Annons:
Etikettövriga-fågelarter
Läst 2979 ggr
[postmortum91]
2012-08-30 00:25

En bra "föggel"?

Hej, jag vill ha tips på en relativt lättskött, billig och trevlig "föggel" (fågel). 

Ge gärna lite information om fågeln som ni tipsar om. En vän till mig är intresserad av att skaffa sig en fågel, och tänkt ha den lös i lägenheten så mycket som möjligt.

Annons:
MimmiH
2012-08-30 10:05
#1

Undulat är en bra fågel. De ska vara minst 2 eftersom de är utpräglade flockdjur som inte mår bra av att vara ensamma. 2 undulater kan också bli tama :)

På blocket kan honhitta billiga omplaceringsundulater :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[postmortum91]
2012-08-30 14:52
#2

Underlater har jag också haft, trevliga fåglar. Även min vän har haft den och han är ute efter någon lite större fågel tyvärr. Och jag sa till honom att då blir det nog mycket dyrare om man ska ha en relativt stor fågel. Han tyckte t.o.m. att en nymfparakit var för liten. 

Men på tal om nymfparakiter, det har jag haft flera när jag var liten, hur är dem som fågel egentligen?`Jag var för liten för att få en uppfattning av fågeln egentligen. Hur stor bur behöver en sån?

drika
2012-08-30 21:15
#3

Nymfkakadua heter dem:) Dem ska ha en bur som är minst 120 cm långpå längsta sidan, kolla på jordbruksverkets sida , man går efter hur lång fågeln är. Dem är lugna i temperamentet och kan bli keliga om man vill det. Dock måste man ha två, så kolla så det blir lagligt i buren osv för dem måste ju ha en speciell yta som man får ta större bur med flera fåglar osv:) Min nymf är urmysig!

Hälsningar

Fredrika

MimmiH
2012-08-31 09:44
#4

Som Drika skriver så beror minsta tillåtna burstorlek på hur lång fågeln är.

Här är bestämmelserna enligt jordbruksverkets L80:

Fågelns längd 26-35 cm: minsta tillåtna yta (m2) 0,84, burens längd minst 120 cm, höjd minst 80 cm.

Fågelns längd 36-45 cm: minsta tillåtna yta (m2) 1,44, burens längd minst 160 cm, höjd minst 100 cm.

Bredden/kortsidan måste alltid vara MINST 2 gånger fågelns bredd, kvadratmeterytan måste vara uppfylld.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

kallepudas
2012-09-01 10:54
#5

#3 Nu ska vi nte bråka men det står inte enligt reglerna att man "MÅSTE" ha två fåglar….utan attt man "BÖR" ha två individer….för att vara korrekt.

Skadar ju inte att man har två eller fler men "MÅSTE" är lite dumt ordval.

Vid burmått så har man många fåglar får man räkna om….men en laglig bur för måtten till nymfkakaduan kan man ha upp till 8st har jag för mig men så många är ju större att föredra men det framg¨år ju på jordbruksverkets sida.

MimmiH
2012-09-01 15:11
#6

Vill man att fåglarna ska må bra bör man ha minst 2 fåglar om de är flockdjur. Att ha en är bara egotrippat (såvida inte fågeln av någon ytterst ovanlig anledning mår bäst av att vara ensam)

Angående att TS vän vill ha en stor fågel så kan det vara bra att läsa denna tråd:

http://burfaglar.ifokus.se/discussions/4ff5d5a6d4ebea3054004434-fordelar-och-nackdelar

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Annons:
[postmortum91]
2012-09-01 20:52
#7

Vi hittade vaktlar som verkade ashäftiga. Vad tror ni om det? att han kanske införskaffar två vaktlar?

Han har redan läst på lite om dem för att han tyckte de verkade coola

MimmiH
2012-09-01 21:20
#8

Det låter bra tycker jag. Är det kinesiska dvärgvaktlar eller japanska?

Kramisen kan mycket om kinesiska dvärgvaktlar - och det finns säkert fler här som gör det.

En sak man ska känna till är att de kan bryta nacken eller bli skadade på annat sätt om de blir skrämda - de flyger då rakt upp. Det finns olika sätt att motverka att detta händer.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[postmortum91]
2012-09-02 01:52
#9

Usch det där med nackbrytande lät inte kul. Jag tror han var inne på kinesiska dvärgvaktlar antar jag, men är det någon större skillnad på dem och de japanska?

[CruellaDeVil]
2012-09-02 08:45
#10

Japanska vaktlar har man i regel mer för äggproduktion och inte inomhus. De lever i flock medan kinesiska lever parvis. De japanska är större.

Kinesiska dvärgvaktlar kan man ha i t ex en voljär eller ett stort akvarium med nättak. Huvudsaken är att fåglarna inte kan flyga rakt upp och slå huvudet i något hårt så att de skadar sig. Det är inte en fågel man släpper lös i bostaden och de blir sällan tama. Vissa lär sig att ta mat ur händerna. 
De är annars väldigt lättskötta, äter finkfrön, grönsaker och insektsfoder och gärna en del levande insekter. Mjölmask är bra. De behöver sand för matsmältningen och mycket kalcium eftersom hönan lägger massvis av ägg. Där är krossat snäckskal super. Dessutom vill de ha finkornig sand, t ex chinchillasand att bada i.
De vill ha ganska mycket att gömma sig i. Gärna snårigt och lite trångt i delar av utrymmet.

Väldigt fina fåglar att ha att sitta och titta på. Jag har just nu sju stycken vuxna, en kyckling och fler på kläckning. :)

[postmortum91]
2012-09-02 15:31
#11

Ojj vilka intressanta fåglar det verkar vara. Så dom kommer springa ifrån en om de är lösa en stund i lägenheten då antar jag?

Får de ägg även om man inte har en hona och hane?

[CruellaDeVil]
2012-09-02 18:08
#12

Jag skulle nog inte ge rådet att släppa dem lösa. De kan bli väldigt stressade.

Jag antar att hönorna lägger ägg även utan tupp men eftersom man alltid ska ha en tupp och en höna så är väl inte den frågan särskilt relevant egentligen. ;)

Upp till toppen
Annons: