Första fågel?
Sedan några år tillbaka när jag växte ifrån mitt älskade gotlandsruss har jag låtit bli att fästa mig vid något nytt djur (mer än min lilla shetland sheepdog) men nu börjar jag sakna något att lägga all min tid på. Då jag har mått dåligt behöver jag också något som kan få mig att tänka på något annat. Samtidigt som jag inte vill skaffa en hamster eftersom dem dör efter ca två år. Jag har haft både häst, hund, kanin och ödla men har länge varit kär i de små vackra fåglarna. Då jag är 15 år och alltså går i skolan, är det antagligen ingen bra ide att skaffa tex, en Meyers papegoja? Även om jag har en mamma som jobbar hemma? Eftersom jag har tiden och alltid får ett väldigt starkt band med mina djur vill jag hälst ha en fågelsort som är just det, social och trevlig. Samtidigtsom jag förstår att det är stor skillnad från fågel till fågel. Men det måste finnas några sorter som är bättre? Jättetacksam för svar :)
du kan ha undulater som första fågel
Undulater, är bra nybörjarfåglar. Dock bör man vara medveten om att bara för att de klassas som nybörjarfåglar betyder det inte att de inte kräver något. Dessutom bör du tänka igenom om du faktiskt vill ha undulater (eller någon annan fågelart för den delen) och inte bara skaffa för att de brukar rekommenderas till nybörjare. Då är det lätt att man blir besviken för att man inte fick den fågelart man egentligen ville ha och detta kan i slutändan drabba fåglarna. De kan dessutom leva i 12 år, ännu en anledning till att tänka igenom noga.
Jag har fyra undulater och tycker är är underbara varelser, lagom stora, hittar alltid på en massa bus och är ett trevligt sällskap. Men de är inte för vem som helst. Alla fåglar skräpar ner, bajsar överallt, slänger mat omkring sig och massakrerar leksaker. Det bör man vara medveten om. Glöm att försöka hålla fint, det är stökigt några timmar efter att man har städat. Det krävs dessutom lite planering när man ska åka bort som fågelägare, de går ju inte att bara ta med som det går med en hund. Antingen måste man ha någon som ser efter dom eller kunna anpassa så att fåglarna kan följa med. Denna text tycker jag beskriver väldigt bra vad man bör tänka på om man vill skaffa fåglar, även om den handlar om undulater så kan mycket av den appliceras på andra fåglar också: http://www.undulatportalen.se/undulaterngtfordig.html
Självklart finns det många andra bra fåglar än just undulater, men eftersom jag har undulater, kan deras behov och älskar dem så pratar jag lite extra för dessa ;)
Jag vet inte hur mycket Meyers kräver då jag aldrig haft några, men är det dessa du vill ha så kanske det är bäst att läsa på mycket om dem och skjuta upp fågeltankarna några år tills du är säker på att du vill ha och klarar av dessa. Och när du inte går i skola längre så kommer du att jobba, och större papegojor lever i regel längre, vilket kränger ännu mer planering framåt. Ja, de kräver mer än undulater men som sagt, skaffa inte en art du inte vill ha bara för att de är nybörjarfåglar, det kan bli väldigt fel.
Tänk på att oavsett vilken art du bestämmer dig för så bör de vara minst två, de flesta fåglar är flockdjur och mår dåligt av att leva ensamma, en människa kan inte ersätta en artfrände.
Här är även en liten guide i olika papegojarter: http://parrotjungle.communityisland.com/modules/3/Article_posts.aspx?portal=parrotjungle&PortalsModulerID=136366&CatID=193&PostID=157
Men sen har ju ju också finkarna och duvor, som är trevliga små filurer de med :)
Lycka till med fågelfunderingarna och hoppas du hittar en art som du kommer trivas med :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#2 håller med dig
Håller med #2.
Vissa papegojarter lever ju ordentligt länge. Jag har morhuvade som kan leva i 30-40 år. Det är väldigt lång tid (kanske onödigt att påpeka…) Ofta tvingas dessa fåglar byta hem flera gånger under sin livstid, vilket är tråkigt och påfrestande för fågeln.
En viktig sak att påpeka tycker jag är att oavsett art så bör man hålla fåglar parvis eller i flock, beroende på hur de lever i naturen.
Skrattduvor är ett fantastiskt trevligt alternativ till de allra vanligaste fåglarna som undulat, nymf, sebrafink och kanarie. Duvorna är liksom lite mer att hålla i, samtidigt som de väldigt lätt blir tama och tillgivna. De skriker inte, bits inte och skräpar inte lika mycket som vissa andra fåglar som skalar sina frön och får fröskal överallt. Överlag brukar fåglar inte vara mest förtjusta i att låta sig klappas men duvorna är väldigt toleranta. Man behöver liksom inte bekymra sig över att riskera att få en aggressiv fågel, en fågel som är svår att få tam eller en som inte går att hantera. De är faktiskt en av de arter jag rekommenderar högst. Dessutom blir man oerhört glad av deras härliga skratt!
Det finns så otroligt många fåglar med olika egenskaper, så det bästa är nog att du sätter dig ner och funderar över vad du vill ha ut av fågelköpet.
Jag har suttit och läst på lite, har kommit fram till att jag antagligen ska köpa sparvpapegojor :) Tack för svaren alla!
Tänk på att även om du är 15 år och har en mamma som jobbar hemma så kanske du flyttar hemifrån inom ett par år.
Fåglar lever generellt länge.
De finns väldigt trevliga finkar också. Gouldsamadiner är väldigt vackra och roliga fåglar. Även Zebrafinkar.
Men sparvpapegojor är också trevliga. små och händiga, men trivs i större burar så dom verkligen kan flyga. Är den fröjd för ögat att se dom flyga :) Hade själv grönryggade…
tänk på att de trivs bra hona och hane ihop. Blir inte särskillt tama om man inte jobbar mycket med dom. men minst lika trevliga ändå. Bra val och fint läte för det mesta :)
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Glöm inte allt de ska ha sådom UV ljus och värmelampa och försäkring från början, kostar en del:) Lycka till!:)
Hälsningar
Fredrika