Annons:
Etikettavel-och-uppfödning
Läst 4604 ggr
Tallullah
5/6/13, 11:21 AM

Nu har äggen børjat kläckas!

Før ett tag sen fick jag två zebrafinkar av nån som inte kunde ha dom längre. Dom hadde aldrig haft ungar førut. Etter några dager la honan fyra fem ägg…men efter ett tag hoppade hon av. Jag tog bort äggen och snart var det ägg i boet igjen. Jag trodde dom skulle øverge dom här äggen med,men den här gongen har det blivit ungar!

Än så lenge har endast två ungar kläckts,men det finns flera ägg i boet så dom kläcks nog så småningom.

Jag ger dom bløtfoder,äggfoder,kalk och olika sorters frø. är det annat jag kan ge dom nu i denna perioden?

Sen vill jag inte ha flera ungar..hur ska jag unvika det på bästa sättet? Ska jag ta bort boet,eller fjärna äggen? Honan är mycket agressiv på sin make i det här läget..och det känns lite jobbigt. Tycker synd om honom:( Jag trodde zebrafinkar var två om ungarnas uppväkst och matning? Jag har haft z finkar førr,och har aldrig haft problem med detta.

Jag skulle vilja få ungarna lite tamare enn føräldrarna,så jag undrar om jag kan børja att ta ut dom och hantera dom lite när dom hoppar ur boet? Vad tycker ni om det?

Tacksam før alla råd!!

Annons:
Tallullah
5/6/13, 3:54 PM
#1

Nu har det pløtselig blivit hanen som jagar honan kring i buren! Vad är det med dessa fåglar!? Han är i boet med ungarna,och honan får inte närma sig:(

Jag undrar hur det vill gå med ungarna…jag hoppas hanen skøter och matar dom..:/

När man läser om praktfinkar står det att dom är kärliga mot varann och enas om att mata och fostra sina ungar…inte dom här inte! Vad i all sin dar beror detta på?? Jag fick veta dom hadde før litet bur…men det är 80cm långt och 50høgt..och jag ger dom vad dom behøver(tror jag)

farido13
5/6/13, 9:27 PM
#2

du kan skilja dom isär varandra ett tag. men då ungarna har blivit vuxna.

Tallullah
5/6/13, 9:45 PM
#3

#2 Tycker du jag ska ta bort hanen då?

farido13
5/6/13, 9:49 PM
#4

nej låt dom få ta en paus med varandra. typ nån timme eller 1-2dagar

MimmiH
5/6/13, 10:17 PM
#5

Jag har mejlat frågan till en uppfödare med mycket lång erfarenhet, hoppas han har tid att svara.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

MimmiH
5/6/13, 10:22 PM
#6

Om jag får gissa så skulle jag tro att man ska ta bort bokorg och allt byggmaterial samt sluta med äggfoder och inte ge så mycket häckningstriggande mat efter att ungarna är självständiga men jag avvaktar besked från uppfödaren.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Annons:
Tallullah
5/6/13, 10:53 PM
#7

#4

Okej…då provar jag det imorgon. Problemet är att jag har ingen extra fågelbur:/ Men jag hoppas ju dom kan vara ihop.

#5 #6 Så bra! Jag hoppas uppfødaren har lite råd då:) Tack så mycket!

farido13
5/7/13, 7:28 AM
#8

men om du inte har en extra bur kan du hålla dom ifrån varandra i några timmar så kanske det funkar. Om du inte har en extra bur. Prova med 2-3 timmar.

Lycka till med dom/Farido13§

kallepudas
5/7/13, 7:06 PM
#9

Har ingen erfarenhet av finkar men har fött upp många kullar undulater.

Vem av dom matar ungarna?

Är honan aggressiv så kanske det är henne du behöver flytta på för det gör man i dom fall som en undulatmamma börjar ge sig på ungar.

Dom kanske inte var redo att häcka..finns ju olämpliga föräldrar även i djurlivet.

 Om en av dom vuxna så kan du i alla fall flytta den ene…..kanske kan du inhandla dig nån gammal bur på blocket eller liknande som du kan ha tillfälligt?

Tallullah
5/7/13, 9:10 PM
#10

#9 Både hanen och honan matar ungarna…när dom hoppar ur boet så är det hanen som tar øver matningen. Jag tog bort hanen en tag,men honan ville inte gå inn i boet,så jag satte dit honom igjen efter en stund..nu är han inte så jättearg lengre,men det är fortfarande han som skøter ungarna. Jag låter dom nog vara ett tag nu. Dom blir så rädda när jag kommer inn med handen i buren. Jag håller tummarna før att det ska gå bra!👍

farido13
5/7/13, 9:14 PM
#11

lycka till med dom.

Tallullah
5/7/13, 9:29 PM
#12

#11 Tack🙂

MimmiH
5/8/13, 2:25 PM
#13

Nu har uppfödaren svarat:

  … Ett svar i all hast./Jan

Det foder, som ges, är utmärkt. Vad man kan komplettera med är hirskolvar och grönt ex.vis sallad eller maskrosblad. Det finns nu små fina maskrosblad. Fåglar är, som människor, olika. Det vanliga är att hanarna är behjälpliga med ungarna och även ruvning. Bästa sättet att inte få fler ungar är att i första hand ta bort boet. Bygger de då i matskålar o.dyl. så tag bort det de bygger med och eventuella ägg. När det gäller tamhet, så kan småfinkar, som alla fåglar bli tama. Här gäller det att bygga ett förtroende. Låt ungarna ha egen bur, för att inte påverkas av föräldrarnas reservation. Visa att händerna inte är farliga, bjud ungarna godis från händerna. Visa därmed att det är händerna, som kommer med godis. Pressa inte utan ha tålamod. Med tiden kommer de med all sannolikhet att flyga ner och ta mat från händerna.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Annons:
Tallullah
5/8/13, 4:08 PM
#14

#13

Tack så mycket før hjälpen!!! Och ett stort tack till uppfødaren med!

Jag kommer givitvis følja dessa råd. Det är blivit lugnare i buret nu..men det är fortfarande endast hanen som ruver och matar ungar än. Men honan är inte lika rädd längre när han inte är så agressiv:)

Upp till toppen
Annons: