Annons:
Etikettköpes-säljes-omplaceras
Läst 8514 ggr
Memris
2012-01-28 02:04

[SÄLJES/BYTES] Papegojbur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi gjorde bort oss o köpte en begagnad stor voljärbur till våra tamråttor.
Det visade sig att vi totalt missat att fråga om gallerbredden…
Nu står vi med ett stort omonterat schabrak i hallen med 3cm i gallerbredd Skäms som vi alltså INTE kan använda…
Därför söker vi nu främst byte till en voljär med max 2cm gallerbredd men kan även sälja denna om vi återfår de 800kr vi själva lagt på den.

Den verkar mäta 155-160 i höjd monterad, 116 bred o 104 djup.
Den är i mörkgrön färg.
Vi önskar helst nåt likvärdigt eller så men viktigast är alltså gallerbredden.

Vi finns i HANDEN/HANINGE söder om STHLM så helst ska bytet ske inom 08-a området alternativt försäljning att ni hämtar buren hos oss.

Annons:
drutten2
2012-01-28 10:16
#1

Men usch va tråkigt.

Ni kan inte näta in den med varmgalvat fyrkantsnät?Glad

MimmiH
2012-01-28 10:52
#2

Vad tråkigt :( Tyvärr är det så att för de fåglar som är så stora att de kan ha 3 cm gallerbredd så blir buren olagligt liten enligt L80 om jag fattat det rätt. Eller vad säger ni andra?

Läs om burstorlekar och fågellängd här:
http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterburstorlek.html

Drutten2:s förslag om att näta in buren med fyrkantsnät är nog det bästa ni kan göra.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Memris
2012-01-28 14:45
#3

Oj, ja det var väl ändå typiskt :(
Ja vi får nog ta o försöka o näta in den då… :( Usch va trist.

drutten2
2012-01-28 15:06
#4

MimmiH, denna var nog till råttor och jag inte missuppfattat det.Flört

MimmiH
2012-01-28 15:16
#5

Jo, Drutten2 det förstår jag, men som jag fattade det så säljer TS den som fågelbur och det finns ingen fågelart som kan ha 3 cm galler som den är laglig för. TS annonserar ju här på ett fågelforum för att sälja den som fågelbur eftersom den inte passar för råttor :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Memris
2012-01-28 15:21
#6

#5 Korrekt :(
Känner mig lite lurad av säljaren då hon inte informerade om något av det o hon har stora fåglar…men jag får skylla mig själv.
Kanske att nån vill ha det som en Chinchillabur eller rastplatsbur för frigående fågel eller nåt…

Annons:
MimmiH
2012-01-28 15:27
#7

Ja, det var dåligt att inte upplysa om det stora gallermellanrummet.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Memris
2012-01-28 16:19
#8

Jag har SMSat med säljaren o hon svarade följande:

Jag: "Hej. Du det är inte ens samma bur som du hade på bilden. Den buren har 2cm i gallerbredd och den du sålde hade 3 cm o är obrukbar för gallerbredden e för bred för råttor o buren olagligt för liten för fåglar som ska ha 3 cm i gallerbredd. Känns rätt ruttet faktiskt."

Säljaren: "Det stod att det var en papegojbur och att bilden var lånad. Skrev aldrig hur långt det var mellan gallren… Och nä den är inte olaglig då jag har jobbat inom fåglar samt är med i fågelföreningar så med årens lopp har man lärt sig sånt… Kan inget om gnagare och hur dom ska ha det. Den buren är standardmått för Grå Jacko (lagliga mått) och till och med lite till!! Det är skillnad på vanlig fågelbur och papegojbur!"

Jag svarade att det är rätt givet att om man lånar en bild på nåt föremål som man säljer att man givetvis har ett likadant föremål, annars skriver man ju att det är nåt liknande eller "påminner om"… Buren på bilden hittade jag efter o ha Googlat och den ska ha 2 cm i gallerbredd. Jag skrev att här på burfåglar i Fokus så sägs buren vara olaglig o är därmed osäljbar för mig vidare. Rynkar på näsan

drutten2
2012-01-28 18:26
#9

Hmm, du kanske skulle annonsera på ett småfdjursforum? Obestämd

MimmiH
2012-01-28 18:34
#10

#8 Då tycker jag du ska be säljaren ta en titt på L80, sidan 38 där minsta tillåtna mått för fåglar av olika längd står angiven - grå jako ska ha mycket större bur än denna.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurhalsopersonal/veterinaraforfattningshandboken/ldjurskydd.4.6beab0f111fb74e78a78000821.html

Helt klart en vilseledande annons :(

Jag vet inte vilka djur som får eller kan bo i en sådan bur.

Och du tror att innätning inte funkar?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Memris
2012-01-28 19:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Det känns som ett rätt stort projekt att näta in den, nu har jag iaf rengjort den o satt ihop den o mätt den igen för jag hade mätt den lite fel.
De korrekta måtten är:
Höjd 165, bredd 104 och djup 71.

Jag vet inte om dessa nya mått för saken bättre, men annars kan jag tänka mig att den lämpar sig mer för chinchillor kanske?

MimmiH
2012-01-28 21:43
#12

Tyvärr förändrar det inget vad gäller fågelhållning. Det är så att den minsta fågel som kan vara i en bur med 3 cm gallermellanrum kanske är en nymfkakadua? och de ligger ofta i spannet 26-35 cm vilket innebär att bredden - den längsta sidan (inte höjden) måste vara minst 120 cm. För en fågel som är 36-45 cm måste längsta sidan vara minst 160 cm.

Jag kollade måtten för chinchilla och det verkar som att den är laglig för chinchillor - vet dock ej för hur många. Se sid 41 i L80.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

drutten2
2012-01-28 21:51
#13

Då låser jag denna tråden då den inte är aktuell att byta eller säljas som fågelbur.

Lycka till Memris.Glad

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: