Annons:
Etikettpapegojor
Läst 6003 ggr
Sweelin
11/17/12, 10:19 PM

Meyers eller Morhuvad

Hellu! Som kanske någon vet så hade jag tänkt att flytta innan jag skaffar mig fåglar igen… Nu har jag ju flyttat och har börjat fått i ordning på tillvaron. Men jag vet ännu inte riktigt vad jag ska ha…

Jag har gått mellan nymfkakadua, duvor, meyers eller morhuvade men vet ännu inte skillnaden mellan meyers eller morhuvade?
Vilken av med är mest lämplig till lägenhetsfågel?

Det är som sagt de två sistnämda som jag lutar mer åt just nu Glad

Vill inte ha en för liten fågel men inte heller en för högljudd eller svårhanterlig och skygg.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
Minoth
11/18/12, 1:51 AM
#1

Meyers och morhuvade låter helt klart mycket högre än nymfer eller duvor, bara så du vet.

Om du står mellan de två så säger jag meyers! Mycket mildare i temperamentet än morhuvade…

Och för guds skull, skaffa två med en gång från samma kull av samma kön. Morhuvade och meyers är hemska fåglar att föra ihop. Tog mig ett halvår med mina och de är fortfarande inte helt bra. Långvingepapegojorna överhuvudtaget är jäkligt vassa fåglar och de flyger som små misiler i luften. 

Läs på noga och väl innan du bestämmer dig :) 

Jag läste nog ett år innan jag skaffade mina, gick med i en fågelföreninge och träffade lite fåglar innan. 

eftersom man inte bör ha fåglar ensamma så tycker jag man lika gärna kan skaffa två syskon som trivs bra ihop :)

Så spara pengar till två. Det är det värt!

Vart bor du någonstans? Du är välkommen på ett besök hit om du vill träffa morhuvade iaf :) 

http://www.youtube.com/watch?v=UNykBf_oqyQ

Min ena morhuvade Carmen på denna videon, detta är normala "småskrik". Höj volymen för att få en uppfattning ;)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sweelin
11/18/12, 9:55 PM
#2

#1 Tack Minoth!! Det var bra med info angående att köpa syskon direkt, för det hade jag ingen aning om innan, så det skall jag göra!

Jag bor i Kalmar nu faktiskt :) Boddei Sundsvall innan och hade varit superkul att få åka på fågelträffar och så, har liksom aldrig vetat vart jag ska leta och få den informationen ifrån :/

Tycker du själv att Meyers är fåglar som man kan ha i en lägenhet?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Minoth
11/18/12, 10:06 PM
#3

#2 tycker absolut att man kan ha meyers i lägenhet om man har väl isolerat och trevliga grannar :) 
De kan ju låta ibland ;)
Men de kan även nymfer göra!

Jättebra att du planerar köpa syskon, jag ångrar jättemkt att jag inte tog med mig min morhuvade Carmens syster också 

De flyger ju jäkligt bra som sagt långvingepapegojor så en bra stor voljär är ett måste :)  Min är 140 bred 70 djup och går upp till tak 240cm ungefär. 
Där kan dom iaf flyga lite grann

Sen är dom ju ute hela tiden när jag är hemma och busar.
de är riktiga små odågor de ska du veta ;) Förstår att dom är skadedjur i afrika hahaha

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sweelin
11/18/12, 10:11 PM
#4

Haha! Men hur är dom gällande tapeter och så? Jag hade ju undulater och dom åt upp mina tapeter Rynkar på näsan Men Meyers är ju större Flört

Tur att vi har mycket plats! Brukar klaga på att vi har för stor lägenhet så nu blir det ju bra med voljär och så Flört

Jag vågar dock inte riktigt skaffa fåglar eftersom jag även har två katter som betyder mycket för mig… Men fåglar betyder också mycket så det blir en krock där Rynkar på näsan När jag hade undulater så var det inga problem med mammas katt då jag bodde hemma och meyers är ju större… Men är kattens saliv lika giftigt för dem?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Minoth
11/18/12, 10:15 PM
#5

#4 kattens saliv är lika giftigt ja om man har otur. 

problemet med meyers eller morhuvade är ju att de gärna flyger och sätter sig på andra husdjur :P Typ som på en katt. de älskar att flyga som saker och gärna göra stört dykningar och flyga 20 cm från marken som torpeder.

Så hade aldrig haft dom emd katter.

Carmen har käkat på min tapet,,,, en hel del

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sweelin
11/18/12, 10:38 PM
#6

#5 Ja okej då får jag fundera på det ett tag då… Vill inte utsätta nå djur för fara direkt Rynkar på näsan Tror inte hyresvärden kommer bli så gla heller xD

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
[CruellaDeVil]
11/19/12, 7:57 PM
#7

För många fungerar det utmärkt att ha katt och fågel ihop. Om man ska akta sig för Pasteurellabakterien i kattens saliv så bör man heller inte ha kanin eller hund. På hund är det inte lika vanligt men nånstans läste jag att det var runt 50% av hundarna som bar på den. På kanin räknas den nästan som kroppsegen. Att ha olika djur tillsammans är alltid en risk, så bäst är att alltid bara ha en djurart om man ska vara petig.

Mina katter tycker att morhuvade är alldeles för stora för att räknas som byten… känner dock igen det där med att landa på andra husdjur… Mango flyger rakt på hundarna ibland och där skulle det kunna gå illa…

Jag har morhuvade som jag tycker är helt underbara. Det är dock inte en fågelart jag rekommenderar till var man, om man säger så. Jag hoppas att du hittar rätt fågelart för dig. :)

Sweelin
11/19/12, 10:27 PM
#8

#7 Låter bra att det går för dig utan större problem med flera husdjur! Glad Vad tycker du krävs för att man skall bli en bra ägare till ett par morhuvade?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[CruellaDeVil]
11/20/12, 8:16 PM
#9

#8 Tålamod, tid, förståelse för att fåglar i allmänhet är "vilda" djur och reagerar som sådana, tåla ett bett då och då, utrymme… De kan sannerligen vara ganska bestämda när de bestämt sig för något eller då något inte passar.

Min ena morhuvade är extremt tystlåten men det är inte den andra. Han kan gå på rätt duktigt. Dock inte så många gånger om dagen.

Man ska heller inte tro att man får ha något ätbart ifred och det kan bli fruktansvärt sura miner om man äter något som man absolut inte vill att fåglarna ska ha och stänger in dem i buren. Min hane är inte tam, så med honom är det enklare… men honan blir som en pitbull ibland. Samma sak med mina vänners morhuvade. En av dem fick inte bita ihjäl en hel förpackning med morötter och då blev han grinig. Eller som när matte råkade peta på en brödbit som en av de andra hade… då blev han förbannad och avreagerade sig på brödbiten, som slutade sitt liv i molekyler.

De är helt klart personligheter och de behöver en del vänlig uppfostran och, som sagt, förståelse…

Minoth
11/20/12, 9:17 PM
#10

De är verkligen inte den lättaste papegojan. Snarare tvärtom. En ganska svår goja. Som en terrier :P 

Jag tycker om pionus papegojorna. De borde du kolla på! Eller halsbandsparakiterna

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Upp till toppen
Annons: