Annons:
Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 2779 ggr
dolfen
2011-07-13 12:59

Teflonvarning!

Utdrag ur en tidningsartikel:

"Teflon är giftigt. När vi steker mat i höga temperaturer bildas det ett os som är direkt dödligt för smågnagare, men framförallt för fåglar,"

"När de andas in giftet får djuren svårighet att andas, och det kan uppstå lungblödningar."

"…ska man inte vara orolig för att ha sina djur i köket om man har koll på spisen och inte steker ovanligt länge. Värmen måste vara väldigt hög innan giftet i teflonpannorna löses upp."

(Jag har inte googlat än och sett om det finns info om detta på nätet.)

Annons:
dolfen
2011-07-14 15:39
#1

Detta verkar tydligen vara känt här?

För mig var det i alla fall en nyhet som gav mig en tankeställare.

Sweelin
2011-07-14 23:34
#2

#1 Nja sådär! Jag har hört lite om det och att det inte är bra med fåglar i sina kök, men vet lite mer detaljerat varför nu ^^

Tack för upplysningen!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

dolfen
2011-07-19 14:26
#3

Faror för lösa fåglar i kök är exempelvis varma plattor, varma kastruller, vassa knivar, för fågeln onyttiga matvaror med mera.

[Emma--]
2012-09-02 19:10
#4

Så om man inte steker ovanligt länge och låter fåglarna vara i ett annat rum så ska det inte vara någon fara att fortsätta använda teflon?

dolfen
2012-09-02 19:17
#5

#4 - Ja. Så har jag uppfattat det.
Men eftersom jag inte vill chansa, har jag köpt stekpannor utan teflon. Glad

[Emma--]
2012-09-02 19:24
#6

Okej. Synd bara att teflon är så smidigt att använda :P men blir väl att använda dom andra mer istället för säkerhets skull. Men när jag får hit mina fåglar så är det tänkt att dom ska bo i rummet där nästan alla djuren bor. Så är en bit från köket.

Annons:
MimmiH
2012-09-02 20:38
#7

Fåglar har mycket känsligare andningsorgan än andra djur. Därför ska man inte använda teflon alls om man har fåglar även om de finns i ett annat rum.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[Emma--]
2012-09-02 20:56
#8

Ok tack för svar :) då blir det fram med dom andra istället. :) inte svårare än så.

Smullis
2012-09-03 19:22
#9

Det finns ju "teflonfria teflonpannor" :D eller vad det nu kallas. Ser ut och känns som teflon, men är teflonfri! Sådana har vi!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Upp till toppen
Annons: