Annons:
Etikettpapegojor
Läst 13256 ggr
[postmortum91]
2012-11-04 01:16

"Burfågelarter"

Hej, jag är lite nyfiken på vilka fågelarter man kan köpa och ha som burfåglar i Sverige.

Kan ingen göra en lista åt mig vad de heter och gärna om ni kan berätta någon om dem. Jag funderar nämligen att ha fåglar i framtiden, växte upp med burfåglar, då hade vi undulater och Nymfparakiter. Jag vill bara ha namn och info om "papegojarter", eller om ni förstår vad jag menar.

Inga duvor eller höns, utan kanariefåglar, undulater, kakaduor, nymfparakiter etc.

Annons:
Salish
2012-11-04 20:20
#1

Kanariefåglar är ju ingen papegojart, men jag förstår vad du menar ;) Jag har själv bara haft kanariefåglar, de blir inte lika tama som papegojor men de är trevliga fåglar som är väldigt lättskötta! Och så sjunger de fint förstås. Man kan få dem fingertama men det krävs ganska mycket tålamod och engagemang, men har man det så är det ju bra. ^^

[CruellaDeVil]
2012-11-04 22:36
#2

OJ! Det finns så många olika arter att det blir väldigt jobbigt att göra någon slags lista. Dessa har jag hemma men det är ju bara en bråkdel av alla arter som finns att få tag i.

Gouldsamadin
Kanariefågel
Nymfkakadua
Kinesisk dvärgvaktel
Skrattduva
Praktrosella
Undulat
Katarinaparakit
Bourkesparakit (rosa)
sebrafink
måsfink
blåhuvad papegojamadin
risfågel
morhuvad papegoja

[postmortum91]
2012-11-05 12:46
#3

#1 okej, ja de krävs ju inte så stort utrycke med kanariefåglar. Men
om jag ska skaffa mig fåglar så tänker jag ha en rejäl bur i vilket fall, tycker så synd om fåglar som sitter i små burar.

#2 Oj, det var många, men tack. jag ska söka info om varje och kolla bild :)

[postmortum91]
2012-11-05 12:46
#4

#2 vilken av arterna tycker du är trevligast?

[Hildegrim]
2012-11-05 16:23
#5

Det går inte riktigt att göra en sådan lista eftersom inte ens jordbruksverket själva har koll på vilka fåglar som klassas som burfåglar och vilka som går under föreskrifterna för djurparker.

Det finns väldigt många olika fåglar att få tag på om man tittar längre bort än djuraffärer och blocket. ;P Men många går inte att tränga ihop i små burar som man gör med "vanliga" fåglar. Nu bör man ju inte tränga ihop dom i små burar oavsett även om det är lagligt men men.

Som privatperson får du ha alla fåglar förutom rovfåglar och Europeiska arter. Så det finns MÅNGA att välja på. :P

[CruellaDeVil]
2012-11-05 17:59
#6

#2 Det beror ju på i vilket syfte du menar. Alla arter jag har är lika trevliga men på olika sätt. Det enklaste då man letar efter just den arten man själv ska ha är att lista vilka egenskaper man är ute efter (t ex vacker att se på, sjunger fint, blir tam) och eventuellt egenskaper man absolut inte vill ha.

Jag själv är ju totalgalen i allt som har med fåglar att göra och skulle nog kunna liksom "samla" på arter om jag hade obegränsat med plats och tid… fast samtidigt vill jag koncentrera mig på uppfödning av några olika och då ha fler individer av den sorten.
Jag har fåglar som inte har så hög ljudnivå. De enda som låter mycket är nymfarna och undulaterna och det beror mest på att de är så många.
Jag vill definitivt inte ha någon större papegoja som kan skrika tokmycket eller som kräver uppmärksamhet 24/7. Nu HAR jag morhuvade gojor, som kan vara ganska mycket men att jag har sådana är en helt annan historia. Jag valde inte att ha sådana nämligen men nu kan jag nog inte vara utan dem! ;)

Bara genom zoobutik kan du beställa ett 40-tal arter, ibland mer. Så jag håller med i #5. Jättesvårt. Det är bättre att börja leta som jag sa och kanske få tips på lite olika arter.

Annons:
drika
2012-11-07 17:45
#7

Vissa större kan ju också låta väldigt mycket även om de bara är en , bor du i lägenhet?:) Hur stor ska den vara osv:)?

Hälsningar

Fredrika

Olivia8383
2012-11-08 16:29
#8

Hej!

Jag har två sparvpapegojor. De är ganska bra för de låter inte så mycket men de är ändå väldigt söta och snälla. Eftersom att de inte låter så mycket så de passar bra till lägenhet men funkar lika bra i villa eller radhus.

Mvh Olivia Glad

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

[postmortum91]
2012-11-09 22:48
#9

Oj visste inte att man kunde ha så många olika arter.
#7 nu bor jag i lägenhet, men jag tänkte isåfall skaffa fåglar när jag bor i hus så jag kan ha en bur på kanske B: 3*1,5 meter och höjd på 2 meter eller nått.

drika
2012-11-20 23:08
#10

Då funkar ju större papegohor eftersom de vill vara ute i huset mycket och de kan låta utan att du blir vräkt:)

Hälsningar

Fredrika

Upp till toppen
Annons: