Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 1984 ggr
[akumas7]
6/11/12, 8:12 PM

Fåglar i bur

Hej Hej.

Jag har köpt en ny fågelbur med måten

Bred: 45cm
Längd: 85cm
Höjd: 70cm

Nu vill jag veta vilka fåglar som jag skulle kunna ha i dena bur, hur många par som får plats + hur många kenesiska dvärgvaktlar jag kan ha i den.

De sorter jag tänker måst på år små papegojfåglar, finkar, kanariefåglar + vaktlar :)

Hällsningar

Annons:
kallepudas
6/11/12, 8:31 PM
#1

En såpass liten bur så skulle jag säga 2 undulater eller 2 dvärgpapegojor eller 4 finkar. Men inte fler även om minimum-måtten säger att man kan några till. Om du nu skulle välja finkar så bör ju inte gallret vara för brett för dom är ju mycket mindre än undulater elelr dvärgpapegojor.

[akumas7]
6/11/12, 8:47 PM
#2

gallret är ca 1cm brett

kallepudas
6/11/12, 8:53 PM
#3

Ja då fungerar den nog till finkar oxå

MimmiH
6/11/12, 9:35 PM
#4

Vill inte vara en glädjedödare men det är innermåttet som gäller. Minsta tillåtna mått är 45 cm kortsida innermått för en fågel upp till 20 cm längd. Om man strikt ska följa lagen.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[Hildegrim]
6/11/12, 11:00 PM
#5

Jag skulle inte ha något flygande djur i den (om inte dörren står uppe alltid). Jag tycker även det låter för litet för vaktlar.

MimmiH
6/12/12, 10:18 AM
#6

Det är mycket viktigt att fåglarna får flyga fritt flera timmar dagligen i en så liten bur - helst som Hildegrim skriver att de alltid har den möjligheten.

Skapa lekträd och lekplatser exvis fönsterlekplats utanför buren. Sätt postitlappar på fönstern eller persienner så att de inte flyger in i rutorna då de riskerar att bryta nacken.

Inga dvärgvaktlar i den anser jag. Enligt en finkkunnig person så behöver de större bur för de flyger hela tiden, minst en meter tro jag, helst större.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: