Annons:
Etikettfinkar
Läst 4021 ggr
Tallullah
2013-04-02 21:58

Nu får jag zebrafinkar!

Imorgon får jag två zebrafinkar. Jag har ønskat zebrafinkar länge och jag

glädjer mig till att få hem fåglarna. Nu vill jag givitvis ge dom det bästa. Vad bør jag tänka på? Det är en hane och en hona på ca ett och ett halvt år. Dom ska få finkfoder forstås och vad mera kan jag ge dom? Vitaminer,mineraler och annat? Kalksten? Animalsk føda av nån sort? Leksaker i buret?Vad användar jag i botten på buret? Tar emot alla råd om skøtsel med ett stort tack!

Annons:
farido13
2013-04-02 22:14
#1

Jag har haft zebrafinkar och dom har fått 14 ungar och en av dom var den första men den dog sen. Men det du ska tänka på att dom ska få flyga runt varje dag utanför buren i 1-2 timmar. Dom ska inte ha för liten bur och om du har tänkt att ha ungar ska du ha en stor bur och ett bo och frukt och grönsaker. Men du behöver inte ha nåt i bottnet men en tidning ska man ha där för att bajset ska vara på den sen då du städar buren kan du ta bort tidningen och tvätta gallern och sittpinnarna. Du ska också byta vatten varje morgon och kolla om dom har mat för fåglar vill alltid äta på morgonen och du ska ha ett bad för dom eftersom dom tycker om att bada så man ska ha badkar för dom och att dom är ett flock djur.

Tallullah
2013-04-02 22:35
#2

#1 Ok…men om jag låter dom flyga fritt i rummet,hittar dom inn i buren igjen då?

farido13
2013-04-02 22:44
#3

jag vet inte men du kan alltid se först om dom gör det har du en stor lucka för dom att komma in och ut då tror jag men du får se själv.

Tallullah
2013-04-24 17:21
#4

Ja nu har zebrafinkarna bott här hemma i snart en månad..det går jättebra. Jag ønskar två till och min fråga är då om det måste vara en hane och en hona eller går det bra att køpa två honor?

farido13
2013-04-24 17:40
#5

jag tror att det skulle gå bra för zebrafinkar älskar att vara många

JohannaN
2013-04-24 23:19
#6

lite fakta från mig 🙂

Foder är A-O i ett djur och fågelhållande🙂 Det som man måste tänka på är att ha bra frön med bra kvalité samt också att ge zebrafinken en så varierad och bra kost som möjligt. Lika viktigt som det är för oss är det för dom. Dom behöver få i sig allt det som vi får i oss så som vitaminer, mineraler, jod och kalk. Som kalktillskott kan man ge krossade snäckskal, krossat sepiaskal eller krossat skal från kokt, ekologiskt ägg för att täcka behovet av kalkämnen.För att berika maten för zebrafinken så skall man också ge av olika örter, bär, grönsaker och någon gång då och då frukt, även blötlagda och groddade frön samt också så finkblandningen så det växer upp gräs. på sommaren finns en massa härligheter man kan ge sina små så som gräs, våtarv, grodblad och stängerna mm. Glad

Man skall också ge kokt mosat ägg som kokats i tio minuter för proteinets skull ungefär en gång i veckan även mjölmask och insektsfoder skall ges två gånger i veckan.

Giftiga saker för en zebrafink att få i sig är : ALKOHOL, AVOKADO, CITRON, CHOKLAD (drickbar och ätbart)LAKRITS, KAFFE, LÖK, OKOKT POTATIS, RABARBER, TE, SALT ( i större mängd) TOMATPLANTAN (självaste tomaten kan man ge)!__

ju mer fåglarna får flyga lösa utanför rummet desto bättre är det för fåglarna!!! minsta tillåtna lagliga bur-måttet är 70 cm lång, 60 cm hög och 45 cm bred. zebrafinkari det vilda flyger mycket varje dag för att fina föda, vatten och bra häckningsplatser därför är det så viktigt att även våra tamfåglar får göra det också. Glad

en hona och en hane hade nog varit det mest ideala om du redan har en hona och hane sedan tidigare. Glad

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Annons:
Tallullah
2013-04-25 11:42
#7

#6

Oj…det var mycket att komma ihåg! Men tack så mycket! Men jag trodde inte småfåglar skulle ha sand?

🙂

Fenix_Chicci
2013-04-25 12:09
#8

Nej, zebrafinkar behöver inte sand för matsmältningen. Sand kan i värsta fall ge sandinpackning i tarmarna.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

MimmiH
2013-04-25 12:54
#9

Håller med #8, finkar behöver INTE sand för matsmältningen. Det är hönsfåglar och duvor t ex som behöver sand för matsmältningen eftersom de sväljer sina frön hela, men finkar och papegojor t ex skalar sina frön och då kan sanden i värsta fall ge sandinpackning i krävan.

Kramisen, jag kan ta bort info om sanden i ditt inlägg men om infon är från din hemsida så bör du ändra även där :) Tack för i övrigt bra info så vitt jag kan bedöma, har tyvärr ingen erfarenhet av zebrafinkar.

Ska zebrafinkar ha sepiaskal som kalktillskott?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

MimmiH
2013-04-25 22:19
#10

Jag har nu ändrat och tagit bort rekommendationer om sand, nu står det så här:

Som kalktillskott kan man ge krossade snäckskal, krossat sepiaskal eller krossat skal från kokt, ekologiskt ägg för att täcka behovet av kalkämnen.

Citerar från Starfalls artikel om zebrafinkar:

Zebrafinkens föda består till största delen av frön. Det är också viktigt att man regelbundet ger den frukt, grönt och groddar. Mjölmaskar och äggula brukar också vara uppskattat. Det är mycket viktigt att man ser till att plocka bort kvarlämnade rester så maten inte blir dålig och fåglarna sjuka. Fåglarna ska självklart ha tillgång till friskt dricksvatten dygnet runt och det bör bytas ett par gånger om dagen då dessa små fåglar ofta är duktiga på att bada i vattenskålen. Man bör ge kalktillskott regelbundet, finns tex i pulverform som man strör över maten./slut citat

Jag tycker det är bättre att ge kalk från kokta ekologiska äggskal, sepiaskal eller snäckskal istället för att köpa kalkpulver som har brutits i kalkbrott och har förstört natur och grundvatten.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

MimmiH
2013-04-25 22:42
#11

Jag hittade ett inlägg från Cruella de Vil om föda till zebrafinkar, hoppas det gäller fortfarande:

Citat: Mina finkar äter alltså torra frön, grodda/blötlagda frön, grönsaker, lite frukt och så vitamin- och mineraltillskott på det. Vitamintillskotten är det viktigt att det är sånt man strör på grönfodret och inte sånt man häller i vattnet, då vitaminer är lättflyktiga och de inte gör så mycket nytta i mer än en timme kanske. Sedan bildas istället mer bakterier.

Utöver det får mina finkar insektsfoder och levande mjölmask, som till största delen är till papegojamadiner och dvärgvaktlar men även uppskattas av övriga finkar./slut citat

Det står inget om äggfoder så jag tar bort det.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Tallullah
2013-04-26 11:00
#12

#11 

Tack så mycket MimmiH:)

Jag ska følja dessa råd..jag har provat med mjølmaskar,men dom har inte ätit dom…men jag ska prova igjen. Iøvrigt tycker jag zooaffärerna

har veldigt dåligt utval med fågelsaker. Det ända jag får tag i här är vitamindroppar till at ha i vattnet. Och nestan endast leksaker till undulat. Inget kalk tillskott till ex..eller når annat till finkar(eller kanari) Men gott om leksaker till undulat och papegojor:/

Upp till toppen
Annons: