Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1953 ggr
Fliso
10/4/12, 10:17 PM

*Förbannad*

Kollade runt på blocket och fick se denna annons:

http://www.blocket.se/ystad/Rodryggad_Ara_Papegoja_42881884.htm?ca=4&w=3

''Fågeln är föräldrauppmatad till 100% och därför ingen tamfågel''

Jaså så en föräldrauppmatad fågel kan inte bli en tamfågel.. På alla sidor jag har läst om fåglar står det att det inte spelar någon roll på om fågeln är handmatad eller föräldramatad utan det beror på hur mycket tid man lägger ned på fågeln för att få dess förtroende som leder till tamhet. Eller stämmer inte detta på aror?

Ville bara dela min ilska.

Annons:
Fliso
10/6/12, 10:00 PM
#1

Har jag helt fel? Måste större papegojor vara handuppmatade för att bli tama?

Själv tycker jag att det låter helt dumt, men vad vet jag..? Det är ju ingen som skrivit något så det kanske är så..

[Hildegrim]
10/6/12, 10:21 PM
#2

Finns väl värre saker i fågelväg att bli förbannad på kan jag tycka. :) Den stora skalan fåglar på blocket i allt för små burar t ex. Jag vet inte om det finns någon exakt definition av vad en tamfågel är. Jag kan tycka det är bra att dom är tydliga med att den inte är tam.

I mina ögon är denna annonsen bättre än 90% av alla fågelannonser på blocket.

Fliso
10/6/12, 10:27 PM
#3

#2 Ja, såg ju att nästan alla hade för små burar till sina fåglar och vissa hade inga leksaker, andra hade bara en fågel men det jag reagerade på denna annons var att man bör vara mycket erfaren om man ska ha aror och speciellt om man har uppfödning.Om man är erfaren aå brukar man väl läst att alla fåglar kan bli tama om man har tålamod.

Fliso
10/6/12, 10:34 PM
#4

Dessa fåglar såg ju också ut att ha det jätte bra..

http://www.blocket.se/malmo/Billiga_faglar_och_bur_500___43143446.htm?ca=4&w=3

Blir lite ironiskt när dem beskriver buren stor.

[CruellaDeVil]
10/8/12, 4:54 PM
#5

Det kan ju vara så att de inte vill sälja till någon som vill ha en sällskapsfågel utan har åsikten om att dessa fåglar passar bäst i större voljärer med artfränder. Plus att man kanske ska ta tillvara den i aveln av en numerärt liten och hotad art.

Minoth
10/9/12, 12:00 AM
#6

Föräldramatade fåglar blir underbara tamfåglar, så mycket mer stabila än handmatade! :) 
Ville bara skriva det 

Har en föräldramatad gulnackad

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Fliso
10/9/12, 7:41 AM
#7

För er som inte kunde se den andra annonsen så var det en lite högre kaninbur och där satt en kanarie fåglger med  två undulater. Inga leksaker men två-fyra sittpinnar.

#5 Det kan ju vara så.. Tror nog att jag var lite arg över annonserna man hittar, och sedan ser jag att demm skriver att endast hamuppmatade kan bli tama.

#6 Vad bra,jag trodde ju ett tag nästan att det inte gick med föräldrauppmatad större fågerl men det visande ju sig att dem också blir tam ;)

Upp till toppen
Annons: