Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettparakiter
Läst 5229 ggr
[lenniiis]
0

Katarinaparakiter

Hej!

Jag är 18 år och tar studenten år 2014. Då kommer jag vara utbildad undersköterska och förhoppningsvis (ganska troligt) ha ett jobb inom vården och tjäna pengar (inte mycket, men ändå).

När jag flyttar till lägenehet vill jag jättegärna köpa mig två fina katarinaparakiter. Jag är ute efter en fågel som blir tam och vill sitta på fingret och så vidare. Eftersom jag kommer bo i lägenhet har jag förstått att katarinaparakiter är bra eftersom de är ganska tystlåtna av sig?
Jag skulle släppa ut dem så fort jag kom hem från jobbet och verkligen lägga ner tid på dem. Jag tycker inte det är jobbigt att städa buren, men kommer de bajsa överallt i lägenheten? Är det löst eller fast? =)

Undrar även var man kan köpa sådana fina fåglar? Jag vill såklart köpa från en uppfödare och inte djuraffär. Tacksam för svar! =)

MimmiH
0

Hej, vad roligt att du vill skaffa katarinaparakiter :) De får det säkert jättebra hos dig.

Tyvärr bajsar de överallt. Deras spillning är lös. Det du kan göra är att göra lekträd och lekplatser och ha exempelvis tidningar under.

CruellaDeVil är en seriös uppfödare av katarinaparakiter som bor långt norrut.
Hoppas du får svar av henne :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[lenniiis]
0

#1 Åh, är den lös??:( Hur får man bort det då?? Om jag gör lekträd, kommer de garanterat bajsa där då? Finns det någon fågel som inte har lös spillning? Tack för svaret förresten! :) Har funderat en del på undulater också faktiskt, men de ska ju tydligen vara högljudda?

[CruellaDeVil]
3

Jag tycker inte att katarinornas spillning är sådär jättelös faktiskt. Alla fåglar har ju mer eller mindre kletig avföring och det finns ju definitivt de som har värre. Fåglarna kommer att bajsa där de sitter, oavsett var det är. 

Undulater är inte högljudda men de pratar MYCKET. De har också ett helt annat temperament än katarinorna. Två undulater kvittrar ganska behagligt tycker jag men det finns en del som tycker att det är jobbigt att de låter hela tiden. De är också livligare än katarinorna. 

Mitt råd är att fundera över hur du tänker dig fåglarna du vill ha. Gör det något att de småkvittrar mest hela dagen eller vill du ha dem relativt tysta? Både undulater och katarinor är helt ok att ha i lägenhet.
Vill du att de ska bli tama? 

Det finns de som älskar undulater och då tycker att katarinor är så långsamma och tråkiga medan andra inte alls gillar undulaternas hetsiga tempo. 
Undulater är lätta att hitta hos uppfödare medan det är svårare med katarinor. De kan vara ganska otacksamma att föda upp då det ofta är hög dödlighet på ungar och inte världens bästa befruktning av äggen. Dvs man kan ha ganska många katarinor utan att få särskilt många ungar. Jag har haft katarinor i tre år och fått sammanlagt nio ungar under de åren och alla dessa kommer från fyra fåglar, alltså två par. Flera par har satts i häck men inte fått en enda unge.

[lenniiis]
0

#3 Vilken tur att den inte är jättelös då! =) Är det lätt att städa bort från t.ex möbler och så? Jag har absolut inget problem med "stökigt" i hemmet då jag anser att man då har en anledning att städa, annars blir det lätt att man har ursäkter tycker jag (så fungerar i alla fall jag).

Jag tror att jag bara hade tyckt att det är mysigt med kvitter hela dagarna, bara det är på en lagom nivå så man t.ex kan titta på TV utan att bli störd av det =)

Jag vill ha fåglar som blir tama och som alltid vill vara med mig/pojkvännen. Som gärna kommer till mig/pojkvännen när vi har dem ute. 

Jag tänker nog inte föda upp ungar eller så, det hade jag varit för nervös för och blivit så himla ledsen om någon dog… Så jag är bara ute efter sällskapsfåglar!

Hmm, vad klurigt med uppfödningen för dig då!

Utifrån vad jag nu har sagt, vilken fågel tror du lämpar sig bäst för mig? =))

En sak till - jag går omvårdnadsprogrammet så jag har praktiserat på både sjukhus, äldreboende och i hemtjänsten, och i hemtjänsten fick jag se ett jättedement gammalt par som hade en stackars undulat i en jätteliten bur. Den var helt själv, livrädd och buren städar de ju garanterat inte då den ena sitter i rullstol och kan inte röra sig och hon är också dement. Deras hem var också jättestökigt så därför tror jag att de även inte städade buren…. Finns det något ställe jag kan anmäla detta på? Får jag ens det? Jag har ju tystnadsplikt. Men jag blir så ledsen när jag ser djur fara illa.

[CruellaDeVil]
1

Hmmm, jag har då inte haft problem med att städa bort katarinabajs från möbler. Det torkar ju och då är det lika lätt som annat fågelbajs att städa bort. Gnuggar man på det då blir det mer som ett pulver/damm.

Det är väldigt svårt utifrån det du skriver att avgöra vilken fågel som skulle vara bäst. Undulater och katarinor är väldigt olika varandra. Båda kan bli väldigt tama och tillgivna. Med katarinor är det dock svårare, mycket med tanke på att det finns så få uppfödare och många av dem inte hanterar ungarna dagligen, som jag gör. Undulater finns ju i parti och minut och är därför också lättare att hitta seriöst uppfödda och hanterade med grundtrygghet.
Sen är det ju mycket med att fundera om du vill ha en väldigt livlig art eller mer av en "sengångare".

Vad gäller undulaternas läten är det helt och hållet en fråga om tolerans. Vissa tycker bara att det är mysigt och vissa tycker verkligen att det är hemskt. Med katarinor får man definitivt tystlåtna fåglar i alla fall, även om de också kan skrika lite ifall de känner sig ensamma eller så. Händer dock knappt någonsin här i alla fall. 

Kan inte svara riktigt på din sista fråga. Anmäla missförhållanden måste man väl kunna göra trots tystnadsplikt?

MimmiH
0

Du kan anmäla anonymt till länsstyrelsen om du ringer - mejlar du däremot så registreras alla mejl. Begär djurskyddsinspektörerna när du ringer. Lycka till.

Föreslå gärna för djurskyddsinspektören hur du tycker att undulaten ska ha det - exempelvis minst en artfrände. Är personerna inte kapabla att sköta om fågeln så bör de inte ha den - i så fall får andra se till att den sköts på ett bra sätt.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[lenniiis]
0

#5 Åh, det lät ju lugnande! =)
Jag har ju något år på mig att göra ännu mer research och läsa in mig på de olika arterna så det kommer nog bli bra :D

#6 Jaa. Det skulle jag kanske kunna göra! Ska titta på det :)

Tack så mycket för era svar! Det uppskattas mycket =)