Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 3228 ggr
alskarkolhydrater
2012-01-16 12:49

Förbjud djur i affärer

Vill sprida denna tråden vidare som en ifokusmedlem skapade gällande djur som säljs i affär! Viktigt att detta kommer fram och skrivs under! =)

Annons:
[CruellaDeVil]
2012-01-17 10:57
#1

Det är helt och hållet frågan om var gränsen går. Du har ju t ex också amfibier och olika foderdjur som zophobas, mjölmask och syrsor att ta med i beräkningen. Plus fiskar.

Själva tanken är super men det finns så många sidor av saken att jag inte gärna skriver på en sådan lista utan att fundera väldigt länge. Reglerna för hållning av djur i butik blir ju bara bättre och bättre och kommer antagligen att skärpas ännu mer. Redan nu säljs djuren i vissa butiker med köpekontrakt, där namn, adress och telefonnummer till köparen finns med och man följer i regel upp med ett telefonsamtal efter en tid.

Förbjuder man butiksförsäljning av djur uppstår andra typer av problem. Det krävs fler och fler uppfödare för att producera tillräckligt många djur och är man insatt i hur det ser ut i hund- och kattsverige ser man lätt att det finns en hel del problem med oseriösa uppfödare. Är man t ex hunduppfödare inom kennelklubben har man vissa regler att följa och kan bli utesluten ur organisationen om man inte följer dem… men de som blir uteslutna fortsätter ju gärna med sitt "stora intresse" utanför och avlar fram oreggade hundar istället. Dessa hundar kan vara helt fantastiska men på uppfödarna finns det ingen större kontroll och alla bryr sig inte heller speciellt mycket om att kolla upp köparna. Man behöver inte se sig om särskilt länge för att hitta oseriösa hundägare och de har ju fått sina hundar någonstans ifrån.

Genom att skriva på en sån här lista känns det lite som att man antar att alla privata uppfödare är seriösa, vilket absolut inte är fallet. Det är lite att förenkla det hela.
Jag håller med om att inga djur ska behöva komma till oseriösa hem och att aveln ska ske på ett etiskt sätt men jag är inte helt övertygad om att detta är rätta sättet.

Min utopi är att det skulle finnas tillräckligt många seriösa uppfödare av alla olika typer av djur. Att djur inte skulle lida på något sätt. Att alla djur kom till bra hem… MEN som sagt så är jag inte helt säker på att detta är rätt väg att gå.

redan
2012-01-21 22:52
#2

Det är många punkter som personen har förvrängt, tyvärr.

Personen vet inte hela sanningen om varför burarna i butiken bara håller "minsta tillåtna yta".

Personen glömmer att djuren som kommer till butiken kanske redan är dräktiga, utan att butiken vet om det.

Att öppna marknaden för fler som ska föda upp djur, är inte rätt väg att gå. Dom kommer aldrig att bli DAGLIGEN "kontrollerade" av kunder tex.

Barn kan INTE gå in i en butik och köpa ett djur. De flesta butiker har 16 års gräns och vissa andra har 18 års gräns. Kunden kan får tom få visa legitimation vid osäkerhet om ålder.

Att påstå att djur från djuraffärer är av "sämmre kvalite" är ju lite konstigt, då alla djur kommer ifrån just uppfödare.

Kunden blir upplyst om minsta tillåtna bur, men många väljer en mindre ändå. Vissa butiker nekar då kunden att köpa djur.

Sjukbur, tillfällig bur och transport, måste få förekomma till försäljning. Sen är det upp till de duktiga ägarna, att uppfylla gällande regler själva och inte använda transportburen som bur på heltid.

Att informationen är "gammal" är något alla butiker måste jobba på, då nya råd och rön alltid dyker upp och gör de förra rådet felaktigt. Butikerna kan ju bara skriva ut SJV  "så ska du sköta din…" samt lägga till några småsaker, så är det ju godkännt. Informationskravet är väldigt litet, och ligger tyvärr bara på just djuraffärer.

Kunden väljer ofta bort rekomendationen att köpa en bok om djurslaget, i samband med inköpet (eller före), jag tror att det är pga priset, det är helt enkelt för dyrt.

Det är lätt att kasta skit på djuraffärer, men svårt att erkänna att nyblivna ägar inte alltid tar sitt ansvar. Jag tror inte ens att de läser skötselråden mer en kanske en gång.

Jag tror jag har hört alla historier, historier som att "djuret blev sjukt och dog, pga dålig kvalite", eller "dom sa inte att det var farlig". Det finns dom som tycker att de "räddade djuret från djuraffären" och tycker att de är jätte duktiga och sedan har de inte ens öppnat en bok om hur de ska sköta den. Hur många ägare dumpar inte oönskade djur i djuraffärer varje år precis före semestertider, eller släpper ut dem ute, för att det är för dyrt att åka och avliva det?

Ansvaret och boven, är i många… jag skulle vilja säga de flesta fallen faktist just den enskilde ägaren, inte butiken som uppfyller alla regler och blir kontrollerade.

Om det är något du kan skriva en insamling på, så är det körkort på djur för privatpersoner. Då, skulle du hjälpa fler djur.

Ansvaret för djur, ligger ALLTID på en vuxen. Om djuret blir sjukt, är det den vuxna som måste se till att djuret kommer till en för djurslaget duktig veterinär.

(lagen säger tyvärr lite luddigt "sakkunnig", har jag för mig. Många veterinärer är dåliga på reptiler, smådjur och fåglar, men många ägare tar i förhand inte reda på vem som kan något om det djurslag man har, och på så sätt kommer djuret inte till "rätt" veterinär, utan till närmsta när problem uppstår.)

Historier jag hört är horribla ibland. Folk går in i en djuraffär eller till uppfödare och vill ha instruktioner för hur de ska sköta ett djur. Folk är allmänt dåliga på att läsa på, innan de köper djur, och hur mycket information de än får, så läser de uppenbarligen inte allt. Det spelar ingen roll om de får en novell i handen när de går därifrån, då många vuxna kör med "vi hadde djur när jag var liten, så jag vet hur de ska skötas" de läser inte novellen. Det lilla skötselrådet på en A4, hjälper inte heller, då det är lite för lite information igentligen.

Grunden är ALLTID, läs på först, köp tillbehören sedan, och välj individen sist.

Men det känns som om många har lite för bråttom och kör på: Köpa djur, bur, och när det uppstår problem så skyll på dålig kvalité. Skötselrådet vid köp av djur i djuraffär, är bara en biprodukt, som man sedan tyvärr kan skylla på.

Det är alltid ägaren som är ansvarig för djuret, och som är ansvarig att ta reda på gällande regler.

Till de som går i tankar att köpa djur: Läs på ordentligt FÖRST…

mvh

Cindy
2012-02-05 22:12
#3

#2 Tack för ett mycket bra inlägg!

Vänliga hälsningar
Cindy

Sweelin
2012-02-06 20:34
#4

Nej tänker inte skriva på

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

drika
2012-02-07 10:48
#5

#2 Bra , håller med fullkomligt.

Hälsningar

Fredrika

Upp till toppen
Annons: