Annons:
Etikettparakiter
Läst 3226 ggr
idelina
2013-04-19 19:38

Skaffa nymfparakit?

Hej!

Jag vill gärna ha ett husdjur till mina barn och då min man är allergisk mot i stort sett allt med päls funderar jag nu på att skaffa en fågel. Jag hade själv en nymfparakit när jag var liten som blev väldigt tam och jag funderar nu på om detta är något för oss. Har dock några frågor jag behöver få besvarade först:

- Då vi har ett inte så väl fungerande värmesystem i vårat hus så måste vi elda i en kamin i tv-rummet under vinterhalvåret. Då vi jobbar på dagarna eldar vi inte förrän vi kommer hem vilket gör att värmen i huset är ojämn och kan variera mycket, circka mella 15 och 25 grader. Är detta något som en nymfparakit klarar av? Har elelement i andra rum där värmen är mer jämn men jag vill ju helst ha fågeln i tv-rummet där vi är mest.

- Då vi även har mycket högt i tak i vårat tv-rum måste vi ha på takfläkten på full effekt när vi eldar för att få ner värmen från taket. Jag vet ju att många fåglar inte tål drag. Gäller detta även drag med varm luft? Eller måste jag ha fågeln i ett annat rum? Finns det någon fågelart som tål dessa förhållanden över huvud taget?

-Undrar också om det finns något smart sätt att göra med kaminen för att förhindra att fågeln sätter sig på den och bränner sig?

Annons:
Mantissa
2013-04-19 19:49
#1

Fåglar är normalt mycket allergena. De liksom de flesta tropiska fåglarna är känsliga för drag och kan då lätt drabbas av förkylning och lunginflammaton.

Huruvida det är lämpligt att köpa ett så krävande djur som en fågel till sina barn låter jag andra svara på.

MimmiH
2013-04-19 22:29
#2

Hej,  om du skaffar nymfkakadual så bör de vara minst 2 pga att de är flockjur och de mår inte bra av att vara ensamma.

Som Mantissa skrev så är fåglar mycket allergena så det djuret skulle jag inte välja eftersom din man är allergisk mot i stort sett allt.

Kanske sköldpadda (det finns vatten-, sump- eller landsköldpadda) eller ödla eller fiskar skulle vara något, välj iså fall en art som tål så låga temperaturer och varmt drag och temperaturväxlingar - vet ej om det finns någon Gällande sköldpaddor kan du nå ett forum via www.landskoldpaddor.se

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Upp till toppen
Annons: