Annons:
Etikettbeteende-och-lek
Läst 2950 ggr
Sandrocken
2012-05-23 14:18

Högljudd nymf

I januari i år kom jag och min mamma överenns om att vi skulle skaffa oss en nymf. Vi har tidigare haft en sådan för några år sedan och vi kände att vi var sugna på att ha ett djur att ta hand om. Vi åkte till djuraffären i stan för att kolla på några fåglar. Det fanns en som då fångade vår uppmärksamhet direkt. Den saknade flera fjädrar och de andra fåglarna var elaka emot den. Vi frågade vad som hade hänt den och de berättade att polisen hade hittat honom i ett garage förra sommaren. Jag och mamma bestämde då oss för att ta hand om denna lilla fågel som jag döpte till Felix. I början när vi hade fått hem Felix var han otroligt skygg och rörde knappt på sig. Men med tiden blev han modigare och vi kunde byta mat och vatten utan att han väste och fräste åt oss. Han är långt ifrån tam men han är väldigt kaxig. Efter två månader så började problemet. Felix skricker. Det är inte sång eller vanliga visslingar utan han skricker verkligen. Han kan börja klockan fem på morgonen och ibland även på natten. Det är fruktansvärt. Jag har haft tålamod men min familj är inte speciellt glada och det förstår jag. Det är till och med så att grannen börjar bli irriterad. Så jag har två alternativ. Antingen gör jag mig av med Felix eller så löser jag problemet. Så nu undrar jag om det är någon som har liknande problem eller tips om hur jag ska lösa det här. Allra helst vill jag ha kvar honom men som sagt så funkar det inte med hans skrikande. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

- Sometimes its better when things arent perfect, at least than you know the're real -

- Liz Lee

Annons:
[CruellaDeVil]
2012-05-23 15:48
#1

Vad fint att ni tog hand om Felix, för det första! Jag gissar att Felix inte är nöjd med sin situation. Då han kom till er mådde han antagligen så pass dåligt att han inte vågade eller orkade göra sig hörd men i takt med att han piggnar till och får självförtroende börjar han protestera.

Nymfar KAN verkligen låta högt om de vill och självklart kan det bli ett problem. Jag upplever att de skriker som värst då de känner sig ensamma. Nymfar är ju flockfåglar och behöver leva med artfränder. De är dessutom intelligenta och behöver sysselsättning. Hur stor bur har han? Vad har han för leksaker/inredning i buren?

Sandrocken
2012-05-24 06:29
#2

Det låter som en klok och vettig förklaring! Jag byter ut hans leksaker flera gånger i veckan och då har jag allt från speglar, ringar och massa andra saker. Jag brukar flytta runt på mat skålarna och sitt pinnarna och gömt grönsaker och frukt men det verkar han inte tycka om… Oj, måtten på buren har bag ingen anning om men det är ganska så stor. De i butiken sa att den var godkänt för två-tre fåglar. Buren är dessutom alltid öppen. Eller tja, när det är stängt över allt annat i huset. Så han kan flyga ut när han själv känner för det och det gör han ibland. Jag harfunderat på att skaffa en till men mina päron tycker det verkar helt idiotiskt med en till skrickande fågel, haha. Den hypotesen tycker jag verkar väldigt trolig! Men så länge jag bor hemma är den ideén glömd tyvärr.

- Sometimes its better when things arent perfect, at least than you know the're real -

- Liz Lee

gnagarlover
2012-05-24 07:43
#3

hade skaffat en kompis till honom för han verkar ju skrika efter enFlörtoch det är faktist lag på att de ska vara 2Tungan ute

Sandrocken
2012-05-24 11:56
#4

Precis det var så jag också tänkte, de är ju faktiskt flockdjur! Jasså? Det hade jag ingen anning om! Finns det att läsa lagar om att hålla burfågel någonstans (kapitel i lagboken)?

I butiken där jag köpte honom sa de att han skulle trivas ensam (?) så nu känner jag mig väldigt förvirrad och tappat massa förtroende. Fågeln som vi hade för flera år sedan hade vi också själv hela hans liv och det var ingen i den butiken som sagt något heller.

Tacksam för alla svar!

- Sometimes its better when things arent perfect, at least than you know the're real -

- Liz Lee

drika
2012-05-24 13:55
#5

Han skriker för att han är missnöjd, jag skulle köpa en kompis till honom. Som andr aredan sagt, man måste ha två eftersom dem är flockdjur, han kanske skulle skrika mindre med en till…:)

Hälsningar

Fredrika

[CruellaDeVil]
2012-05-24 15:17
#6

Det är inte exakt skrivet i lagen att de ska vara minst två men det står att de ska vara det om de inte får sitt behov av sällskap tillfredsställt av en människa. De flesta som har fåglar är dock överens om att det är i det närmaste omöjligt eftersom man inte är med fågeln dygnet runt, även på natten…. plus att man aldrig kan tala fågelns språk osv… Själv kan jag inte tänka mig att ha ensamma fåglar och lider med dem som tvingas sitta utan artfränder. Mina nymfar är sju stycken.

Jag har haft två nymfar ihop, då jag var yngre, som inte trivdes med varandra och då var det ett otroligt liv. Särskilt på den ena. Han kände sig ensam och skrek hela dagarna, vilket inte var kul för någon. Särskilt inte för honom. Han fick flytta till en annan nymf och fick det bra där.

Alternativen du har är ju att omplacera honom till någon som har andra nymfar eller skaffa en kompis åt honom. För jag torr itne att du kommer undan problemet med skrikandet på annat sätt.

Här står en liten sammanfattning om fågelhållning på jordbruksverkets hemsida… med en förteckning över lagliga burstorlekar. Nymfen ska ha en som är minst 120 cm på längden.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/burfaglar.4.62af51191240430af4d80002623.html

Annons:
Sandrocken
2012-05-24 15:40
#7

Tack så jätte mycket! Håller absolut med. Människor kommer aldrig kunna ersätta en partner. Dessutom är han väldigt rädd för händer och vi har aldrig haft möjlighet att ta på honom. Jag vill självklart Felix bästa och försöker nu se över möjligheten att skaffa en till kompis åt honom eller helt enkelt ge bort han till ett hem där han kommer få bästa möjliga liv. Jag ska prata med de andra boende i huset och se vad de tycker och tänker! Tack igen för svaren!

- Sometimes its better when things arent perfect, at least than you know the're real -

- Liz Lee

KråkansFåglar
2012-05-25 00:30
#8

Köp en kompis!

Han är uttråkad och känner sig en aning missnöjd. Med tanke på hans bakgrund så försök få tag på en lugn, kanske redan tam kompis. En kompis som han kan ty sig till ordentligt och finna ro.

Då ska du se att han kommer bli som en helt ny fåglel! :) Försök även att klickerträna vid gallret eller något :P

www.krakansfaglar.n.nu

Upp till toppen
Annons: