Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 4399 ggr
Varulvskaninen
3/22/12, 1:19 PM

Kaninbur till fågel

Är det någon som vet om en kaninbur fungerar till till exempel nymfparakit?

Kan maskorna vara för stora så att fågeln får in huvudet eller är det något annat som gör att man inte bör ha kaninbur? Jag syftar på en kaninbur som är L120 H80 D80!

Annons:
gnagarlover
3/22/12, 3:48 PM
#1

alltså höjden ska va 120 för att fåglen ska må bra minst

Minoth
3/22/12, 4:38 PM
#2

#1 längden är det absolut viktigaste. höjden är skitsamma egentligen, en fågel flyger inte på höjden. 
Det är det största felet nybörjare gör. Skaffar en bur som är 2 meter hög men bara 70cm bred. Då kan den lika gärna vara 5 meter hög och 70cm bred, de kommer inte göra någon skillnad

Så lång och djup som möjligt, Höjden är det minst viktiga. Men för att vara laglig måste buren vara minst 80 hög.  

kaninburar har tyvärr oftast för brett mellan gallret. Dom kan sticka ut huvudet men sen fastna när dom ska dra in det igen och bryta nacken och dö..

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Varulvskaninen
3/22/12, 4:41 PM
#3

Vad jag har läst på hemsidor är att längden ska vara minst 120cm och höjden minst 80cm.

källa bl.a: http://www.fagelforening.se/

Minoth
3/22/12, 4:43 PM
#4

:) det hade funkar bra om de inte vore så att de är för brett mellan gallret! 

Gnagarlover har helt fel, höjden är de MINST viktiga…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

gnagarlover
3/23/12, 7:14 AM
#5

glömde tyvärr skriva att bredden givetvis med ska vara 120.att sätta en fågel i en kaninbur tycker jag är helt galet då fåglen vill flyga både upp o ner och inte bara fram o tillbaka.+ att man då ska ha 2 fåglar vet att lagen säger lite missvisande saker men ju större desto bättreFlört

Varulvskaninen
3/23/12, 8:01 AM
#6

Bredd och längd är bara olika namn på samma sida. Buren ska vara Längd/bredd 120cm, höjd 80cm djup hmm. tror det var 70 com lr nåt. Klart att fågeln kan flyga både uppåt och ner på en 80cm hög bur om det har 120cm svängrum?

Så enligt lag fungerar kaninburen, jag undrar bara om det fungerar i praktiken och någon har några erfarenheter av städning osv! =)

Annons:
[CruellaDeVil]
3/23/12, 8:20 AM
#7

Nyfiken på vad det är för kaninbur! Hade gärna sett den. De man köper i butik är ju i regel runt 120X60X60-nånting, alltså ganska låga och breda. 
Är det en bur du själv har eller funderar på att köpa?

Varulvskaninen
3/23/12, 10:07 AM
#8

Funderar på att köpa men kanske bygger en egen i annat fall. Har sett flera på blocket och jag tror att min kompis kan ha en sån i garaget!

http://www.abc-annons.se/foto/1267879532.jpg Här är en bur som är 120x80x80cm! :D

[kallepudas]
3/23/12, 12:01 PM
#9

Det gallret ser inte ut att fungera så bra till nymfar,hade det varit duvor så hade en sådan bur med sådant galler fungerat mycket bättre eftersom dom inte klättrar så som papegojfåglar gör.

Minoth
3/23/12, 12:05 PM
#10

Tycker du ska bygga en egenbur. de behöver inte kosta mycket alls. Jula har fyrkantsnät med 0.9 mm maskor för 69kr för 5 meter. 

Om du ska bygga en egen voljär. bygg då så stort du får plats med! kan aldrig bli för stort för en fågel. Och jag rekomenderar verkligen en voljär som är minst 2 meter hög. Du anar inte hur mycket det är värt att kunna gå in i voljären och städa/inreda!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Varulvskaninen
3/23/12, 2:13 PM
#11

Har tyvärr inte så mycket plats och min fågel har inte varit i buren på två dagar, bara ovanpå och varstans i rummet. Har varit med honom då hela tiden dock!

Funderar på att göra om ett öppet skåp till bur åt honom!

Men om jag ska bygga en bur så skulle jag behöva en plastlåda/förvaringsbox till botten som är minst 120x80 . Har letat som en galning på nätet men alla är pyttesmå!

Om ni vet någon får ni GÄRNA GÄRNA länska till mig!! <3

[isdrakee]
3/23/12, 3:55 PM
#12

Den enda fågeln som jag kan tänka mig skulle trivas i en kaninbur är vissa vaktlar.

Jag håller med dom andra att du borde satsa på att bygga en själv. Det verkar inte vara så svårt.

Minoth
3/23/12, 5:27 PM
#13

#11 varulvskaninen, VART bor du ? :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
[kallepudas]
3/23/12, 5:47 PM
#14

#11 Jag bygger burar med aluminiumprofiler.som botten en aluminiumplåt som blir fast med själva buren & bygger stor aluckor nedtill så det är lätt att få ut tidningspapper,sand eller vad man använder för bottenmaterial.

Varulvskaninen
3/23/12, 11:53 PM
#15

#13Jag bor i kanten av Stockholm! #14 hur sätter du ihop delarna? Blir inte buren väldigt tung? Var köper på aluminiumprofilerna? Verkar proffsigt!

[kallepudas]
3/24/12, 8:28 AM
#16

#15 sätter ihop profilerna med plastknutar.sådana som användas till akvarieställningar fast EJ metallförstärkta.Dom slår man ihop med en gummihammare.

1 METER  25x25x1,5 profil väger o,38 kg….så en bur blir väldigt lätt om man jämför med andra material som trä,plast.

Varulvskaninen
3/24/12, 2:05 PM
#17

Jag är i full gång med mitt burbygge i solen! Det blir en bur med rundat tak, som en cirkusvagn! Av fyrkantsnät och ek-plywood, supersnyggt! Ek är ganska tungt med också mycket starkt trä så därför kan jag minimera volymen på träbitar och ändå behålla stadgan!

[kallepudas]
3/24/12, 4:05 PM
#18

#17 det låter bra det.

Det blir mycket bättre än en kaninbur…

gnagarlover
3/24/12, 5:59 PM
#19

kanonFlört

[MiniPim]
3/25/12, 11:47 AM
#20

Höjden på kaninburar är inte bra för en fågel.

Annons:
drika
3/29/12, 11:16 AM
#21

Sedan är det inte så kul för dem att stå på golvet…:)

Hälsningar

Fredrika

[aammE]
4/6/12, 5:20 PM
#22

#8 Har PRECIS en sådan, den är 48x60x120

Upp till toppen
Annons: