Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 13276 ggr
[Featherz]
3/1/13, 10:38 AM

Nät till fågelbur

Hejsan alla!

Har på senare tid övervägt att ta över en (förmodligen handikappad) kakariki som väldigt länge bott ensam i en zooaffär, just för att jag förälskat mig i individen genom kontinuerliga besök. Nu försöker jag övertala mina föräldrar, och har samtidigt planerat det eventuella burbygget. Så småningom vill jag försöka ge fågeln en partner, såvida stackarn inte glömt bort helt vad socialt umgänge mellan artfränder innebär.

Hade egentligen tänkt vänta med fågelköp (bland annat duvor) tills jag flyttat hemifrån, men eftersom kakariki inte är en så långlivad art kan jag göra ett undantag! Är ju trots allt enormt fågelintresserad :-) Skolgången är dessutom planerad och jag gör inte mycket på fritiden.

Självklart vill jag ha det bästa till min lilla kompis vad gäller burnätet, vilket är rostfritt (= svindyrt). Varmgalvaniserat nät ska tydligen vara ett vanligt och hyfsat ofarligt alternativ till papegojburar, men bör man säkra det på nåt sätt eller kan man använda det som det är?
I en artikel om zinkförgiftning på Fågelhobbys hemsida står det att man kan måla nätet med akrylfärg, men jag tolkar det som att det gäller utevoljärer.
Här är artikeln: http://www.fagelhobby.nu/artikel_zink.htm

Ännu är inget säkert, men det är bra att veta även i framtiden.
Är väldigt tacksam för svar!

Mvh Emma

Annons:
MimmiH
3/1/13, 8:29 PM
#1

Hej, vad roligt att du funderar på att skaffa kakariki och rädda denna fågel :)

Ja, rostfritt är ju bäst. Själv har jag varmgalvat nät utan att ha säkrat det på något sätt - varken ute eller inne - och det fungerar bra.

Känner dock inte till vilken maskstorlek som är lämplig till kakarikis - hoppas du får fler svar :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[Featherz]
3/1/13, 9:18 PM
#2

Tack så mycket för ditt svar!
Hihi, ja det verkar vara en trevlig liten filur :-) Dock hänger högervingen lite och jag har aldrig sett den flyga, så jag är beredd på att handikapp-anpassa buren (utan att ta bort flygutrymmet såklart).

Då tror jag att jag också satsar på varmgalvat, det var nog kallgalvat som inte rekommenderades. Kakarikis är så små att en maskstorlek på cirka 12,7 bör vara bäst!

Men jag undrar om min bur-idé är lämplig, funderar nämligen på att bygga om denna garderob:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70215714/
Om man lägger den på högra sidan enligt bilden, så blir buren automatiskt upphöjd från golvet om man använder utrymmet med hyllorna till mat och tillbehör etc. Och där tas dörren bort.
De två övre dörrarna kommer alltså att utgöra själva buren, som då blir runt 80 cm hög (minimihöjden). Hyllan där mitt i tas också bort. Dörrarna sågas ut till ramar där gallret sätts fast, och säkras givetvis med något slags lås. Jag funderar även på att sätta galler i taket (innanför skivan) för att kunna hänga upp leksaker.
Men kan fågellampan vara inne hos fågeln om man sätter den i en reflektor? Om jag lämnar utrymme för lampan ovanför takgallret räcker inte höjden till…

Längd: 181 cm Bredd: 51 cm Höjd: 80 cm

Det är jättesvårt att förklara, men jag hoppas att ni förstår :-)

Mvh Emma

histronica
3/1/13, 11:48 PM
#3

Vad roligt om du skulle ta hand om kakarikin och enormt snällt.

Själv började jag med 2 och sen har jag varit uppe i som mest 12 stycken - fast ljudmässigt har det verkligen inte märkts att de var så många :)
Kacklar mest lite grann och skriker och kvittrar inte så mycket utan snarare detta lågmälda kutter :)

Själv har jag ´byggt en voljär inomhus, den har varmgalvat nät och med 2 olika rutor, den mesta ytan är 1,8 cm eller om det är 2 cm - några sidor vid dörrarna har jag 1,2 cm men det blev mest så för att bredden på detta var lättast att passa in. Det har varit både ungdomar och vuxna i den och det har fungerat bra - dock är de inte så små? Men det kan vara olika kanske men mina är rätt bastanta av sig måste jag säga.

Dörren står för det mesta öppen - de tar sig in själva när de har lust och älskar att springa runt på golvet och vara lite varstans också för den delen. Ibland sover en i hatthyllan i hallen på hyllplanet…. Ingen av mina fåglar sover på pinnarna/grenarna på nätterna……..endast barnen men så fort de blivit ungdomar så sover de på plattmark :) Jag tror inte någon av mina fåglar sovit på grenar nattetid förutom de små faktiskt. Köpte ett dockskåp till dem och en del sover i rummen :) En sover på hyllplanen ovanför balkongdörren osv.

Normalt rekommenderar jag inte skåp, de gillar att klättra och kan inte göra det på väggarna om e inte flyger mellan grenarna. men kan denna inte flyga så kanske det inte spelar så stor roll - dock tycker jag inte du ska sätta någon lampa i det utrymmet…. det blir inte samma genomströmning pga väggarna och värmen kommer bli för mycket tror jag, dessa har det gärna lite svalare om man jämför med en del andra fåglar. Vill du ha en lampa så kanske du kan sätta den på utsidan och rikta den inåt? Då kan han också gå undan om han inte vill sitta belyst - och vill han ha ljuset så kan han själv sätta sig i det hörnet där ljuset kommer in. Men om det visar sig att han kan flyga sen så är 80 höjd för litet för dessa, oavsett vad det står i lagen - mina cirkulerar i hela lägenheten och voljären är 2 meter hög och där kan de inte alls flyga på samma sätt som utanför.

Jag tror heller inte det bör vara några problem att köpa en kompis till honom sen - kakariki är så otroligt sociala att det är smärtsamt… han kommer säkert vara lite avvaktande till en början men jag har tagit hand om flera ensamma och de har kommit in i flocken fint - snarare livats upp av dem, En människa kan ju inte tävla med en fågel när det gäller sällskap - hur stort hjärta man än har.

FRUKTANSVÄRT nyfikna saker måste jag säga :) Jag har inte tamtränat någon av mina fåglar men av ren nyfikenhet så överträffar de sig själva när det gäller att hoppa på mig :) Fast där är också skillnad, de två första var lite blygare men så fort jag utökat flocken så satt de som en smäck på mig - de blir mycket modigare av att vara flera och det är värt det :) De låter som sagt inget och grannarna vet inte ens att jag har fåglar :) När jag berättat det så säger de va? Mina går själva och lägger sig på kvällen så man behöver inte täcka för något, kl 20 är alla borta och har gått till sina skrymslen :)

Jag hoppas jätte att du tar hand om denna ensamma kakariki - han skulle bli evigt tacksam och jag blir lika glad varje gång nån tar hand om ensamma fåglar :)

[Featherz]
3/2/13, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Åh, vad roligt med all info! Tack :-D

Den nätta storleken samt de tydliga ansiktsfläckarna tyder på att det är en hona, men rätta mig gärna om bilden nedan visar det motsatta!
Just nu är hon nog runt 20 cm så helt färdigväxt är hon inte, det känns rätt litet hihi :-) Hon är ringmärkt men just den foten är indragen på bilden nedan.

Hmm… Angående garderoben går det nog att genomföra lite förändringar! Det kanske går att använda hela höjden om jag kommer på hur dörren längst ner ska byggas om.
Annars är det nog enklast att sätta galler i dörrarna utan att vända på garderoben. Då blir måtten:

Bredd: 140 cm Djup: 51 cm Höjd: 181 cm

Själv är jag lite emot att bygga burar på höjden, men denna blir ändå ganska bred. Och dörrarna blir så mycket säkrare! Är det okej tycker ni?

Om man sätter galler i taket samt i ramarna blir det ändå rätt mycket att klättra på, då själva dörrarna utgör en väldigt stor yta av buren :-) Materialet verkar ganska lätt att rengöra och genom att bara ha galler på framsidan kontrolleras skvättet åt ett håll så att det blir lättstädat. Eller blir det för instängt för fåglarna?
Då sätts fågellampan på utsidan, riktad mot ett hörn :-)

Återigen, tack för ditt utförliga svar! Nu är det bara att hoppas på snälla föräldrar…

Smygfoto på dunbollen ♥

Mvh Emma

[Featherz]
3/2/13, 12:03 PM
#5

Några funderingar angående fodret!

Kan man ge fri tillgång till ett komplett fågelpellets samt kalk- och mineralsten, och bjuda på frukt & grönt dagligen? Har uppfattat det som att man ska skippa vitaminerna när man ger pellets då det kan bli för mycket. Jag vill helst låta bli fröblandningar då många sorter är väldigt ohälsosamma, men rena hirskolvar sätter jag dock gärna in!
På sommaren blir det såklart ännu mer varierat med uteväxter såsom maskrosor och svartvinbärsgrenar. Utöver det blir det jämt tillgång till färska björkgrenar från dungen intill, och jag antar att den dungen även får stå för mycket utflykter hihi!

Är denna matsedel okej? :-)

Ska man satsa på något speciellt märke av kalk- och mineralstenar? Eller kan man använda sig utav exempelvis denna: http://www.undulatshopen.se/sepiaskal-och-kalkstenar/mineralsten-kalcium.html

Den är så billig att jag blir lite misstänksam! Men täcker endast en sådan fåglarnas dagliga behov? Ska ändå handla massvis med produkter därifrån om det blir något :-)

Nu till den sista… Bör man satsa på NutriBird eller ZuPreem fågelpellets? Tycker ni personligen att något av dem är bättre?

Mvh Emma

MimmiH
3/2/13, 1:13 PM
#6

Tyvärr blir djupet för litet om du ställer den på höjden, annars hade det varit jättebra.

Jag räknar ut att minsta tillåtna djup för en normalstor kakariki, har googlat att de blir ca 27 cm, är 60 cm om bredden är 140 cm. Dessutom måste djupet alltid vara minst två gånger fåglens längd.

26-35 cm: minsta tillåtna yta (m2) 0,84, burens längd minst 120 cm, höjd minst 80 cm.

Du tror inte att du kan bygga en voljär med träreglar - sätt nätet på insidan för att minska gnagrisken?

Ang. pellets så är jag inget fan, jag ger helst fröblandning men känner tyvärr inte till lämpliga fröblandningar för kakarikis.

Den sten du länkar till är en kalksten, den är ingen komplett mineralsten. När det gäller kalktillskott så rekommenderar jag sepiaskal istället - då har man inte behövt bryta kalk vilket medför miljöförstöring.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Annons:
[Featherz]
3/2/13, 4:05 PM
#7

Ooh, det hade jag missat! Var hittar man trevliga träreglar då? Eller finns det andra snabba, stora och gärna billiga burlösningar? Egentligen är det bråttom för zooaffären ska gå i konkurs, så buren kan inte bli ett långt projekt :-( Då blir det sepiaskal istället! Men vad kan man ge för mineraler (om det behövs)? :-) Mvh Emma

JohannaN
3/2/13, 5:24 PM
#8

Byggmax har träreglar det är jag helt säker på kolla här http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/virke-obeh-tra/reglar-stomme ;) 

här är ett bra vitamin och mineral tillskott till dina fåglar som man ger 1-2 gånger i veckan till sina fåglar en nypa på maten ungefär :) http://www.undulatshopen.se/apoteket/daily-essentials-3-50-g.html

att bygga med vanliga träreglar en fyrkantig stomme så som du vill ha det med en dörr, spänna upp nät med hjälp av en häftklammer och klammrer är något som går fort, sätta dit två eller tre dörrar här är lite inspiration http://hem.passagen.se/elkn/Birds/burbygge.html :) här är en super bra ritning att följa men ju större mått desto bättre http://migrated.ifokus.se/uploads/79f/79fe5f938115c6f0da97b992e87c1e9d/2009-01-17-025.jpg :) 

tänk också på att skaffa en kompis till denna fining då dom är par djur och triv bäst i flock :)

lite från mig :)

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

MimmiH
3/2/13, 6:38 PM
#9

Oj, ska de gå i konkurs? Se till att köpa fågeln redan nu men att du hämtar den när du skaffat en bur. Kanske har de någon bur som du kan ha som sjukbur som de kan sälja billigt så kan du i lugn och ro bygga voljären? Det brukar bli konkursutförsäljning så försök pruta på allt. Kanske hittar du någon billig, tillfällig bur på blocket som du antingen kan ha kvar som sjukbur eller sälja vidare när du byggt voljären.

Byggvaruhus brukar ha träreglar.

Som mineraltillskott kan du köpa en mineralsten. Det vitamineraltillskottet kramisen tipsar om är bra om man ger fröblandning, inte om man ger pellets. Det ska inte ges för ofta eller för mycket av.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[Featherz]
3/2/13, 7:18 PM
#10

#8 Daily Essentials har jag tidigare kollat in, men som MimmiH sa blir det för mycket vitaminer om jag ska pellets som basfoder.

Självklart ska hon få en kompis :-)

#9 Japp :-( Problemet är att jag är i Umeå just nu, och jag kommer hem imorgon. Har tidigare pratat om detta med mina föräldrar och jag har inte fått ett rakt "nej" än trots att de är osäkra. Men jag och mamma kommer gå på IKEA direkt efter att jag klivit av tåget så jag får lite tid för övertalning. Pappa får jag ta på kvällen.
Jag har ringt affären och de tror att de är kvar nästa vecka. Så fort mina föräldrar ger med sig ringer jag och bokar fågeln :-) Men det blir en tuff resa dit!

Ska planera den eventuella buren ikväll, och kolla efter tillfällig bur på Blocket. Har redan hittat denna, som är för liten men duglig en kortare period: http://www.blocket.se/gavleborg/Ny_fagelbur_44849721.htm?ca=6&w=2

Tack för tipsen hörni! :-)

Mvh Emma

MimmiH
3/2/13, 7:30 PM
#11

Åååh, jag önskar dig verkligen lycka till med dina föräldrar! Du är verkligen värd denna fågel. Kan det hjälpa om du säger att den är ensam och handikappad tror du?

Ja, den buren blir ju perfekt för en kortare tid och sedan kan du sälja den om du vill.

Flocken och jag håller alla tummar för att detta går i lås.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[Featherz]
3/2/13, 7:40 PM
#12

Tack så mycket, det värmer ♥
Har valt ut obehandlade träreglar och hittat bra nät så nu är det bara att eventuellt börja på en ritning :-) Hoppas verkligen att jag hinner köpa fågeln!

Mvh Emma

[Featherz]
3/2/13, 7:51 PM
#13

Vad ska bottenskivan och eventuella väggar bestå av? :-)

Annons:
MimmiH
3/2/13, 9:10 PM
#14

Jag tror jag har plywood som bottenskiva, väggar och tak har jag nät.

Men man kan göra en voljär utan golv också och lägga någon linoleummatta eller liknande under. Tror att kramisen har en sådan voljär?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[Featherz]
3/2/13, 9:11 PM
#15

Okej, tack! Funderar även på aluminiumprofiler, men vi får se :-)

MimmiH
3/2/13, 9:51 PM
#16

OK, vill bara tillägga att jag inte vet om det är plywood jag har, tycker inte det ser ut så, men vet inte vad det kan vara. Obehandlat trä är det iaf.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

JohannaN
3/2/13, 10:27 PM
#17

MimmiH Som du säger så har jag linoleummatta till mitt golv uppe på det vanliga golvet så att säga :) linoleummatta bitar brukar inte vara svåra eller dyra att få tag på :) det är enklast att ha det på golv nivå än med en plywoodskiva tycker jag men det är en smaksak :)

här är min voljär som är 3,30 lång-2,20 bred och 2,40 hög :) 

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

histronica
3/3/13, 1:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Man kan också lägga "parkettgolv"

jag köpte på rusta en förpackning golvskivor, vad det nu heter som jag lagt under min voljär, kostade runt 150 kr och finns i flera färger :)

typ: http://www.rusta.se/laminatgolv-ljus-ek-3-stav-p40301182.aspx

Vad gäller könet på din fågel så är kakariki svåra att se på. Själv tycker jag det är lättare att ha 2 bredvid varann, då ser jag skillnaden, det mest genomgripande som underlättat för mig har varit att se på nacken - en "tjurnacke" är en hane, honor har spädare huvuden - näbben likaså - hanar har större näbbar än honor - hittills har det stämt på mna kullar, peppar, peppar :)

Det går fort att bygga en voljär själv, jag byggde min utan ritning och helt själv på 2 veckor på kvällarna. Med en hjälp och även på dagtid också kan ni göra det på några dagar. Min är inte lika stor som kramisen, den är 2x2x1 meter och står på laminatgolv för att skydda rumsgolvet, dock äter de mest bara därinne då de är i rummet annars.

Lägger in några kort på de som jag vet könen på :)

Den gula här är en hane

histronica
3/3/13, 1:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Hona till vänster och hane till höger

små jäkla bilder men klicka på dem så blir de större ☺️

Jag bockade för Visa bild direkt i inlägget nedanför svarsrutan/MimmiH

histronica
3/3/13, 1:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Hona till vänster och hane till höger

PS, om dina föräldrar är rädda för att de kommer skrika hela tiden så kan du säga dem att kakariki inte kommer i närheten av en undulat eller nymfparakit…. de ÄR kända för att vara tystlåtna och inte alls högtoniga 🙂

Fågeln du visar upp är så jättesöt!

Men framifrån tycker jag den mer liknar en hane ☺️Dock mest för näbben men det kan vara så att den inte haft mycket att gnaga på heller - de älskar maskrosblad, billigt och bra - även rönnbär :) Samt naturgrenar… mina harinte gnagt sönder varken tapet eller nånting annat - kanske för mängden grenar jag tar in? Snällt av dem iallafall :)

Frukt kan de bli lösa i magen av varje dag, men lite då och då inga problem - grönt kan man ge dagligen. Vad gäller pellets vet jag inte, mina vill inte äta detta så jag har i några år haft fröer och de har fri tillgång till detta. De rör sig så mycket så de förbrukar allt de äter 🥳

Men kanske du kan jämföra den med mina bilder, sett från sidan om den har "tjurnacke" eller om den har det mer späda huvudformen. Oavsett är den fantastiskt fin ❤️

Jag bockade för Visa bild direkt i inlägget nedanför svarsrutan/MimmiH

Annons:
[Featherz]
3/3/13, 10:19 AM
#21

Vad glad jag blir över alla tips! Tack :-) Nu är jag på väg hem så idag kan övertalandet fortsätta. Men har pratat lite med mamma om det över telefon och hon klargjorde att hon och pappa inte vill ha fler djur :-( Mitt argument är att i princip alla våra djur har varit omplaceringar och att vi bara funnit glädje i dem, samtidigt som vi gett dem värdiga liv. Vi får se hur det går när jag anländer… Då skulle vi i alla fall prata mer om det. Men jag fick ändå tillåtelse att ringa zooaffären och fråga om fågeln är kvar och hur mycket den kostar! Hoppas jag får en anledning att drömma vidare :-D

[Featherz]
3/3/13, 10:47 AM
#22

Min mobil är fucked up och jag sitter på ett tåg, vilket bär ansvaret för eventuella knasiga inlägg ;-)

MimmiH
3/3/13, 10:53 AM
#23

Om dina föräldrar säger nej på grund av att de tycker fågel och bur är för dyrt så tycker jag vi startar en sponsringsinsamling så att du kan rädda denna fågel. Den kommer att få det så bra hos dig - bättre hem kan inte fås så mycket som du förbereder dig och tar reda på innan köp.

Tillägg: Försök gärna pruta på fågeln med tanke på att ena vingen hänger. Lycka till :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

histronica
3/3/13, 11:26 AM
#24

Bra förslag Mimmi - och en fråga, var bor du "featherz"?

Har en 100x100x50 som är för liten men som du kan hämta och ha den i sålänge isåfall - om du finns i närheten, så fungerar det en tid tills allt fallit på plats :) Finns i Partille/Göteborg.

[Featherz]
3/3/13, 11:53 AM
#25

Oj, nu lär alla på tåget fundera för jag gråter! Ni är så fruktansvärt snälla! Den största anledningen är nog deras rädsla för att jag ska tröttna, som är begrundad i deras vilja för djurens bästa. Men det är ju helt emot mina personliga åsikter - djur tröttnar man inte på! Det beror på att min syster tröttnade på sin kanin när hon var i min ålder, och jag tog givetvis över kaninen som idag är en glad femåring :-) Och trots att jag ständigt haft egna kaniner i sju år har jag inte tröttnat. Deras tonårserfarenheter av helt andra individer har liksom blivit en mur mot mig, vilket jag vill få dem att inse. I princip alla djur vi haft är omplaceringar och de har verkligen skänkt oss glädje samtidigt som vi gett dem värdiga liv. Idag har vi två katter i familjen och jag har kaninen, så jag känner att jag har både tid och intresse (!) för ett och så småningom två liv till ;-) Visserligen verkar mamma lite bekymrad över kostnaderna också, men det är en annan femma. Fick lov att pausa mitt i inlägget och springa till toaletten innan tårarna rann över, ni är guld värda!

[Featherz]
3/3/13, 12:16 PM
#26

#24 Åh, jag bor i Dalarna så det var tyvärr lite långt :-( Men mina tankar börjar falla tillbaka på garderoben då den verkar så enkel att bygga om till ett tillfälligt boende. Tänker tjuvkika lite på den i eftermiddag när jag och mamma är på IKEA ;-) Men tack så hjärtligt mycket för omtanken!

[Featherz]
3/4/13, 5:05 PM
#27

Fågeln är fortfarande kvar, och zooaffären är antagligen endast kvar till imorgon. Så fort mina föräldrar kommer hem får de ett helvete :-) Men har pratat lite mer med mamma idag och nu återstår bara pappa. Tillfälligt boende blir nog en prutad fågelbur (något liten) från zooaffären om det finns kvar. Nu är det bara att HOPPAS!

Mvh Emma

Annons:
[Featherz]
3/4/13, 5:07 PM
#28

Om man har ett sepiaskal i buren, behövs det då ett mineralblock också? Det står att sepiaskalet också ska innehålla mineraler.
Om så inte är fallet, är detta då ett mer lämpligt mineralblock (kompletterat med sepiaskal såklart)? 
http://www.zoosajten.se/mineralblock-p-171-c-305.aspx

MimmiH
3/4/13, 5:08 PM
#29

Av djurskyddsskäl bör denna fågel räddas - hoppas din pappa inser detta.

Jag och flocken håller verkligen alla tummar, näbbar o klor!

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[Featherz]
3/4/13, 5:11 PM
#30

Absolut, fast deras argument är att man inte kan rädda alla djur. Men de individer man faktiskt KAN rädda då? Ska prata med honom senare, just nu planerar jag lite grejor :-)

[Featherz]
3/4/13, 5:41 PM
#31

Börjar få lite magont… Alltså jag går i skolan från morgon till eftermiddag och det kommer kännas hemskt den tid som fågeln får sitta ensam i ett rum (har katter). Självklart blir den omskött morgon, eftermiddag och kväll, men ibland känns det som att den inte kommer få det bättre hos mig :-( I zooaffären har den åtminstone annat sällskap hela dagarna… Har jag skäl att tänka så eller klarar den sig med lite låg radio på i bakgrunden och leksaker?

Mvh Emma

MimmiH
3/4/13, 6:12 PM
#32

Tills du har skaffat en artfrände så klarar den sig :) Men inte för evigt. Zooaffären kommer ju inte att finnas kvar och fågeln riskerar att hamna hos någon som ensamfågel hela livet. I zooaffären har den väl ingen artfrände heller antar jag. Du planerar ju iaf att ge den en artfrände - det är det långtifrån alla som gör. Rummet kan du göra fågelvänligt med träd osv så att den kan få komma ut ur buren när du är hemma.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[Featherz]
3/4/13, 6:30 PM
#33

Tack så mycket för svaret, men har just pratat med pappa och kan säga att nu sitter jag och gråter… :-(
Han vet att jag skulle klara det rent ekonomiskt och kunskapsmässigt, men själva fallgropen är att mina föräldrar hatar att jag ska ha djur som de måste ta hand om när jag är borta. Till exempel var jag i Umeå hos min syster i 5 dagar alldeles nyss, och i sommar är det konfirmation i två veckor i streck där jag endast sover hemma men är borta hela dagarna… Just nu har jag ju bara kaninen, som mamma har ett intresse av. Han menar väl att de inte vill ta hand om ett (för dem) oönskat djur. Det blir så krångligt med resande..
Det värsta är att han anser att jag är omogen, då jag tänker med hjärtat många gånger. Men han har nog ingen aning om vad jag sysslar med här, som är långt ifrån omoget.

Nej, det blir ingen fågel. Ja, den kommer nog få fortsätta hela sitt liv i ensamhet och med felaktiga förutsättningar. Ja, jag gråter men jag kan inte göra ett skit åt situationen. Imorgon åker min lilla kompis mot en antagligen mörkare framtid… Och jag hatar mig själv.

MimmiH
3/4/13, 6:33 PM
#34

Men herregud, detta är inte klokt. Vad elakt av din pappa :(

Stackars dig - och fågeln! Jag tycker du ska ta hem fågeln i alla fall och sedan försöka hitta ett bra hem åt den. Kanske blir din pappa då så förtjust i den senare så att du kan behålla den. Att tänka med hjärtat är en mycket god egenskap!

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Annons:
MimmiH
3/4/13, 6:35 PM
#35

Plan 2 är att vi på något sätt försöker rädda denna fågel tillsammans!

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[Featherz]
3/4/13, 6:59 PM
#36

Han hade undulater när han var liten men eftersom ingen av dem verkar förstå sig på fågelhobbyn pratar vi liksom inte samma språk. De fattar inte hur jag tänker och vice versa.. Just nu har jag prao (ganska nära zooaffären) men eftersom mina föräldrar är sura på mig för allt detta tror jag att de skulle hata mig om jag tog hem den ändå. Och senast imorgon kan den bokas/hämtas! Nu mår jag fruktansvärt dåligt… Mamma var ganska trevlig på den fronten, och pappa också till en början men nu när pappa har gjort illa axeln och har ett tungt företag att sköta verkar all den frustrationen gå ut över mig :-( Jag vågar nog inte prata mer om det då jag blev kraftigt tillsagd, och istället sitter jag gråtandes och lider med fågeln..

MimmiH
3/4/13, 8:08 PM
#37

Jag har skickat pm till dig, Emma

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

MimmiH
3/4/13, 10:20 PM
#38

Någon som har möjlighet att ta hand om denna kakariki?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

MimmiH
3/5/13, 10:14 AM
#39

Glädjande nyheter: Histronica har plats för denna kakariki. Men hur löser vi transportfrågan? Histronica har inte möjlighet att resa utanför Partille/Göteborg.

Någon som ska resa från Falun till Göteborg och kan ta med sig fågeln?

Zooaffären har med största sannolikhet öppet t o m fredag denna vecka.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[Featherz]
3/5/13, 8:53 PM
#40

Puttar upp tråden ytterligare!

MimmiH
3/5/13, 9:01 PM
#41

Jag startade en ny tråd om sponsring av kakarikin, men tar bort den eftersom ingen svarat i den, fortsätter här istället.
Nu har jag pratat med zooaffären och Histronica. Fågeln skulle ha kostat 1495 men säljs för 750:- 1495 är ett hutlöst ordinarie pris enligt Histronica som har erfarenhet av inköpspris för kakariki. Jag ska försöka få ner priset ytterligare pga den hängande vingen. Kanske att priset blir 500-750 kronor inklusive transportbur?

Sedan kommer troligtvis transporten att kosta en slant. Histronica har tyvärr inte tid att engagera sig i detta mer än att hon tar emot fågeln i Partille, Göteborg.

Finns det någon därute som är villig att sponsra detta projekt?

Histronica tror att ingen zooaffär kommer att vilja ta emot denna kakariki pga den hängande vingen, hon tror att den blir avlivad :(

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Annons:
MimmiH
3/6/13, 1:40 PM
#42

Lägesrapport: Det finns även 2 andra familjer som är intresserade, de ska troligtvis lämna besked i morgon.

Om de tackar nej så kommer troligtvis kakarikin att få bo i transportbur fredag till söndag. På söndag sker transport som kostar 720:- till Partille, fågeln kostar 750:- icke prutbart. Ena vingen hänger lite pga att fågeln flög upp i taket hastigt när personalen skulle byta bur, enligt zooaffärens veterinär så är inget brutet men flygförmågan är osäker. Den klättrar mycket på gallret och är pigg.

Finns det några vänliga själar därute som är villiga att vara med och sponsra denna räddningsaktion - om det blir nödvändigt?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

DagD
3/6/13, 4:31 PM
#43

Transport av fågeln lär kunna gå att fixa/rigga gratis genom denna facebookgrupp https://www.facebook.com/groups/256953641045996/

Eller denna: https://www.facebook.com/groups/303682676357360/

[Featherz]
3/6/13, 4:59 PM
#44

Uppdatering: Har pratat med personalen i zooaffären idag och nu är fyra personer intresserade. Det betyder att fågeln väldigt troligt får ett bra hem utan att behöva transporteras långt :-) Om alla ändå skulle tacka nej har personalen mitt nummer, så kan jag eventuellt hålla den hemma under helgen innan den kan flytta till Partille. Dessutom är de medvetna om hur viktigt det är med artfränder så köparen kommer nog inte undan på den fronten! Transportfrågan är dock fortfarande aktuell men troligtvis löser sig allt ändå :-D

MontEverest
3/9/13, 3:22 PM
#45

Hur har det gått ??Vem köpte fågeln??

MimmiH
3/9/13, 3:41 PM
#46

Fågeln såldes i torsdags, till vem vet vi inte, men Lamina har spridit ut en vädjan att rädda denna fågel så jag antar att den har hamnat hos en djurvän. Affären var mycket noga med att informera om att den behöver en artfrände. Men det vore roligt att få ett livstecken från den som köpte fågeln, om du som har köpt kden gula kakarikin i Djurmagazinet i Falun läser detta så skriv gärna här. Om någon här är med på andra fågelforum så kan ni väl "efterlysa" ägaren?

Det står även en del i "Rädda fåglarna. Featherz fick ju tyvärr inte köpa den för sin pappa, väldigt tråkigt, hon hoppas dock att längre fram få köpa ett par diamantduvor.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Upp till toppen
Annons: