Annons:
Etikettfoder-för-alla-fågelgrupper
Läst 3886 ggr
[marizia]
8/20/11, 5:19 PM

Hemmagjorda ''cräckers''

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

alloj!

Jag tänkte tipsa om en grej som jag provade idag Skrattande

Mina undulater & gojjor är vääääldigt kräsna när det gäller mat, men om man serverar saker hängande i buren så går det bättre. Något som de är väldigt förtjusta i är fröstönger/ ”cräckers” men jag vill inte ge dem det för ofta eller inte alls eftersom det är så mycket socker i dem och man i övrigt inte har så bra koll på vad som finns i dem.

Så jag har funderat på om man skulle kunna göra egna fröstänger, bestämde mig för att prova och här nedan kan ni läsa hur jag gjorde Flört

Du behöver:

  • Frukt och grönsaker (eller som du försöker lära dem att äta hehe)
  • Undulatfrö
  • En träpinne, gärna en gammal ”aväten” fröstång eftersom den går lätt att hänga upp i buren
  • Smörgåspapper eller bakplåtspapper
  • Ugn, inte nödvändigt men det går fortare
  • Bricka
  • Frys
  • Sirap
  • Renpensel

Så här gjorde jag:

  1. Jag hämtade morot & äpple och krossad kalk & mineral sten.Det behövs inte så mycket frukt och grönt, kanske en fjärde del av frukten använde jag.
  2. Sen rörd jag frukten och det korssade kalk och mineralstenen med en sked, man kan säkert använda stavmixern men jag misstänkte att det skulle resultera i rfrön och annat  över hela köket.
  3. Jag bandade i undulatfrön så att det blev en lagom torr/blöt röra.
  4. Sedan tog jag en pensel och doppade den i sirapen och började kleta på pinnen tills jag var nöjd sedan la jag den på plåten på baklplåtspappret, och sedan öste jag på med blandningen och formade, sen in i ugnen.
  5. Nu var det dags för det svåra. Jag la ut smörgåspapper på en bricka, la lite av röran på pappret i samma form som min träpinne, sen la jag pinnen uppe på, mer röra ovanpå och på sidorna och så tröck jag till lite och formade röran efter pinnen.
  6. Torkning:först la jag brickan i ugnen, jag hade högst väremn på, och låt den vara i ugnen i 20 minuter, och sedan tog jag ut den, drog bakplåts pappret med ''cräckerna'' på bakplåtspapret, och drog den till min bricka. sedan la jag in den i frysen.
  7. Lämna dom i frysen i kanske några timmar eller några dagar.

Själv så lät jag den stå i frysen över natten och kollade till den nästa morgon och den va klar.

Nu var den klar och färdig att serveras!

Min hemgjorda fröstång blev uppskattad även om det tog några minuter innan de vågade smaka! Tungan ute

Ni kanske undrar hur fröna och bären ska hållas ihop runt pinnen? Jo jag tänkte på att när jag har serverat mosade frukter  blandat med frön i undulaternas skålar så fastnar det jättehårt om man låter det torka, därför borde det ju klibba ihop sig runt en pinne också? Av den här anledningen är jag inte säker på att det funkar med alla sorters frukter och grönsaker, men om det är någon som provar vore det kul om ni skriver här och berättar om det fungerade eller inte Flört

Jag tror också att röran blir mindre vattnig om man använder färska bär i stället för frysta, så då behöver man inte lika mycket frön.

Bilder kommer!

Här är en bild på när dom är ute ifrån ugnen.

Annons:
[marizia]
8/20/11, 5:46 PM
#1

Klicka på länkarna för att komma till bilderna. Skrattande

http://imageshack.us/photo/my-images/24/bild11w.jpg/
Pinnarna som jag i början tvättade med vanlig såpa, sedan torkade noga med en red handuk, och sedan började tälja.

http://imageshack.us/photo/my-images/854/bild12u.jpg/
Fröna jag använde.

http://imageshack.us/photo/my-images/846/bild13o.jpg/
Kalk & Mineralstenar, använde det som är krossat i botten.

http://imageshack.us/photo/my-images/155/bild6m.jpg/
Röran, efter att ha blandat alla ingrdienser: Krossade Mineral & Kalkstenar. En fjärde del av ett äpple. En fjärde del av ett päron 4 matskedar frön. 2 MatskedarKrossade Kalk & Mineralstenar. 

http://imageshack.us/photo/my-images/850/bild15b.jpg/
Så här såg cräckersen ut efter att ha komit ut från ugnen

Kalendula
8/27/11, 9:57 PM
#3

Undrar om det inte går lika bra med äggvita att binda med?

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

KråkansFåglar
3/17/12, 2:15 PM
#4

jag gör på lite annat sätt jag. använder frö, lite mjöl, vatten och honung. Kan även blanda ned krossade nötter, havregryn. mm. klär pinnar med degen virar in dem i alu.folie och kokar dem i ca 15-20minuter beroende på tjocklek. Går även att göra små bollar till gnagare ;)

Men räkna med att dessa hemmagjorda knäcker inte håller sig lika länge som köpta. så gör inte för många!

www.krakansfaglar.n.nu

KråkansFåglar
3/17/12, 2:17 PM
#5

sen låter man dem bara torka på en tallrik eller galler man känner när de är hårda

www.krakansfaglar.n.nu

Flöffo
3/20/12, 9:07 PM
#6

#2 haha

//Flöffo

Annons:
jippiiii
3/21/12, 9:54 PM
#7

#6 Va?

Flöffo
3/22/12, 4:09 PM
#8

Äsh inget

//Flöffo

Minoth
3/22/12, 4:50 PM
#9

har TS snott tråden? haha

kolla länken #2

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

jippiiii
3/22/12, 5:32 PM
#10

Ja den är snodd från mig :/ inte helt okej, men sjukt töntigt ;) haha

pinku
3/22/12, 6:09 PM
#11

#10 är inte det här typ andra eller tredje som snor den här tråden från dig? Är bara lite märkligt… Har för mig att jag såg en som var typ ordagrannt stulen från din tråd.

Minoth
3/22/12, 6:33 PM
#12

#10 tycker det är lite roligt :P men förstår att du inte tycker det är okej. de hade inte jag heller gjort

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

jippiiii
3/22/12, 8:06 PM
#13

#11 Är det så? (Länka/PMa gärna om du springer på det igen.) Är jag så otroligt bra att man måste sno det jag skriver? Flört hehe Nej men helt alvarligt, folk får ju faktiskt skriva egna saker! Annars kan man låta bli att skriva! Att kopiera det någon annan skrivit utan att hänvisa till den ursprungliga tråden/kommentaren/artikeln är enligt mig otroligt fånigt och respektlöst men sen får man väl inte göra det heller enligt skrivreglerna?

Annons:
Varulvskaninen
3/23/12, 2:21 PM
#14

Jag gjorde egna idag men ville inte ha något raffinerat socker i mina. Detta eftersom ingen levande varelse på jorden är skapt för att äta det!

Hirsblandning

**Några pumpafrön och linfrön
**

Sesamfrön och sojamjöl (för kalciumet)

Björnbär, rödavinbär, blåbär och banan

Ägg som jag penslade på dem för strukturens skull!

Någon som vet om några av dehär igredienserna kan vara skadliga för fågeln, typ sojamjölet eller ägg?

Upp till toppen
Annons: