Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettparakiter
Läst 5229 ggr
[lenniiis]
0

Katarinaparakiter

Hej!

Jag är 18 år och tar studenten år 2014. Då kommer jag vara utbildad undersköterska och förhoppningsvis (ganska troligt) ha ett jobb inom vården och tjäna pengar (inte mycket, men ändå).

När jag flyttar till lägenehet vill jag jättegärna köpa mig två fina katarinaparakiter. Jag är ute efter en fågel som blir tam och vill sitta på fingret och så vidare. Eftersom jag kommer bo i lägenhet har jag förstått att katarinaparakiter är bra eftersom de är ganska tystlåtna av sig?
Jag skulle släppa ut dem så fort jag kom hem från jobbet och verkligen lägga ner tid på dem. Jag tycker inte det är jobbigt att städa buren, men kommer de bajsa överallt i lägenheten? Är det löst eller fast? =)

Undrar även var man kan köpa sådana fina fåglar? Jag vill såklart köpa från en uppfödare och inte djuraffär. Tacksam för svar! =)

MimmiH
0

Hej, vad roligt att du vill skaffa katarinaparakiter :) De får det säkert jättebra hos dig.

Tyvärr bajsar de överallt. Deras spillning är lös. Det du kan göra är att göra lekträd och lekplatser och ha exempelvis tidningar under.

CruellaDeVil är en seriös uppfödare av katarinaparakiter som bor långt norrut.
Hoppas du får svar av henne :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[lenniiis]
0

#1 Åh, är den lös??:( Hur får man bort det då?? Om jag gör lekträd, kommer de garanterat bajsa där då? Finns det någon fågel som inte har lös spillning? Tack för svaret förresten! :) Har funderat en del på undulater också faktiskt, men de ska ju tydligen vara högljudda?

[CruellaDeVil]
3

Jag tycker inte att katarinornas spillning är sådär jättelös faktiskt. Alla fåglar har ju mer eller mindre kletig avföring och det finns ju definitivt de som har värre. Fåglarna kommer att bajsa där de sitter, oavsett var det är.