Annons:
Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 3388 ggr
fifi.a
2012-02-13 17:51

Bakterien i katters munnar!

Hej!

Denna informationen hittade jag på Riksförbundet för Svensk Fågelhobby och fick genast hjärtat i halsgropen;

"De allra flesta katter har en bakterie, Pasteurella bacteria, i munnen, och denna bakterie är dödligt giftig för fåglar. Bakterien är helt ofarlig för katter och för människor, men inte för fåglar. Bär en katt på denna bakterie är det mycket sannolikt att fågeln får i sig bakterien, t ex genom hår som katten slickat på och sedan tappat. Har man både fågel och katt gäller det att verkligen ha kontroll så fågeln aldrig får vara i ett rum där katten vistats. De måste hållas helt åtskiljda."

Hurpass vanligt är det att denna bakterien skördar burfågel-liv? Är det stor risk att t.ex mindre fåglar som finkar pickar i sig katthår? Kommer mina fågeldrömmar att grusas redan nu pga av att jag har katter?

Jag har perserkatter, de är väldigt coola och lugna av sig och jag tänkte ha fåglarna ganska högt upp på stativ så att de inte kommer åt dem men de kommer att vara i samma rum men inte på samma höjd. De fäller tussar med hår och får vara i hela hemmet. Vi storstädar en gång i veckan och småstädar vid behov pga min dammöverkänslighet och varken katt- eller damm-allergiker får reaktioner hemma hos oss. Så det ligger inte drivor med katthår överallt åtminstone..

Är det livsfara på en gång eller räcker det med att jag är nogrann med städning och med att tvätta händerna grundligt när jag gör i ordning saker och mat till fåglarna? Blir lite nojjig när det står att det kan räcka med ett katthår som är slickat på för att fågeln ska bli sjuk.

Någon här på forumet som råkat ut för att det gått illa pga den bakterien?

Jag vill ha fågel men inte om de ska bli sjuka på en gång - då kan jag inte ge dem en bra livsmiljö och då kommer jag inte att skaffa dem.

Annons:
[CruellaDeVil]
2012-02-13 19:58
#1

Jag har fyra katter och en hel massa fåglar. Jag känner till många som har fåglar och katter tillsammans och ingen som råkat ut för fågeldöd på grund av katter… ja annat än om katten fått tag i fågeln vill säga… Även där katter och större fåglar har varit kompisar och fågeln putsat kattens päls har det gått bra.

Det är lite som med kaniner och marsvin. kaniner sägs bära på en bakterie som är farlig för marsvin men jag har aldrig hört om någon som haft båda djurslagen och råkat ut för otrevligheter på grund av det.

Nu ska jag inte säga att det är ofarligt, jag vet för lite om det… däremot är det nog mycket större risk för fågeln att en katt dödar den "manuellt".

Sweelin
2012-02-13 20:06
#2

Jag har vetat om detta. Hade båda tillsammans under några år, men inget hände.

Katten fick dock inte komma in i rummet under dagarna för fåglarna var ute, eller på nätterna så dom var knappt där! Och pga alla dun så fick man städa ofta så det var inga problem Glad

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

fifi.a
2012-02-13 20:14
#3

#1 & 2: Tack för svaren, skönt med fler som har båda djursorterna utan att det hänt något uppenbart. Vad jag kunnat hitta så verkar det ändå som att de flesta med båda katt och fågel varit förskonade - dock så kan säkert vissa dödsfall med den orsaken ha blivit "missförstådda" eller vad man ska säga.

Jag tror nog att jag känner mig trygg, katterna kommer inte att få vara i samma rum när fåglarna flyger fria och risken att de blir smittade av överföring är rätt liten eftersom det är finkar och de är inte så "klappiga" ändå.

Och ja, städning är vi redan rätt noga med och att tvätta händerna innan man tar i fågelsaker ska nog gå fort att få in i minnet!

[Stripez]
2012-02-13 21:06
#4

Oh, gud det där visste jag inte om :O Jag som tänkt skaffa mig skrattduvor en vacker dag!

Tur att det inte verkar finnas dokumenterade fall där bakterien dödat en fågel! Där kändes det som att mina drömmar skulle krossas ett ögonblick (har ju två huskatter som jag sover tillsammans med på mitt rum).

Hold on tight to your dreams…! ;)

fifi.a
2012-02-15 16:31
#5

#4 Duvor är så söta, och skrattduvorna speciellt - absolut ett måste när man skaffat hus åtminstone, både duvor och höns ska den här tokbollen skaffa sig!

Bara haft höns i familjen i fågelväg innan och det var speciellt en höna, gråspräckliga stora Berta, som fångade mitt 9-åriga hjärta. Hon var väldigt rar och brukade sitta i mitt knä och prata och bli klappad på!

Jag tror att så länge man är noga med hygienen så är det nog ingen större fara, men att samtidigt de fåglar som dör mystiskt i katthem kanske inte obduceras i så hög grad så man kan aldrig vara säker på vad de dött av.

Vi får hålla tummarna för att våra katter tillhör de 20-30% som inte har bakterien, Stripez ;)

KråkansFåglar
2012-02-16 23:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har både katter o fåglar hemma. och på sommrarna brukar jag ha med både katter o fåglar ut i selar. och det brukar oftast sluta med att fåglarna sitter på katterna så går de runt lite. Ingen av mina fåglar har dött!

Här har du bildbevis ;)

www.krakansfaglar.n.nu

Annons:
[kallepudas]
2012-02-17 18:54
#7

Personligen tycker jag att man bör välja antingen det ena eller andra.

En stor fågel står ju inte på kattens meny.typ ara,kakadua osv.

Men en liten undulat är ju en smaklig måltid för en katt.

Och en vacker dag tar kattens instinkter över & faller för frestelsen.Sen har jag läst att en undulat kan kola-vippen av bara åsynen av en katt…

[CruellaDeVil]
2012-02-17 20:23
#8

#7 Jag håller inte helt med där. Oavsett vad du har för husdjur är det sunt förnuft som gäller. Har du undulater bör du akta dem för olika faror i hemmet och de är bra många fler än bara en katt. På samma sätt måste du akta katten om du har stora gojor som kan skada den.

Jag förstår inte riktigt hur en undulat skulle kunna dö bara av att se en katt. Det borde ju gälla även hundar och människor, särskilt om fågeln blivit skrämd av människor förut. Det lär nog vara hemskt stressade och svaga fåglar i såna fall.

Man ska inte lita på att katterna håller sig borta från fåglarna men min upplevelse av att ha katt och fågel tillsammans är att katterna tappar intresset mer och mer, ju längre tid som går utan att de kommer åt fåglarna. Sen är det stor skillnad på olika fågelarter. Fladdrande småfinkar skulle jag aldrig kunna ha utanför buren medan min morhuvade goja kan flyga runt hur bra som helst. Skrattduvorna är inte intressanta, de stimulerar inte katternas jaktinstinkt då de bara promenerar runt på golvet och skiter fullkomligt i katterna. Då är det snarare så att katterna blir förnärmade av att duvorna knallar rakt mot dem, så de flyttar på sig.

Helt sant är det att en katt kan döda många små fåglar och det ska man vara medveten om men vad gäller den här bakterien så är nog risken försvinnande liten.

[kallepudas]
2012-02-17 20:52
#9

Som jag skrev beror det ju på fågel såklart.En stor goja av någon art så är det ju nästan tvärtom.

Ingen nyhet kan det ju inte vara för er kattmänniskor att fågel står på menyn.

En liten fågel som undulat eller en fink eller våra svenska småfåglar vet om att dom står på menyn. Sen om vi människor vet eller anar att katten eller hunden som jag har inte gör något ont…men fågeln vet inte det..

Lika tydligt är det ju om man skulle sätta mig i en bur & utanför skulle det få gå ett par lejon…jag skulle ju veta att jag stod på matlistan bara dom kommer åt mig.

[CruellaDeVil]
2012-02-17 21:08
#10

#9 Jo, fast det handlar ju mer om andra faror som har med katter att göra, inte den specifika bakterien som tråden handlar om. Så om man ska ha katt och fågel med tanke på risken de utgör för varandra rent fysiskt kan man ju diskutera på något annat ställe tycker jag. Att säga att man bör välja antingen det ena eller det andra tycker jag är lite grovt draget. Det beror så mycket på situationen och den som tar hand om djuren.

[kallepudas]
2012-02-17 21:15
#11

Ja det var väl lite att ta i & jag vet att många har katt & nån sorts fågel.

katten är ett större hot i sig än vad själva bakterien.

Som fågelägare skulle jag vara mer nervös för att få en katt på besök än bakterien den bär i munnen.

[Stripez]
2012-02-17 21:47
#12

#5 Åh vad trevligt med höns :)

Jamen precis! Och som tur är verkar det inte vara någon större fara iaf :)

Upp till toppen
Annons: