Annons:
Etikettpapegojor
Läst 3438 ggr
Whiskery
2012-03-05 20:21

Gammal fågel?

Hej nu kommer jag skriva ett snabbt inlägg och det kommer inte vara så välformulerat så förlåt i förväg.

De flesta "stora" fåglar som jag är intresserade av lever otroligt länge. Då jag fortfarande är ung och har planer att flytta till USA om fem - tio år är det nog inte så praktiskt att skaffa en fågel som lever i femtio till hundra år. Personligen älskar jag tanken att ett barn kan få en fågel och ha kvar samma fågel i hans eller hennes sista dagar.

Så min fråga är om det finns några "stora" fågel raser som lever kanske tjugo år istället för hundra?

Annons:
[Stripez]
2012-03-05 21:09
#1

Skrattduvor är kanske inte så stora (ca 30 cm) men de lever i ca 15-20 år :) Kanske är nåt?

Whiskery
2012-03-05 23:00
#2

#1 Hej och tack för ditt svar. Egentligen skulle jag vilja ha en papegoja, som är intelligent och stor men inte en hundra årig livstid. Kanske detta är en omöjligt kombination men det är värt att fråga. Kanske man kan köpa en senior papegoja som är till salu?

[CruellaDeVil]
2012-03-06 08:28
#3

Omplaceringsgojor brukar det finnas gott om och de behöver alla ett gott hem. :)

Whiskery
2012-03-06 18:45
#4

#3 Jo så är det. Därför jag inte vill skaffa en papegoja som lever så väldigt länge just nu för jag tycker inte det är rätt att köpa ett djur och ge det bort efter fem år. Dessutom är väl de flesta papegojor "lojala" och kanske har svårt att bilda ett förhållande med en helt ny person. Fast det berors nog också på vilken ras.

[Stripez]
2012-03-06 21:07
#5

#2 På så vis! :)

#3 Det borde inte vara några problem att få den tam, såvida den inte levt i stress och under hemska förhållanden (= oftast riktigt skygg goja).
Även en omplaceringsfågel som levt i bra förhållanden kan vara lite skygg till en början. Det brukar lösa sig med lite kontakt från ägaren och en mjukstart i hemmet.

Mvh Emma

Ixectrona
2012-03-06 23:15
#6

*Host*Art*Host* Det är en viktig skillnad mellan art och ras. Raser är varianter hos domesticerade djur som vi format. Arter är direkt tagna ur det vilda.

Den enda papegojrasen som finns är Engelsk undulat. Alla andra är separata arter, tagna ur det vilda och med vilda instinkter, precis som lejon och tigrar, vargar och sjakaler, kråkor och skator.

Men för att hålla mig till ämnet… nej, det finns ingen stor papegoja som inte lever så länge. Även små nymfkakaduor och sparvpapegojor kan leva över trettio år. Undulater kan bli över femton med rätt skötsel. Och större papegojor än så ska, med rätt skötsel, kunna bli 25-100 år beroende på art. Det finns inga kortlivade papegojor.

Du kanske är intresserad av den här artikeln: http://parrotjungle.communityisland.com/modules/3/Article_posts.aspx?portal=parrotjungle&PortalsModulerID=136366&CatID=192&PostID=149

Men annars kan jag tyvärr bara råda dig att titta på ett annat djurslag. Jag vill jättegärna ha ormar och marsvin nu, men det går inte då jag också ska flytta utomlands inom en förhoppningsvis inte alltför avlägsen framtid, och då lär de djuren (ffa. ormar, som kan leva 20-30 år) fortfarande leva när jag flyttar.

Djuren jag redan har kan jag ta med mig, men man ska inte ta på sig för mycket, framförallt om man ska flytta utomlands. Det går helt enkelt inte med ett helt menageri.

(Nu menar jag inte att du skulle dra på dig ett helt menageri, utan det var en kommentar för egen del. Jag har redan djur som jag kan ta med mig, men jag kan inte tänka mig att flytta utomlands med ex. smådjur eller reptiler också.)

Annons:
Upp till toppen
Annons: