Annons:
Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 4171 ggr
fishgirl
2012-09-23 11:08

Bergloris skitande...

Hej! Jag har funderat på att köpa en berglori. jag tycker dem verkar perfekta för mig. lagom storlek, ganska tysta, kan lära sig prata men inte så jättemycket, dem är väldigt roliga och vackra. Men det är en sak.. Loris skitande. Jag har hört att de "skiter blött" ock att de "stänker ner sin omgivning" med det. Nu undrar jag hur farligt är det igentligen? Är det så att det blir som en "pöl" eller blir det mer som en klump fast att det är väldigt blött? Och händer det ofta att de gör ifrån sig om de sitter på axeln? kan man göra dem rumsrena? och i så fall några tips på hur man gör det? och jag har läst att man kan ge dem fröblandningar. kan man ta bort nektar från deras diet eller är det livsviktigt för dem? Kan det här vara tillräkligt för dem - äpple och andra frukter, grönsaker och fröblandning. om man tar bort nektar blir bajset fastare? finns det något som dem inte tål? Jag skulle också bli väldigt tacksam för alla råd ock fakta som jag kan få om dessa fåglar :)

Annons:
drika
2012-09-23 12:42
#1

Fåglar skiter, det bara är så, det är ingen katt eller hund som går på lådan eller går speciellt till en plats . OM du inte tränar den förstås, vilket kan ta tid och åter igen tid.

Hälsningar

Fredrika

fishgirl
2012-09-23 13:57
#2

Jag vet att de inte är alls som hundar eller katter men jag har sett folk som har lärt sina papegojor att "bajsa på kommando".

Jag fattar att det tar tid men min fråga var hur man lär dem det och vad "skiter blött" betyder exakt..

Dessutom så pratar jag inte om "fåglar" utan bergloris. jag vet att fåglar skiter. Men det va inte det jag frågade om.

drika
2012-09-23 16:50
#3

nej men de låter lite konstigt tyckte jag , man kan tex lära dem med klicker, stärka belöning (positiv förstärkning) typ att dem går till buren när dem ska göra det. Dock är det viktigt att ha tid och tålamod varje dag, vet inte hur det villiga eller hur lätt det är att träna dessa arter dock.

Hälsningar

Fredrika

fishgirl
2012-09-23 22:31
#4

Ok tack för svaret :)

fishgirl
2012-09-23 22:33
#5

Finns det någon annan här på forumet som har berglori så skulle jag gärna vilja veta mer om dessa fåglar. Glad

Hur är det än dag hemma med en lori?

Upp till toppen
Annons: