Annons:
Etikettköpes-säljes-omplaceras
Läst 3289 ggr
karlafromsweden
2012-11-28 16:10

Önskar undulatbur

Har 3 undulater, varav 2 av dem inte kommer överens och kan inte vara i samma bur. Jag undrar om det finns någon som har någon att skänka bort, sälja billigt eller byta mot en papegojbur. Det bör vara i Stockholmsområdet.

Annons:
MimmiH
2012-11-28 21:22
#1

Hej, 3 undulater funkar sällan. Bättre är då att ha 4 eller 2. Undulater ska inte hållas ensamma.

Aggressivitet mellan undulater minskar med stor bur, inredd med stimulerande inredning samt att undulaterna får flyga fritt. Även kosten har betydelse för uppkomsten av aggressivitet. Är kosten för häckningsteriggande kan det medföra ökad aggressivitet mellan vissa individer.

Hur stor bur har de nu? Kanske kan du ha 4 undulater i den buren?

Hur många hanar resp. honor har du?

Finns det holk i buren?

Hur är buren inredd?

Vad får de för mat och kosttillskott?

Lägg gärna in en bild.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

karlafromsweden
2012-11-28 21:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag hade 2 i en mindre bur innan en av dem dog och sen köpte jag en ny och kort efter det så fick jag en till då hade jag alla 3 i den stora buren och de 2 nyaste kom inte överens. De får undulatfrön och ibland hirskolvar. Ingen holk.

[CruellaDeVil]
2012-11-28 22:07
#3

MimmiH har gett väldigt bra svar och frågor som är väldigt relevanta. Tre undulater brukar generera bråk. Särskilt om två är honor.

Mät gärna buren och skriv vad det är för kön på fåglarna,

karlafromsweden
2012-11-28 22:13
#4

Den stor buren är 40x70x60. 2 hanar och en hona.

MimmiH
2012-11-29 10:14
#5

Tack för bild. Den buren är för liten för att uppfylla minsta tillåtna mått tyvärr. I en bur med minsta tillåtna mått anser jag att det är lagom med 2 undulater.

Mitt råd är att du skaffar en större bur och en till undulat, en hona och inreder den med naturgrenar av varierande tjocklek placerade så att det blir längsta möjliga flygsträcka. Samt gungor med naturpinne så de slipper bråka om gungan. Ingen spegel.

Alternativet är att du omplacerar den undulat som är utanför, men du måste ändå skaffa en större bur för den bur du har är 5 cm för kort på kortsidan - men större bur än så är bättre.

Ang. kosten så gå in på www.skoldpaddormedmera.se under Undulater så får du tops. Kosten behöver förbättras med grönt och kosttillskott.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

karlafromsweden
2012-11-29 14:19
#6

Nu har den äldsta av dem dött (i natt) så jag har bara 2 nu. :/

Jag vet inte exakt hur gammal han var men jag fick honom för ca 8 år sen, av en som hade hittat honom och sa att han var 3 år då.

Annons:
drika
2012-12-10 19:36
#7

De va ju gammalt :) lillen då. GD Rival är en bra fågelbur till undulater:)

Hälsningar

Fredrika

farido13
2013-01-03 15:45
#8

om du skulle vilja ha en undulat bur så har jag en som är djup 35cm bred 60cm och höjd 65cm och jag har två undulater men om du kan byta med mig mot en papegoj bur så går det bra bara om det finns minst två öppningar en liten till holk/bad och en till att kunna släppa ut dom så dom flyger runt i rummen

MimmiH
2013-01-03 17:02
#9

#8 Tyvärr är den buren för liten enligt Jordbruksverkets L80. Du får inte ha någon fågelart i en så liten bur oavsett hur mycket de flyger fritt, eller om burluckan står öppen dygnet runt.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Upp till toppen
Annons: