Annons:
Etikettpapegojor
Läst 6829 ggr
Tallullah
2012-02-07 16:39

Sparvpapegojor

Jag undrar om nån har når ärfarenhet med sparvpapegojor som burfågel? Går det att få dom tama? Ska dom vara två el fler i buren?

All info mottas med tack:)

Annons:
Tallullah
2012-02-08 10:57
#1

Ingen???

MimmiH
2012-02-08 13:30
#2

Jag har ingen erfarenhet av sparvpapegojor. Här finns en artikel om en av de olika arterna av sparvpapegojor, den vanligaste; Lessons sparvpapegoja:

http://www.papegojprat.se/modules/artinfo/item.php?itemid=19

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Minoth
2012-02-08 15:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har haft grönryggade sparvpapegojor. Då hade jag ett par. Alltså hona + hane. Dom kan bli RIKTIGT tama och lära sig många konster och vara super mysiga. Dock har man hona hane är dom inte så intresserade av dig kanske då ett par bildar väldigt starka band till varandra.

Så jag skulle säga, köp två av samma kön. Spelar ingen roll vilka :) Går säkert att ha 3 stycken också, men om du vill ha dom riktigt tama kanske de är lättare att jobba med två.
Men det går med 3 också såklart. det beror helt på dig!

UNDERBARA fåglar kan jag säga. Vet inte hur lessons är men antar att dom är likadana.
Underbart sött kvitter och väldigt aktiva små fåglar som älskar bus. 

Jag "räddade" mina från djuraffär där dom satt och åt kanarie frön och äggfoder :/ Hade sand på burbåtten och inte stor bur. 
Skickar med en bild på sparvarna. Så bilden ser man att hanens näbb (till vänster) var deformerad lite grann och överväxt pga fel kost.

Detta försvann HELT när han började äta Harrisons pellets! Dom absolut älskade det och det var nästan det enda dom ville äta :) 
Dom blev jättemycket finare i fjädrarna och mådde superbra sen. 

Så det är verkligen ett tips om du ska skaffa sparvpapegojor. RÄTT MAT :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Tallullah
2012-02-08 16:49
#4

Tack så mycket!:)

Johan-
2012-02-08 17:43
#5

Helt underbara fåglar, rekomenderas varmt!

Tallullah
2012-02-08 21:17
#6

Tack så mycket allihop!! Jag har en fråga till…finns dom endast i grønt? Jag har sett två pyttesmå blå fåglar i en zooaffär før ett tag sen…men det var kanske inte sparvpapegojer?

Annons:
Minoth
2012-02-08 21:26
#7

Lessons finns i blå mutation… Själv tycker inte jag att man ska hålla på att mixtra med deras naturliga färger. Lessons vanliga färg är grön med en vackert blå rygg.
Grönryggade spavpapegojor är gröna med en Starkt grön rygg och hanarna har blått under vingarna och honorna har gul panna

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

drutten2
2012-02-09 17:28
#8

De är verkligen underbart söta.Kyss

[CruellaDeVil]
2012-02-11 20:48
#9

Sparvpapegojor är underbara! Jag hade ett par som jag tyvärr var tvungen att omplacera på grund av att hanen blev så aggressiv mot mina andra fåglar, att han gav sig på honan, då de fick lust att häcka. Då jag bor såpass litet fanns det inget rum jag kunde ha dem i där det inte fanns andra papegojfåglar. Det är väl det enda jag kan komma på är negativt med dem, att de är väldigt mycket fågel i litet format och kan ge sig på fåglar som är betydligt större. Fast det behöver man ju aldrig bekymra sig om ifall man bara har två stycken. :)

Mina var blå (ÄR fortfarande i sitt nya hem, för övrigt). Här är en bild på dem http://i25.photobucket.com/albums/c61/Novaliten/BirgeroBimbim007.jpg

Jag saknar dem ganska ofta eftersom de var helt fantastiska små liv. Behaglig ljudnivå och stora personligheter.

Tallullah
2012-02-11 22:39
#10

#9 Tack så mycket:) Det var en sån bla jag såg i Zooaffären:) Var dom tama? Blir dom tama även om dom är två?

Minoth
2012-02-11 22:41
#11

köp från uppfödare! I djuraffären är dom sällan hanterade och du vet inte vad du får med dig…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

MimmiH
2012-02-11 23:17
#12

Ja, de kan bli tama även om de är två.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Johan-
2012-02-12 11:37
#13

#12

Ja, men det är avsevärt mycket mer jobb med det

Annons:
MimmiH
2012-02-12 15:47
#14

Hur som helst så ska de av djurskyddsskäl vara minst 2 :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Minoth
2012-02-12 15:55
#15

#13 Man kan inte köpa en bara för det är mindre jobb. papegojor är flockdjur och spenderar 100% av sin tid med andra papegojor av samma art. En papegoja vill inte ha någon ensam tid, inte en minut! 
en ensam papegoja = en sårbar papegoja i naturen. ensam = död.

Och lagen säger att dom skall vara minst två så det finns inga konpromisser. Och efter man vet ovanstående med att dom är flockdjur förstår jag inte hur man kan ha en.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[CruellaDeVil]
2012-02-12 17:37
#16

#15 Håller helt med

Köper man ett par av en uppfödare som hanterar fåglarna under uppväxten är det dessutom mycket lättare att få dem tama sedan. 
Att det är mycket jobb att tamträna två är inte någon anledning till att man ska påtvinga fågeln tamhet genom att göra den ensam om den inte är med ägaren…

Upp till toppen
Annons: