaparakiternas spillning är lite fastare och lättare att torka bort). Om de blir tama och är fina och roliga att ha och göra med är jag definitivt öppen för dem! :D

[Yllhilda]
2013-06-08 16:23
#4

Mina diamantduvors avföring är nästan alltid fast, så det är ingen fara. Som regel ska väl alla fåglars avföring vara ganska fast. 

Om mina hade varit tamare hade dem nog velat vara med överallt, som det nu är spatserar dem mest omkring på golvet och pickar sandkorn.. Det är tyvärr inte alla fåglar och papegojor som vill bli tama, och en del(som våra) blir halvtama. Men kollar på tv gör dem allt, och pratar med oss då och då. 

Har för mig att lite större duvor ska vara ännu lättare att få tama och vara ännu sällskapligare.

[Yllhilda]
2013-06-08 16:26
#5

Ett hett tips är att bara köpa av privata uppfödare. Fråga då om handmatning, för då är chansen mycket större att fåglarna blir handtama och har fått en bra uppväxt. 

Vi köpte våra på djuraffär, så det var lite av ett lotteri eftersom de inte har en aning om djuren de köper in handmatas innan de köps in.

[lenniiis]
2013-06-08 16:30
#6

#5 Ja, djuraffär ska jag inte köpa ifrån i alla fall! :) Du kanske vill visa bilder på dina fina fåglar? :D Det vore jättekul att se! Tack för informationen förresten! =)

Annons:
[Yllhilda]
2013-06-08 16:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Det låter bra. 

Gärna! De bilder jag har är inte av bästa kvalitet eftersom fåglarna inte är något stort fan av mobilkameror. 😛 Men här sitter dem iaf och gosar till sig under vardagsrumsbordet.

[Yllhilda]
2013-06-08 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är dem i sin fula trägrej till bo. De hade flera alternativ, men den här var enligt dem klart den bästa. Vi har nu tagit bort dem eftersom de vägrade sluta lägga ägg, och man vill ju inte att dem sliter ut sig i onödan. Nog för att dem fortfarande lägger ägg, men inte alls lika ofta.

[lenniiis]
2013-06-08 16:45
#9

#8 Vad mysiga och fina! Tycker det är jättegulligt med "tjocka" fåglar, om du förstår hur jag menar :D De är ju som runda bollar typ!

Hoar de som duvorna utomhus gör? Är bara nyfiken :D.

[Yllhilda]
2013-06-08 16:56
#10

#9 Du skulle se hur dem ser ut när de sover. Som tussar med ett handtag. ^^

Dom säger 'tu-tuu tu-tuu' som regel, och framstöter ibland ett läte som starkt påminner om en groda när dem pratar med varandra. 

http://www.youtube.com/watch?v=idjkSDtt_Uw

[lenniiis]
2013-06-08 17:00
#11

#9 Vad myyysigt! :D Deras läte var ju urgulligt.
Men jag har fastnat så mycket för t.ex nymfkakaduans förmåga att härma visslingar. Tycker det är så ofantligt gulligt!

Varför tycker du att duvor passar sig som husdjur? För och nackdelar? =)

[lenniiis]
2013-06-08 17:07
#12

Kan någon snälla komma med information om kakariki, nymfparakit, katarinaparakit (och bourkes) + undulat också? Jag vill ha så mycket information som möjligt. Alla för och nackdelar!:)

[Yllhilda]
2013-06-08 17:25
#13

#11 Finns så otroligt många fantasiska fåglar att det är svårt att välja! 

Jag tycker fördelarna med diamantduvor(kan inte tala för större då jag aldrig haft någon) är att deras litenhet är bra då man inte behöver lika stort utrymme att flyga på (dem flyger mer på längden än höjden), dessutom tycker dem mycket om att promenera, vilket förenklar saken ytterligare. Dem är lågmälda, tåliga, lätta att underhålla och som regel lätta att få tama(såvida man inte klantar till sig ordentligt). Sen ville jag från början ha en raknäbbad fågel och har alltid gillat stadsduvor. Nackdelarna är kanske att jag inte lyckats få dem lika sociala som jag skulle kunnat eftersom vi begått vissa snedsteg(som dem ogärna glömmer). Jag tror även dem är mindre människosociala än papegojor eller större duvor, men dem är mer sociala än jag hört att kanariefåglar är.

Annons:
[Yllhilda]
2013-06-08 17:26
#14

Det finns info i andra trådar. Sök bara i fältet efter fågeln du letar efter. Knappen sitter bredvid 'skriv inlägg'.

[lenniiis]
2013-06-08 22:04
#15

#13 Tack så jättemycket för informationen! =) Jo, har läst inläggen men jag skulle vilja få höra mångas åsikter om vilken fågel som skulle passa mig. Så att jag istället för att behöva leta information om många så skulle jag kunna leta information om EN. Om du förstår. Men jag får väl helt enkelt ta beslutet helt själv, och det gör ju inget :D Ska läsa in mig lite mer på duvor för att se om de verkligen är något för mig, annars lutar det mot katarinaparakit eller nymfparakit (men var de högljudda sa du???).

[Yllhilda]
2013-06-08 23:25
#16

#15 Det bästa är ändå ens egna åsikt. Jag kollade vad andra sagt i forum(det var så jag först hamnade här tror jag) om vad andra tyckte om olika fåglar innan jag kände att jag fått en klar bild.🙂

Min kompis hade nymfparakiter, men jag tyckte inte dem var så störiga. Dem var högljuddare än mina fjäderbollar men tystare än min kompis dvärgpappegoja. Men så är vissa fåglar mer 'pratglada' än andra. Du kan alltid fråga uppfödaren.

(video till nymfparakit). http://www.youtube.com/watch?v=cOe7BaUQ7Vo 

Ett annat tips är att dra en vända på duraffären för att lyssna, då får du en ännu klarare bild av vilken ljudnivå dem ligger på, dessutom kan du fråga saker utan att det kostar ett öre.

[lenniiis]
2013-06-09 11:12
#17

#15 Jo, det är ju så!

Men nymfparakiter… Visslar/sjunger de mest, eller skriker dem? Och när de väl skriker, skriker de hela kvällarna så man inte kan titta på TV eller är det bara i en kvart eller så, tror du? För just nu lutar det mest mot nymfparakiter eller katarinaparakiter faktiskt… Videon du länkade tyckte jag inte var alls jobbigt, bara oerhört gulligt! Jag tycker nymfparakiter är såå otroligt söta! Men jag har även hört att de lätt blir missnöjda och skriker? Vad tror du om det? :o

Jaa, det ska jag ta och göra någon dag! :D Men jag har för mig att djuraffären där jag bor enbart har undulater :o Men får dra och titta i alla fall! :D

http://www.blocket.se/stockholm/Fagelbur_47333556.htm?ca=11&w=3 En annan sak också, är inte denna buren väldigt liten? :o

Är jättetacksam för att du tagit dig tid och gett mig så mycket info också! Det uppskattas verkligen! =)

[Emma--]
2013-06-09 11:30
#18

Här blev det kaos när jag skaffade nymfkakaduor. Dom trivdes inte ihop vilket kan vara anledningen till att dom skrek hela dagarna. Aktivering i övrigt och att få flyga fritt gjorde inte någon skillnad. Den som skrek mest slutade skrika när han flyttade till uppfödaren. Bytte med uppfödaren och har skrattduvor istället. Passar mig mycket bättre :) Men försök göra så du kan träffa dom som har fåglarna du är intresserad av? Känns som bästa sättet att få en uppfattning vad som är bäst.

[Emma--]
2013-06-09 11:33
#19

Ja buren är för liten. Här på sida 38 har du vilka mått som gäller :) http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf

[lenniiis]
2013-06-09 11:42
#20

#18 Ojdå :o Hur ska man gå till väga för att säkert skaffa två fåglar som trivs ihop? Köpa två bröder kanske?

Ja, så kanske jag skulle kunna göra. Får ta det lite senare när det börjar bli dags för köpet! :D

#19 Tänkte väl det… Jag kommer köpa en så stor bur som möjligt till mina två fåglar =) Jag har tittat på en stor hörnbur: http://www.zoosajten.se/papegojbur-hornmodell-p-1006.aspx , den är både snygg och stor :D

Annons:
MimmiH
2013-06-09 13:04
#21

#20 Den buren kanske verkar stor, men den är olaglig - för liten för de flesta fåglar. Måtten som gäller för att räkna ut hur stor den är kortaste sida så att det blir en fyrkant. Den buren kan du inte köpa tyvärr - alldeles för liten :(

Här på sajten finns länk till minsta tillåtna burmått enligt Jordbruksverket  för fåglar av olika längd
http://burfaglar.ifokus.se/articles/4f6dd5f6d4ebea3f3d002787-jordbruksvereket-l-80-lag?discussions-1

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[lenniiis]
2013-06-09 16:09
#22

#21 Vaa?? Oj, men den är ju så hög. Får titta på måtten när jag kommer hem sen (skriver från mobilen). Men den buren är väl bred också? Hur kan den vara olaglig? Och hur kan man sälja den om den är olaglig??

MimmiH
2013-06-09 17:26
#23

Det är tyvärr inte förbjudet att sälja olagliga burar - bara förbjudet att hålla fåglar i dem. Och det beror på hur lång fågeln är hur stor bur den måste ha. Alla minsta tillåtna mått måste vara uppfyllda, det hjälper inte att exempelvis höjden är högre än minsta tillåtna - bredd och djup måste iaf minst uppfylla minsta tillåtna mått - ju större desto bättre.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[Yllhilda]
2013-06-09 19:07
#24

#22 Jag tror dem inte är förbjudna eftersom man ju ibland behöver en transportbur.

[lenniiis]
2013-06-09 19:33
#25

#23 Jag som tyckte den såg så himla stor ut… Är det djupet som gör att den är för liten? Vad knepigt då… Är en sådan här  http://www.blocket.se/goteborg/Stor_papegojbur__rostfritt_nat__46158474.htm?ca=13&w=3 bur bättre isåfall? 140 cm bred, 80 cm djup och 120 cm hög?

#22 Ja, men då tycker man ju att det borde stå på sidan att det ska vara en transportbur, och buren jag länkade är ju jättestor (hög) så den kan man ju verkligen INTE ha som transportbur… 🤔

[lenniiis]
2013-06-09 19:41
#26

Hörnburen som tydligen är för liten har måtten 186 cm i höjd, 125 cm i djup och 155 cm i bredd… Jag förstår inte vad som är för litet? :( Boyta: 101 x 101 cm och 169 cm hög

[lenniiis]
2013-06-09 19:47
#27

Siffror och jag går verkligen inte ihop, så det går väldigt trögt för mig att förstå… Hahah förlåt.

Annons:
MimmiH
2013-06-09 22:23
#28

Jag är faktiskt lite osäker på hur man beräknar måtten för den buren. Vore jättebra om du mejlar jordbruksverket och meddlear svaret till oss. Men så vitt jag förstår är 125 cm o 155 cm diagonaler, de är inte bredd eller djup. Hur som helst så måste längsta sidan (bredden) för en nymf vara 120 cm eller 160 cm beroende på hur lång fågeln är. Så 110 cm är för litet för en nymf exempelvis. Kanske är måtten 110 bred och 65 djup som man får räkna, men jag vet inte - i så fall är djupet alldeles för litet men som sagt, det vore toppen om du mejlar jordbruksverket (SJV) och frågar vad som gäller för just denna bur. Tror det faktiskt är kortaste sidan i en fyrkant som ska räknas.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[lenniiis]
2013-06-09 22:46
#29

#28 Jag får ta och göra det när jag är lite piggare! Jag som trodde att den buren var så stor och bra :( Tack för svaren!

drika
2013-06-10 23:35
#30

Pm:a om du vill ha lite info om undulater och nymfer eller har några frågor så delger jag dig gärna min erfarenhet:)!

Hälsningar

Fredrika

[Yllhilda]
2013-06-11 08:58
#31

Borde inte den där hörnburen passa ganska bra för TS om fågeln ska vara ute större delen av tiden? Då blir buren ju bara "bo-delen" av lägenheten.

MimmiH
2013-06-11 10:38
#32

#31 Oavsett hur mycket fågeln får vistas utanför buren så måste lagliga minsta mått vara uppfyllda för just den fågeln

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

MontEverest
2014-07-30 17:31
#33

Vad blev det för fågel?

[lenniiis]
2014-08-09 23:21
#34

Det har inte blivit några fåglar än… Men någon gång i livet, så!

Annons:
Upp till toppen
Annons: