Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 3480 ggr
Tarotstollan
4/14/12, 3:39 AM

Hej!

Finns det någon här som vet om det finns färdiga byggsattser  till fågelburar, som inte kostar en förmögenhet? Även på avbetalning skulle vara toppen!

Burarna i zooaffärerna är ju  oftast för små, och finns det något av intresse kostar de så mycket att endast en miljonär har råd att köpa dem!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[kallepudas]
4/14/12, 9:52 AM
#1

Hur stor bur och i vilken prisklass?

Tarotstollan
4/15/12, 5:01 AM
#2

Bra fråga, jag vet egentligen inte! Men den bör ju passa för ca 10 st undulater och ca 6 nymfkakaduor! Sebrafinkarna måste ju ha eget hus!

Jag har inte så många fåglar nu, men ibland så ringer folk som tagit hand om fåglar av sådana som " plötsligt" drabbats av "semesterallergi" och dyligt…… Har jobbat lite inom djurskydd och så innan, så jag har ju lite kontakt med de som fortfarande håller på. Dessa fåglar stannar ju hos mig till det är dags för Sankte Per.

Mina fåglar är ju ute och flyger i stort sett hela dagarna, men det vore ju kul om man slapp de flesta burarna och kunde flytta ihop fåglarna i något större!

Priset är ju ett stort problem då jag är förtidspensionär, så det bästa vore ju om det gick med avbetalning!

Alla förslag är bra, utom de dåligaFlört!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

pinku
4/15/12, 10:45 PM
#3

Jag köpte min voljär här:

http://www.zoosajten.se/fagel/burar--voljarer-c-104-3.aspx

Kanske finns något som passar? Man kan köpa på avbetalning, det gjorde jag… Fast det är ju ränta och sånt, så man kanske inte ska dra ut på betalningen för länge… :)

[kallepudas]
4/15/12, 10:52 PM
#4

#3 nackdelen med dessa så kallade "voljärer" är ju att dom bara är höga…..bättre för fåglarna om man lägger en sådan ner för dom flyger ju på längden & inte uppåt eller rakt ner.

Sen är ju minsta mått för en nymfkakadua 120 längd….det var inte en enda av dessa "voljärer" som uppfyllde det måttet. Att dom är 170 cm höga hjälper ju inte.

Så riktigt värdelösa burar.

pinku
4/15/12, 11:03 PM
#5

Hittade iofs två med 124 i längd… Men det är klart ska du ha fler fåglar funkar det inte så bra.

[kallepudas]
4/15/12, 11:10 PM
#6

jo men med tanke på att minimummåttet är 120Längd så är ju inte 124 så bra heller…sen har ju hon som startade tråden 6 st nymfkakaduor så en bur som bara har längd 124 ställer till problem direkt & hon har ju 10 undulater oxå…

Annons:
MimmiH
4/16/12, 9:53 AM
#7

Jag funderar över hur stor buren bör vara till 6 nymfkakaduor och 10 undulater. 3 m bred gånger 1,5 meter djup gånger ca 1,80 hög kanske.

Iaf så har Jula billigt nät, maskstorlek 13x13 mm - ni som har nymfer - är det tillräckligt kraftigt för nymfer?

http://www.jula.se/galvaniserat-nat-793020

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

vinteralvan
4/16/12, 10:04 AM
#8

Eftersom det ska vara så många fåglar så känns det nästa som det vore bättre att inreda ett rum åt dom istället.

Minoth
4/16/12, 5:46 PM
#9

Utrymmet ökas också PER fågel. Så en 120 cm bur är INTE laglig till så många!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[kallepudas]
4/16/12, 5:50 PM
#10

#9 nu skrev ju jag att minst 120cm för EN Nymf funkar med TVÅ i en sådan bur oxå men flera så bör man ju har större givetvis…..rätt tråkigt att man måste vara övertydlig på detta forum för annars blir man idiotförklarad av besserwisserkommmentarer!!!

Tarotstollan
4/16/12, 6:56 PM
#11

Skall kanske förtydliga att jag inte alls har så många fåglar nu, men om och när det kanske kommer in omplaceringsfåglar är det ju bra om det redan finns plats! Fast någon bur på 3 meter lär jag inte ha plats till! Så det kanske blir att jag får ha olika burar för varje art ändå.Eller också så får jag sluta ta emot nya fåglar och bara ha de jag har tills de dör, för jag märker att mått och priser inte passar min ekonomi alls.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Minoth
4/16/12, 7:18 PM
#12

#10 det var inte meningen Gråter Var inte ens riktad till dig då jag inte läst ditt inlägg

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

MimmiH
4/16/12, 7:25 PM
#13

#11 Kan du inte inreda ett rum till dem? Med klätterträd och lekplatser.

Det är bäst att sluta ta emot fåglar om du inte kan ge dem tillräckligt med utrymme eller har ont om pengar så att du inte kan bekosta veterinärvård.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Annons:
Minoth
4/16/12, 7:26 PM
#14

#13 håller med :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Tarotstollan
4/16/12, 8:10 PM
#15

Jag har haft burfåglar sen 1970! Ingen av djuromplacerarna eller djurskyddspersonerna har haft något att klaga på!

Så nu lägger jag ned denna tråden och svarar inte mer!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Minoth
4/16/12, 8:17 PM
#16

#15 jag förstår inte vad du menar? 1970 var de lagligt att ha fåglar sittande i en liten rund bur utan berikning :) Så förstår inte varför de är vesentligt?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Tarotstollan
4/16/12, 8:23 PM
#17

Ok, sista inlägget! Alla mina fåglar flyger fritt i stort  sett hela dagarna och tillbringar endast natten i burarna! Nöjd nu!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[kallepudas]
4/16/12, 10:09 PM
#18

#16 varför håller du dig inte till ämnet?

Vem har satt en fågel i en liten rund bur 1970??

Om du inte har några bra råd eller länkar att skriva till Tarotstollan så tycker jag att du ska sluta upp med det du håller på med.

För det väsentliga (om vi nu ska stava rätt) handlade om någon visste om det fanns burar i form av byggsatser eller liknande.

[kallepudas]
4/17/12, 8:24 PM
#19

#7 Det står inte hur tjockt nätet är på jula…så svårt att svara på om det kan hålla för nymfer då.

maska 13x13 säger ju inte mycket om tjockleken…

Upp till toppen
Annons: