Annons:
Etikettövriga-fågelarter
Läst 3990 ggr
[isdrakee]
2012-03-26 17:24

Japanska vaktlar inomhus?

Är det någon som har erfarenhet av att hålla japanska vaktlar inomhus? Alltså inne där du själv bor, inte i något hönshus, förråd eller liknande.

Som jag har förstått det så ska dom japanska vaktlarna lukta mycket mer höns än vad dom små kinesiska dvärgvaktlarna gör. Och så låter dom tydligen mycket. Det verkar inte som en fågel man vill ha inomhus.

Men jag är ändå nyfiken på dom (jag bor i lägenhet). Jag planerar att skaffa ett gäng kinesiska dvärgvaktlar. Men jag är sugen på att komplettera med två japanska vaktlar (hönor) för äggens skull. Japaner och kineser verkar fungera bra ihop.

Det jag skulle vilja veta är egentligen om två stycken hönor verkligen kan störa så mycket (lukt och ljud)?

Annons:
dragonstar
2012-04-25 16:49
#1

Jag har samma frågor som du.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annie Åberg
2012-08-27 23:27
#2

Vad det gäller Japanska vaktlar så låter hönorna nästan inget. Som små syrsor. Någor enstaka pip mindre än underlater. Men vad det gäller lukten så gäller det att ha vatten i en t.e.x vattenautomat för kaniner eller sittande så den fäster och det är när maten blandas med vatten det luktar. Hade två olika burar där en vaktel hela tiden välte vattenkoppen. Där luktade det. Jag hade höns vattenaoutomat i den andra det funkade också bra. Inte mycket lukt i den buren. Men kan inte svara på om det luktar mer än andra. Jag städade buren var 3:dje dag.  Nu var det ju många i den. Ju mindre desto mindre att städa antar jag.Frukort ägg kan ju vara trevligt kokas i 2minuter. Hoppas detta kan hjälpa

Annie Åberg
2012-08-27 23:55
#3

Mina har ju flyttats till hönshus nu. Men på sommaren kan man ju ha dem i kaninbur ända tills det blir riktigt kallt. Då kan man ju ta in dem bara när det börja dra sig mot många minusgrader.

Upp till toppen
Annons: