Annons:
Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 2476 ggr
Salish
2012-12-20 02:01

Bottenmaterial till kanariefåglar

Jag har alltid trott att man ska ha sandpapper med fågelsand ovanpå till fåglar, och använt mig av det också. Men när jag var med min kanariefågel till veterinären senast sa han att jag skulle ha papper i botten istället, och då antog jag att det var för att fågeln var nyopererad och inte skulle få sand i såret och sånt där. Nu har det läkt, men jag börjar fundera på, ska man verkligen ha sandpapper och sand? Har ju blivit avrådd att ha sandpapper på pinnar. Om inte, vad kan man ha istället?

Annons:
[vädur-52]
2012-12-20 13:02
#1

Jag har använt tidningspapper på burbotten och strött sand och

snäckskal ovanpå under många år.Det har fungerat bra för mig i alla fall.

Minoth
2012-12-20 13:51
#2

Eller du köper du tex träflis (aliflis, bokflis, hampa mm) och har i botten :) 

Jag vet inte hur det är med finkar men till alla kroknäbbade fåglar ska man inte ha sand för att de kan packas och sätta fast sig i magen på dom om dom råkar äta av det. '

Men de funkar kanon med tidningspapper eller golvskyddspapper. Själv tycker jag att de blir renare. Man byter oftast papper oftare än tex sand och det tycker jag är viktigt. Det ska inte vara skitigt på burbotten

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Salish
2012-12-20 15:30
#3

Kan man använda spån man köper i djuraffären? Har sånt till kaninerna så det vore ju praktiskt om man kunde använda samma sort.

Minoth
2012-12-20 15:35
#4

#3 de dammar för mycket vanligt kutterspån. Men mataffären har Tex TOALÄTT som är papperspellets som går att använda :) 

Annars ska djuraffären ha alflis och sånt också om du frågar efter det!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

GucciochGreger
2012-12-22 15:49
#5

Tidningspapper är bäst för då kan du kontrollera avföringen hela tiden och det är mest ekonomiskt

Hälsningar från Amanda och hennes undulater

www.undulaten.n.nu

Minoth
2012-12-22 23:03
#6

#5 håller med :) Papper är jäkla bra. Om man tycker tidningspapper är fult är golvskyddspapper bättre. De är brunt och ser naturligt ut :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Salish
2012-12-23 00:05
#7

Ja det låter smart! Tack för svaren! =)

Upp till toppen
Annons: