Annons:
Etikettavel-och-uppfödning
Läst 2838 ggr
Memris
1/24/13, 4:02 PM

Övergiven unge

Sebrafinkarna har ett gäng bebisar som har hoppat ur boet o flygtränar, problemet är att de ungarna har i sin tur värpt vidare ett dolt ägg som kläckts så det är en liten minibebis i boet som föräldrarna fullständigt ignorerar. De tog hand om den första dagarna men sen hade syskonen ur den ur boet, tog upp den med papper o la tillbaka o sedan dess är det total ignorering.

Ska man låta den va i boet o bara låta naturen ha sin gång eller ska man ta bort den o avliva den eller vad? :(

Annons:
[vädur-52]
1/24/13, 6:24 PM
#1

Ta du bort ungen den kommer ändå inte att överleva.

Den stämmer helt enkelt inte med föräldrarnas tidsuppfattning kan

man väl säga och därför struntar de i den.Kullen är färdiguppmatad

enligt dom, att det är en eftersläntrare förstår dom inte.

farido13
1/25/13, 4:31 PM
#2

du kan alltid ta hand om det om du hade tänkt memriz och vädur_52. det är ej schysst att låta den dö dom som har fåglar brukar alltid ta hand om ungarna om för äldrarna inte tar hand om dom men ni är dom första jag vet som inte hade tänkt att ta hand om den och det var det dummaste jag har någonsin hört. Tänk er om ni var ungen du skulle inte heller vilja dö eller hur ochdet vill inte ungen heller och om du tar hand om den kommer den vara super tam på 100%. Men att låta den dö var det korkaste någonsin alla vet om föräldrarne inte tar hand om ungen ska man ta hand om dom men du borde veta det själv och läst på kanske kan du inte så mycket om fåglar. Men är det dom första fåglarna du har haft eller?

farido13
1/25/13, 4:37 PM
#3

Om ni vet så mycket borde ni VERKLIGEN!!!!!!! veta det och om du inte har tagit hand om den så kan du verkligen inte så mycket att häcka fåglar för alla vet det själv till och med jag för jag har häckat nymfparakiter zebrafinkar och undulater och en gång hände det att nymfparakit ungen blev övergiven av sina föräldrar och då tog jag hand om den och jag var bara 9år och du borde läst på om att häcka zebrafinkar och jag kan verkligen ta hand om ungen om du inte kan ta hand om den men om jag tar hand om ungen får jag den då så är det för det är inte lätt att ta hand om ungar som har blivit övergivna. Om du vill kan jag få den och ta hand om den. Jag bor i Ekerö då så du vet.

Memris
1/25/13, 7:13 PM
#4

Nej det är varken min första kull eller mina första fåglar och självklart har jag läst så mkt jag kunnat om Sebrafinkar, men det finns rätt begränsad information om just dem om man inte kan tyska.
Har aldrig varit med om att de övergett en bebis tidigare och faktum är att jag tror att det var nåt fel på den.
Och nej, alla de jag har talat med har sagt att det går inte att föda upp en sebrafinksbebis själv med handmatning då de är alldeles för små så det var ju synd att jag inte pratat med dig tidigare som verkar vara betydligt kunnigare än de flesta och tydligen att du har pipetter så små så det hade fungerat att handmata den med.
Den hade 2 konstiga svullnader på sig som inte är normalt för dem så den var uppenbarligen sjuk på något vis och har väl därför blivit "avpoliterad".
Nu behövde jag dock inte ta något beslut i frågan då bebisen dog knappt en timme efter att jag postat inlägget.

Men tack för trevligt bemötande, överlag rätt sällsynt att man får nåt svar, främst om man frågar om finkar.

farido13
1/25/13, 7:21 PM
#5

jaha men du hur många zebrafinkar har du och har du en stor bur och förlåt.

Memris
1/25/13, 7:44 PM
#6

Jag har en stor voljär och det är 10 vuxna fåglar, dvs 5 par, och de får även flyga fritt i lägenheten varannan dag.
Detta var ena parets andra häckningen för hanen och första för honan.
Hans första hona avled i somras av misstänkt hjärnblödning då de hade en kull men han tog hand om dem jättefint och bra själv och när barnen var utflugna så fick han en ny fru.
Man ska inte låta det gå för tätt emellan häckningarna så nu som först fick de häcka och de sköter de övriga bebisarna jättefint och noga.
Vaktar dem nu när de lär sig flyga o så :)
När barnen lämnat boet helt så tar jag bort alla möjligheter för dem att häcka på ½ år framåt så de inte sliter ut sig.
Men jag vet inte om jag ska låta dem häcka nåt mer efter detta för nu har alla paren fått uppleva det, och jag tycker det är deras rättighet då finkar har väldigt stark fortplantningsdrift.
Men som sagt, nu har alla paren fått varsin kull så det får nog räcka.

Annons:
farido13
1/25/13, 9:54 PM
#7

Men du skulle du vilja byta ett av din zebrafinkpar mot mina undulatpar för jag har tröttnat på dom och skulle vilja ha zebrafinkar och jag har häckat zebrafinkar förut. Du får en holk och undulat mat och klätterställning men buren skulle jag vilja ha kvar så jag kan ha zebrafinkar. Jag bor i Ekerö nära Ekerö centrum. Bor du i närheten om du vill kan vi byta fåglar.Glad Snälla jag skulle verkligen vilja ha zebrafinkar och jag lovar att inte säga nåt till nån.

MimmiH
1/25/13, 10:00 PM
#8

Beklagar, Memris. Det var naturens gång, som du skriver så överger föräldrarna ungar som det är något fel på.

Dina sebrafinkar verkar ha det jättebra, det är långtifrån alla sebrafinkar som har det så bra.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

farido13
1/25/13, 10:09 PM
#9

Men du memris kan du byta ett av dina zebrafinkpar mot mina undulat par och mina undulater är 2år och är pigga och glada. Och du får med holk undulatmat och vattenskål. Jag bor i Ekerö nära Ekerö centrum.

Memris
1/25/13, 10:36 PM
#10

Tack Mimmi <3

Nej tack Farido, jag är väldigt förtjust i varenda en av mina fåglar, de har alla olika små personligheter.

farido13
1/25/13, 10:52 PM
#11

åå ok för det är svårt att hitta nån som vill byta fåglar med mig men känner du nån eller känner till nån som byter zebrafinkar mot undulater.

drika
1/27/13, 1:33 PM
#12

farido, sälj dina undulater först funkar nog bättre, skapa en tråd om det . (ursäkta att jag byter ämne).

Hälsningar

Fredrika

farido13
1/27/13, 2:21 PM
#13

det gör inget

Annons:
Upp till toppen
Annons: