Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 2245 ggr
GeckonBobbo
2013-04-14 21:18

En undran om Cuba amazon!

Hejsan , jag har en fråga kring cuba amazoner, jag såg ett avsnitt av djursjukhuset på tvn och då rensade dom öronen på en Amazon. Behöver man göra det ? 

Obs !! jag har ingen fågel utan är bara ute efter ett svar då jag har gått och funderat och sökt på nätet och inte hittat ett svar..

Tack på förhand !

Annons:
Minoth
2013-04-16 11:56
#1

Du tänker på avsnittet från djurakuten eller hur?

Nej de är inte normalt.  Amazonen hade en väldigt skum deformerad näbb också, kunde inte ens stänga den normalt. Inget som sa om i avsnittet vilken störde mig enormt… 
Fågeln måste haft någon brist på något, sen var gojan ganska gammal också…

Men med fel kost och skötsel kan lite allt möjligt hända

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

EstherVess
2013-04-16 15:38
#2

Det kan hända då o då precis som för oss människor att de får skitiga öron. Att de får det sådär mycket o ofta hör väll inte till vanligheterna men å andra sidan så är alla fåglar olika :)

Minoth
2013-04-16 16:03
#3

#2 det där stämmer inte riktigt.. I deras rätta miljö och med rätt skötsel så ska det inte hända. Men i våran torra luft och amazoner som kommer från regnskogen så självklart är förutsättningarna annorlunda. 

Jag har luftfuktare hemma hos mig och duschar gojorna regelbundet.

Du kan inte jämföra människor och gojor på ett sådant sätt.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

GeckonBobbo
2013-04-16 18:52
#4

Okej tack för svaren ! då vet jag :) skönt , en till undran som har släppt.

EstherVess
2013-04-16 21:21
#5

#3 jodå, det kan jag, jämföra människor o fåglar alltså, det är ett taleuttryck ;) Och fåglar kan få vax i öronen, så det är inget konstigt, eftersom de bor här, i ett klimat som inte är naturligt för dem. Man ska helst duscha gojjorna varje dag om man Hr dem inne. Luftfuktare är inte bra alls, de kan sprida sjukdomar o gör luften smutsig vilket är livsfarligt för fåglars känsliga luftvägar. Det bästa är att duscha dem ofta, gärna svalt, och ha vatten i byttor i rummen, många så det blir naturlig luftfuktighet. Dessa ska bytas dagligen förståss..

Minoth
2013-04-16 22:32
#6

#5 rengör man luftfuktaren rätt är de ingen fara. Dessutom har jag en apdyr luft RENARE brevid voljärerna :) 

Så luftfuktare kan funka kanon.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
EstherVess
2013-04-16 22:49
#7

#6 jaha, de luftRENARE jag kollat innehåller zink å är alltså giftiga för fåglar, eller så gör de luften för torr för fågeln. Men då har du ju luftfuktaren som gör luften fuktig igen.. ;) Varför inte duscha istället o ha byttor? Mer hälsosamt för fågeln…. Men alla gör som de vill..

Upp till toppen
Annons: