Annons:
Etikettparakiter
Läst 4616 ggr
[ElinaLarsson88]
7/4/11, 2:38 PM

Tips till min gamla nymf

Hejsan!

Jag har en Nymfparaktik sedan 10 år tillbaka. Han är en "sur" gammal gubbe som sällan vill komma ut ur sin bur längre han har öppet så han har gått som han har velat ut och in men på senaste året har han inte kommit ut lika ofta längre. Han är ute iallafall 1gång/vecka när jag städar buren åt han! Nån som har nå tips vad man ska göra för att han skulle vilja va ute lite mer? ringde till vet. och de tyckte att så länga han har fritt fram att gå ut ska ja inte bry mig. Visserligen är han 28 år men han är väldans pigg iallafall!

Sen om nån har nått bra tips om va jag kan ge han för mat nu när han är så gammal. Han får inga solrosfrön av mig och han äter bara fågelfrön jag erbjuder honom lite frukt, grönskaer m,m men han bara "hackar" på de som erbjuds å tykcer att de är ivägen Tungan ute men jag har lyckats få han att smaka på banan nångång då och då.

Och de här med leksaker till en gammal gubbe fast han egentligen skulle ha käpp. Han leker inte med några gojasaker utan jag har hängt in några pärlband som han "slåss" med ibland och så har han en kedja han snurrar med. Någon som har tips på hemma gjorda leksaker?

Annons:
Amalia.wahlström
7/4/11, 3:37 PM
#1

Jag har inget emot det, vill bara veta, varför får han inga solrosfrön?

Som tips: Vet jag inte riktigt men vår nymfparakit som vi har i vår familj är 15 år och vissa perioder när det är lite sämre väder m.m så blir han "deprimerad" på nåt sätt och går inte ut ur buren oavsett hur mycket man har öppet. Din nymf kanske har en sån period, men det är inte säkert. Hoppas det löser sig snart :)

Mvh Amalia.

 

[ElinaLarsson88]
7/4/11, 3:41 PM
#2

Veterinären sa att de inte va bra för de va förmycket fett i dom. Så därför får han inga av mig!

Okej ja får hoppas att blir på bättre huhmör sen då å vill komma ut igen

Amalia.wahlström
7/4/11, 3:50 PM
#3

Hoppas det löser sig snart :) Då förstår jag med fröna ;)

Om det är någonting som han verkligen gillar så kan du ta en liten bit av det till exempel hirskolv och försöka locka ut honom och sedan vara med honom ganska länge :) Lycka till! :)

 

Praefatio
7/4/11, 8:24 PM
#4

28 bast, en riktig gammelman då med andra ord. Han måste ha haft ett bra liv med snälla människor om han har orkat hänga med så länge!

Gillar han gungor? Såna gillar min nymf väldigt mycket, allra helst sitter han i sin repcirkelgunga (finns en bild i galleriet). Annars så är hans absoluta favoritleksak en kattleksak i plast, den ser ute som en liten cylinderformad "bur" med en pingla i. Den hänger jag upp i ett skinnband i en stege som hänger från taket och han sitter gärna i timmar och försöker dra upp leksaken på stegen eller ännu hellre biter i skinnbandets knut. Det sistnämnda kanske kan vara något för din herre, ett skinnsnöre med någon pärla på eller liknande som han kan sitta och gnaga på? Isidor tycker inte att hans dyra gojleksaker är så roliga heller, han föredrar kattleksaken med skinnsnöre över allt annat jag har hängt in.

Rottismix
7/8/11, 3:29 AM
#5

Kan det inte vara så att han kanske ser o hör lite sämre. Därför känns det tryggast att vara kvar i buren, en tanke bara. Han är ute när du städar skriver du. Går han ut själv då? Verkar det som om han tycker om att vara ute när han väl är det? Isåfall, hjälp honom ut han kan som sagt kanske se och/eller höra lite sämre.

Leksaker; tomma toa/hushållsrullar de kan tex. träs upp på ett rep, alltså gör hål i dom o rep igenom. Du kan även lägga nå´t favoritgodis i dom.

Mat; försök att ge så varierad kost som möjligt, frukt, grönt, kokt ägg, kokta makaroner räcker väl med en makaron Glad. Låt honom smaka på div. som inte är farligt eller kryddat/saltat. Här erbjuds bla. pannkaka, makaroner, ris, kyckling, solrosbröd, osötade digestivekex, knäckebröd, små hundkex, naturell yougurt, gräs med fröställning, äpple, päron. melon, banan, råriven morot/morotsstavar, grönsaksblandning (ärtor, majs tinar upp det som går åt då). blåbär, jordgubbar, plommon.

Du kan även ge duvfoder. Kan ges som det är eller blötläggas. Du kan lägga det i blöt över natten. Inte mer än vad som går åt på ett par dagar. När det har blötlagts över natten; häll av vattnet i sil skölj fodret väl tills vattnet är klart. Ge tex. hälften spara resten i kylen. Observera att detta surnar fort du måste ta bort rester ur matskålen på morgonen om han fått på kvällen. Blötlägg inte för mkt åt gången, blir fort dåligt även i kylen. Men ett dygn i kylen är ingen fara. Lukta ändå allid på det före utfodring.

Ge honom inte för mkt. det är ganska kraftigt, används ofta som uppmatning/häckningsfoder också. Men pga hans ålder ka han behöva ett lättsmält näringsrikt foder.

mvh

Amalia.wahlström
7/8/11, 1:43 PM
#6

#5

Jag visste inte att man kunde ge kokt ägg till nymfer, kan man ge det till andra fågelarter också? och alla andra saker som du radade upp?

Mvh Amalia.

 

Annons:
drika
12/29/12, 10:56 PM
#7

Hur har det gått med han, fick du ut han mer:)?

Hälsningar

Fredrika

MimmiH
12/30/12, 9:55 AM
#8

Drika - användaren finns inte längre på iFokus står det när man klickar på hennes namn :(

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Upp till toppen
Annons: