Annons:
Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 2214 ggr
[Jawa´s]
8/27/12, 12:19 AM

Vingklippning

Hej!

Tänkte bara höra med er kunniga hur det står till med vingklippning, växer de ut igen? Kommer fågeln någonsin kunna flyga? Kan det flyga något alls utan hela vingar?

Hur ser en "bra" vingklippning ut?

Anledningen till att jag frågar är väl mest av ren nyfikenhet då det lämnades in en vingklippt (hackigt klippt, ser ut som att fjädrarna har klippts av en 3åring) nymfparakit på jobbet. Jag har aldrig haft en fågel själv och är inte superkunnig på fågelbiten trots min utbildning. Undrar väl mest om denna herren kommer kunna leva ett lyckligt liv trots vingarna som är "halva"?

Jag blev nämligen ganska kär i denna lilla fågel, han fastnade direkt i mitt hjärta…och oavsett hans öde, om det blir hos någon annan människa eller hos mig i slutändan så vill jag bara höra mig för hur hans liv påverkas av att inte ha vingar.

Annons:
kallepudas
8/27/12, 6:35 AM
#1

Efter en "riktig" vingklippning så återfår fågeln sin fulla flygförmåga men är det inte riktigt gjort så kanske den aldrig kan flyga mer.

Hittade denna info:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vingklippning

NinaStarck
8/28/12, 8:08 AM
#2

Jag vingklippte (hos veterinär) min fågel då han var yngre och revirtokig. Han flyger riktigt bra och kunde göra det såfort vingpennorna växt ut. Första gången klippte de av alla fjädrar vilket gjorde att han inte kunde flyga alls utan damp i golvet, andra gången sparade de tre eller fyra vingpennor vilket gjorde att han kunde flyga men tappade höjd ganska så snabbt och kunde inte styra utan flög rakt fram tills det tog stopp!

Klipper man fel så kan man förstöra återväxten av pennorna precis som inlägget innan här skriver.

Man får avvakta och se, pennorna växer ju ut igen så snart de gamla lossnar (då fågel ruggar). Jag har dock hört att man ibland kan dra ut de trasiga pennorna för då växer det ut nya lite snabbare. Men jag antar att det är ganska så smärtsamt för fågeln så man gör nog bara det om den gamla vingpennan orsakar mer smärta.

Även om han inte kan flyga sen så kan han med all säkerhet få ett bra liv om han kommer till nån som har mycket tid med honom. Om han är i ett hem med andra fåglar som kan flyga finns risken att han flyger ändå! :( Det gjorde min nämligen då han var vingklippt och brakade naturligtvis rakt ner i golvet :( Vi hade kuddar nedanför buren ett tag.

Upp till toppen
Annons: