Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 7820 ggr
monsterblom
2012-04-10 12:15

Eran bur/ar

Nu har jag fått sett en massa fina fåglar. 
Men då jag funderar på att bygga ny bur åt mina små vänner så de får ännu lite mer utrymme så behövs ju inspiration. En utomhusvoljär samt en voljär inomhus.

Så nu vill jag se hur era vänner bor. Voljär eller inte. Allt ger en idéer.

Annons:
monsterblom
2012-04-10 12:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

min bur

Minoth
2012-04-12 15:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ska själv bygga snart, så här kommer jag bygga!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Tarotstollan
2012-04-13 01:02
#3

#2. Vilken snygg "bur"! Hur bygger man någonting så snyggt? Vad kommer det att kosta? Skulle gärna vilja ha något sådant till mina fåglar. Berätta gärna så mycket som möjligt om det framtida bygget!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

vinteralvan
2012-04-13 08:53
#4

#2 WOW. En sån skulle man ha. Vi har samma bakgrundstapet. Flört

Minoth
2012-04-13 10:58
#5

#3 jag kommer bygga som du ser på bilden, i alluminium profiler. 
Bakstycket kommer vara i trä.
Sen så istället för att sätta nät längst ner så sätter du några träskivor istället för att de inte ska skräpa så mycket.

Lika enkelt att bygga en sån här voljär som om man skulle bygga en vanlig voljär, bara sätta snygg belysning, jag kommer ha nät i taket också, det har inte denna voljären på bilden, för att jag ska ju självklart ha UV lysrör över voljären. Då vill jag inte att dom ska kunna komma åt att bita där.

Men kommer ändå göra voljären hela vägen till taket, sen sätta nät där uppe invändigt om du förstår.

Fototapeten är det som gör att de ser så snyggt ut! Jag kommer skydda min tapet med hjälp av plexiglas.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Stripez]
2012-04-13 14:57
#6

#2 och #5

Oh herregud vad läckert! Skrattande Helt klart något jag vill satsa på när jag skaffar duvor en vacker dag!

Annons:
drika
2012-04-29 14:49
#7

Verkligen läckert Minoth:)

Hälsningar

Fredrika

Minoth
2012-04-29 15:05
#8

#7 ja det är ju inte min voljär på bilden ;) bara ett exempel på hur jag ska bygga min! Det blir till sommarn :) Ska lägga upp bilder sen när den är klar

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[kallepudas]
2012-04-29 15:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Håller på & bygger för fullt….3 burar i aluminiumprofiler med 12,7mmx12,7m nät…

Inte färdigt än men bygget går att följa här på iFokus.

[kallepudas]
2012-05-03 20:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Min nybyggda bur….

Minoth
2012-05-03 20:23
#11

#10 fint byggt! 
Vill bara rekomendera att ta in riktiga grenar från naturen till fåglarna. i olika tjocklekar. Rundstav är verkligen inte bra för fågelfötter. Samt in med mer beriktning i alla dess former :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[kallepudas]
2012-05-03 20:26
#12

#11 Långtifrån färdiginrett,denna bilden togs direkt när den var klar.

Ja rundstavarna ska bytas ut men bör ha tag på en skog först eftersom det inte är lagligt att ta grenar hur som helst utan markägares lov.

Minoth
2012-05-03 20:32
#13

#12 Skönt att se att någon har större än "lagliga" mått iaf :) Dom är påtok för små! Undulater är ju typiskt såna annars som sitter i alldeles för små burar :) 

Bra att du veta om naturgrenar, ville ändå skriva det för att det finns ju dom som inte vet.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
[kallepudas]
2012-05-03 20:37
#14

#13 Jodå jag veta allt & naturgrenar ger ju fåglarna sysselsättning oxå.

Ja det är ju så att dom minsta fåglarna egenligen behöver mest yta….undulater är ju riktiga snabbflygare oxå & flyger ju ifrån en större papegoja lätt om dom har utrymme. Läste nånstans att dom kan lätt komma upp i 140kmh vilket är rätt snabbt…hehehe

ska byggas två sådana burar till, en där mina undulatungar ska få träna upp sin flygning när dom blivit stora nog att lämna sina föräldrar utan att dom stora undulaterna är ivägen för dom.

Sen ska dvärgpapegojorna ha en större egen bur…..

måtten är ju 160 långa 88cm höga & 70 djupa.

Upp till toppen
Annons: