Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 3353 ggr
bambiiii
2012-07-18 11:50

Lite alltmöjligt

Ja, jag vill skaffa papegoja, men innan jag köper den ska jag läsa lite till och se vad som passar bäst :D

Det svårast e vad den ska bo, så här har jag lite funderingar, ni får säga vad ni tycker om de :D

Här ska papegojan ha sin bur, i toaletten,vi använder inte den mycket alls, vi har 2 stycken…

Papegojan ska få ha måånga leksaker,grenar osv att ha lite roligt med när jag är i skolan, ops, min mamma är hemma hon åker till jobbet när jag kommer, så gojan komme rinte att vara själv

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

Annons:
bambiiii
2012-07-18 11:51
#1

Här ska papegojan får vara lös några timmar om dagen… i hallen, inga kablar inget som vi är "rädda om" bara en gammal bokhylla :P

Jag kommer sitta där och vakta så inget farligt händer :P

Här hade jag tänkt lägga upp litte sittpinnar och lite leksaker om det skulle behövas

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

bambiiii
2012-07-18 11:53
#2

Och när det är fint väder så kan jag ta ut papegoja buren så den får lite frisk luft ,)

Jag har ju kanin men den bor på balkongen, nr gojan e ute så får ninen<3 vara inne ;)

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

bambiiii
2012-07-18 11:53
#3

Så jag e färdig

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

drika
2012-07-18 12:18
#4

Rekommenderar inte att ha fågeln i duschen. Den bör stå högre upp och i ett rum där familjen vistas mer så den får sällskap.:)

Hälsningar

Fredrika

bambiiii
2012-07-18 12:44
#5

4# Jahha, oki, då får det bli den hallen jag visade på bilden, tycker ni det blir bättre? eller i mitt sovrum?

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

bambiiii
2012-07-18 12:51
#6

4# Drika skulle kanske passa på att fråga, låter en grå jacko mycket, de klipperna jag har sett på youtube de va rätt så tysta faktist? .O

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

Annons:
Sweelin
2012-07-18 13:20
#7

#6 Tycker du ska lugna ner dig och hålla dig till 2 undulater.

En Jako är som att ha ett barn eller en krävande hund. Mycket uppfostran, fågelvana, tid och intresse.

Att du tänkte ha en fågel i duschen säger mycket. Finns jätte mycket fina undulater på blocket.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sweelin
2012-07-18 13:32
#8

Vill du endast ha en fågel som kan prata så finns det andra alternativ som både är lättare och billigare

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

bambiiii
2012-07-18 16:48
#9

För det första så vill jag inte ha en fågel BARA för att prata, tänk om fågeln inte lär sig, ska jag tröttna på den då. Det är inte df jag vill ha en fågel,vill ha en för att jag älskar deras färger, deras ljud och att de kan  prata, dessutom så vill jag säga att jag inte tröttnar på ett djur, ett djur e inget djur utan en familjmedlem, min kompis har undelator och tycer att deär vanliga, vill prova ett djur som är lite udda som kan vara min bästa vän, då jag inte har många människo kompisar….

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

Sweelin
2012-07-18 17:43
#10

#9 Kaniner är väl ännu vanligare? Undulater kan lära sig att prata, inte lika vanligt dock. Dom har härlig personlighet och det är mycket fågel i ett liten format. Vill du ha lite mer "udda" djur så kan jag rekommendera eremitkräftor och igelkottar.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

bambiiii
2012-07-18 17:50
#11

10# ja kaniner är vanliga, men vill ha lite udda fåglar.

Jag kanske inte sa det men jag får bara ha fåglar och kaniner hemma… min pappa kan därimot mycket om papegojor och fåglar, han va jägare oxå, hade själv en papegoja-

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

bambiiii
2012-07-18 17:52
#12

Det är df jag vill prova på ett nytt udda djur, för jag har ett vanligt.

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

bambiiii
2012-07-18 17:54
#13

8# Ursäktta men jag är inget dagisbarn…

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

Annons:
bambiiii
2012-07-18 18:00
#14

7# Jag tänkte ha fågeln i duschen så att den inte blir stressad, men skulle det inte vara bra så sa jag att jag kunde ha den i hallen eller i mitt sovrum.

Jag blir faktist ledsen när du säger så, vill bara ha hjälp.

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

Sweelin
2012-07-18 18:07
#15

Jag kan rekommendera kakarikis, undulater, duvor och nymfkakaduor. Fina och rätt så tystlåtna fåglar, fast ibland kan nymfer vara högljudda och undulater smålåter hela tiden fats det är mest mysigt.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

kallepudas
2012-07-18 19:17
#16

#15 Att undulater är tysta eller smålåter….kan inte riktigt hålla med dig där eller man kanske kan säga så här att det beror på hur mångaman har & vilket kön det är på dom…

Jag har 18 undulater & ett flertal av dom är honor,vilket medför ett jädrans liv…alltså dt smålåter inte & när undulaterna är ilskna på varandra så blir nymfarna arga så då börjar dom för fulll hals…smålåter eller tysta vill jag inte riktigt hålla med dig om.

Känner en som har en grå jako & den är tyst mot mina fåglar i jämförelse…..

Till Ts Bambiiii: Skaffa den fågeln du vill ha! Men tänk över det ordentligt innan bara…..lättare att ge bort/sälja en undulat än en stor goja. Rekommenderar inte att du har papegojan i duschen av flera skäl…ge den en stor bur & i den duschhörnan får en riktig bur inte plats. Bättre i hallen eller på ditt rum.

Ta reda på så mycket du kan om allt om fågeln…..sen skaffar du dig den fågeln du känner att du vill ha & klarar av/har tid för.Glad

Sweelin
2012-07-18 19:19
#17

#16 Ok. 18 undulater har väldigt mycket att prata om jämfört med 2 st. KLART det blir ett jädra liv.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

kallepudas
2012-07-18 19:29
#18

#17 ja men dom pratar ju inte hela tiden…dessa honor har betydligt mer att säga til varandra så det är ju inte nått harmoniskt fågelkvitter jag menar….dom skriker på varandra!

Självklart har dom mer att säga till varandra eftersom dom har fler att prata med.

Mina två nymfkakaduor har ju betydligt större ljudresurser att använda men dom & mina 4 dvärgpapegojor framstår oxå som tystlåtna i jämförelese med undulaterna.

Så minst väsnas inte alltid minst är vad jag vill ha sagt.

MimmiH
2012-07-18 20:45
#19

Vill bara säga - som vanligt - att fågeln ska ha minst en artfrände för att ha en chans att må bra.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Minoth
2012-07-19 00:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Du verkar inte ta åt dig av det jag har skrivit… 

Du verkar inte veta fåglaras behov. En gråjako som står i en liten hall där eller dusch är = en plockad och deprimerad jako… tänk på att dessa papegojor kan leva i 50 år.

En gråjako och andra stora papegojor är det nästan 18 års gräns på! Man SKALL inte skaffa en så stor papegoja som kräver som extremt erfaren papegojägare när man är 13 år. tyvärr så är det bara.

Om du tänkte ha en voljär i hallen som är riktigt stor så ser jag inte vart du ska få plats med den. Och skall du ha massor med träd och grenar i taket i hela hallen? Tror knappats det är möjligt.

Du borde verkligen tänka om detta beslut. Fåglar kräver väldigt stora ytor, både i och utanför buren.

Om du skall ha en fågel skall den vara i det rummet du vistas mest, den skall ha träd lite överallt där den kan sitta och leka. OCH DEN MÅSTE FÅ SKRÄPA NER; FÖRSTÖRA OCH BAJSA ÖVERALLT.
För det gör fåglar, det är deras natur.

Kolla på dvärgpapegojor och nymfparakiter.

Tänk dock på att en nymf kräver en bur som är minst 120 BRED (inte hög upp till tak) 80 DJUP och 80HÖG (alltså mot taket)  

Skickar med en bild på mina voljärer, i den till vänster bor morhuvade papegojor och i den till höger en gulnackad amazon.
Har du sån här plats?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
pinku
2012-07-19 01:10
#21

Det finns ju väldigt trevliga mindre fåglar, om du nu inte vill ha undulater eller nymfkakaduor så rekommenderar jag bourkes eller katarinaparakiter! Mycket vackra och trevliga, rätt tystlåtna och inte så jättevanliga. Om de kan lära sig prata vet jag iofs inte…

bambiiii
2012-07-19 01:14
#22

15# Ja jag ska läsa på mycket :D tack för ditt finaa svar <3

293 Ja, jag vet, har lånat 2böcker från bibblan där står det om mest grå jako, men jag ska inte ha fågeln för mig sjäkv, vi är 6 stycken hemma alla är vuxna utom jag, min mamma kan mycket om gojor och han och min bror älskar fåglar, det är bara så att jag fick välja en fågel själv då jag kommer att få den om jag får vg plus eller mvg.

Vi har en 4a.. så en sn plats har jag…

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

Minoth
2012-07-19 11:03
#23

#22 gamla böcker från bibblan kan vara skit rent utsagt! 
Lyssna på mig nu… på riktigt.

Skaffa inte en grå jako som 13 åring.  För det första skall du inte ha en! Du måste ha två.

En gråjako kräver en stor voljär, ungefär så som på bilden jag visade tycker jag. Snälla snälla snälla.. jag ber dig verkligen. TÄNK NOGA!

Få en fågel i present för man får bra betyg… låter inte klokt!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

bambiiii
2012-07-19 13:22
#24

23# oki

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

kallepudas
2012-07-19 15:02
#25

#23 Enligt jordbruksverket "måste" man inte ha två fåglar.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/burfaglar.4.62af51191240430af4d80002623.html

citat : "Huvudregeln är att de ska hållas i par eller grupp.Om du ändå håller en fågel ensam måste den ha tät social kontakt med en människa"

bambiiii
2012-07-19 17:42
#26

23#Asså det känns faktist som att ni inte vill att jag ska köpa fågel, jag har läst mycket, jag vet väl själv vad sóm passsar mig och min familj, och förresten vadå (Få en fågel i present för man får bra betyg… låter inte klokt) bara för det betyderr det inte att fågeln är en leksak, får jag bra betyg så får jag tillstånd att köpa en, det e jag och min familj soom ska avgöra, och ja, jag tänker noga…. vill ha det bästa för fågeln för jag är djurvän mer en vad du tror…..

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

kallepudas
2012-07-19 18:31
#27

#26 Jag tycker absolut du ska skaffa dig den fågel som du vill ha.

Vill du ha en grå jako så ska du skaffa dig en sådan &  man bör ju vara något sådär ung om man ska ha en sådan fågel för dom kan ju leva 30-40 år.

Du skrev att din pappa är kunnig med större fåglar så tycker inte du ska bry dig om så värst vad andra tycker på ett forum.

Ger du din fågel en ganska rejäl & laglig bur med massor med sysselsättning med mera & att du får hjälp av familjen att ta hand om fågeln om du ska vara hemifrån eller liknande.

Att skaffa dig en mindre fågel "istället" kan nog göra så att du skulle tappa intresset….man vill ju ha det man vill ha…inte nöja sig med nått annat…..

Nä gå din egen väg Bambiiii & det där bestämmer du & din familj.

Annons:
Sweelin
2012-07-19 19:28
#28

#26 Hade du läst på mycket så hade du inte varit så förvirrad som du är. Hade dina föräldrar varit något kunniga så hade du inte planerat att ha den i badrummet.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

bambiiii
2012-07-19 22:04
#29

28# jag sa aldrig det till mina föräldrar då jag tänkte fråga er , nu ska jag be nån sajt värd att låsa denna tråden då inte får någon nytta och blir bärs rå ledsen , Tack vad snäll du e , jag ska ge den en en godkänd bur, massa leksaker och kärlek!

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

MimmiH
2012-07-20 09:19
#30

Jag låser tråden på TS begäran.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: