Annons:
Etikettparakiter
Läst 1966 ggr
Memris
2012-12-24 11:06

Desorienterad

Igår hämtade vi en Nymfhona (Blocket annons på flertal flyttklara bebisar) och när vi släppte ut henne i buren hemma så ser vi att hon saknar en klo på längsta "tån" på vänster fot :(
Hon beter sig helt desorienterat i buren, vi låter henne vara ifred men hon liksom "kraschar" runt o verkar inte ha nån koll på vingarna eller hur hon ska sitta på grenarna, hon bara rasar ned hela tiden.
Natten har hon spenderat på en stege som hon gått upp på ifrån burgolvet och jag har sett att hon druckit vatten.

Är orolig, är det normalt de beter sig såhär?

Annons:
drika
2012-12-24 22:53
#1

Nej så ska det inte vara:/ är hon vingklippt? hur gammal?

Hälsningar

Fredrika

Memris
2012-12-25 14:38
#2

Nej absolut inte vingklippt!
Enligt beskrivningen har hon just börjat att äta bra själv efter o ha lämnat boet, egentlig ålder vet vi inte.
Har skrivit till säljaren o frågat igen om ungefärligt födelsedata samt om hon vet varför hon saknar en klo.

En teori vi har är att hon inte är van vid bur då hon är uppfödd i ett stort rum, men även där hade hon ju grenar att sitta på så jag vet inte om hon fortfarande bara är skärrad.

Hon ropar mkt och vandrar fram o tillbaka på burgolvet, lugnar sig då jag pratar med henne.
Idag har jag hållt handen inne i buren o bara talat o visslat med henne o det verkade mysigt, då satt hon på stegen o småblundade.

När hon ropar, ska man svara henne då?

drika
2012-12-25 20:13
#3

Hon letar efetr flockmedlem när hon ropar helt enkelt:) bra att du tar reda på hur gammal den är och varför en tå är av, dne kan förhoppningsvis leva ett bra liv iaf:)

Hälsningar

Fredrika

Memris
2012-12-25 20:47
#4

Jag svarar när hon ropar "Mamma är här!" :)
Jag är ju endel av hennes nya flock ju.
Säljaren visste inte om detta med tån, men hon sa att hon bör vara kläckt i början av november.

drika
2012-12-25 23:20
#5

okej, säljaren bör veta om det med tån och ha kläckningsdatum:/ var det en seriös säljare? för är ju bra för er att veta sådant:) Hoppas det går bättre snart, har en undulat som tyvärr var vingklippt när jag fick hem han och han har lite problem med balansen eftersom han behöver sina vingar…men hoppas duy får ordning på din nya fågel:) kanske bara behöver träna in sig?

Hälsningar

Fredrika

Memris
2012-12-26 11:22
#6

Jag uppfattade henne som seriös först men hon var väldigt stressad så sen fick vi ju lite tankar…ingen info om föräldrar o syskon eller födelsedata.
Men hon har svarat på mina frågor o igår sa hon oxå att jag skulle höra av mig om det inte blev bättre.
Fast nu har faktiskt tjejen lärt sig sitta på pinnarna o kraschar inte runt på samma vis.
Nymfen vi har hand om hänger ju med mig runt hela tiden o hon är där o pussas lite då o då som för att trösta dock svarar hon inte på hennes flockrop, det är bara jag som gör.

Annons:
kallepudas
2012-12-27 07:16
#7

Jag har en fråga till dig: Kan inte fågeln sitta på en pinne utan problem?

Kan den klättra?

Kan den inte det så är det något fel på den,för att en klo saknas påverkar varken klättring eller att bara sitta på en pinne för det använder ju fågeln sina fötter till….en av mina undulater blev av med sin ena klo efter att ha fastnat i en repleksak,klarade sig utomordentligt bra med att sitta & klättra som alla andra trots att den saknades.

Och vad jag förstått så kan inte din nymf flyga heller vilket tyder på att det är något fel på den…..

Memris
2012-12-27 15:43
#8

Situationen förbättras successivt faktiskt, nu har hon efter att enbart ha klättrar (väldigt dåligt) börjat klättra mkt bättre o även sitta kvar på andra grenar än stegen i botten.
Hon har hela tiden ätit o druckit.
Först igår tog hon några flygflax runt i buren men jag har förstått att man inte ska släppa ut dem första 2 veckorna.
Men innan dess så har hon inte haft nån koll alls på varken vingar eller bakfjädrar, allt har liksom hamnat härs o tvärs o hon har bara kraschat o haft sig.
Från igår har hon även lärt sig att dra till sig en rund sittgunga med näbben o klättra dit o sitta kvar, vilket är en enorm förbättring.

Kanske var/är det bara en sorts stressreaktion?
Att hon agerat skärrat?
Hon är långt ifrån lugn men hon myser när man sitter o pratar lugnt med henne o visslar o hon tittar men gör inga hysteriska flax om jag håller handen inne i buren heller.
Mao tolkar jag det som ett mer normalt "jag är ny här" beteende ifrån henne nu, men jag är väldigt fundersam då jag aldrig hört talas om så stressigt och desorienterat beteende tidigare.

Upp till toppen
Annons: