verkligen plågeri!!!!
Hej allihopa kolla denna annonsen. Buren är VERKLIGEN LITEN. Jag vill gärna anmäla men jag vill inte. Vad tycker ni om detta. Jag vill bara slå han/hon som har dom så.
Har ganska svårt att tro att fåglarna bor i den där buren?!
ja det var det taskigaste sättet som jag har sett
Det kan mycket möjligt vara så att denna bilden var den enda dem hade och att transportburen råkade användas då, bättre att du tar kontakt med säljaren eller nåt istället för att lägga ut såhär tycker jag.
Hälsningar
Fredrika
Egentligen ska vi inte tala om tredje part utan dess närvaro. så jag ändrar länken. 😐
OK, jag brukar inte ändra det, men det är OK. Den som vill veta vilken annons det gäller kan mejla farido13. Det är viktigt att intresserade får veta vilken annons det gäller om de vill kontakta annonsören och informera eller fråga angående missförhållanden.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
ok jag ska mejla han/hon.
#4 Så när alla skriver om sina pojkvänner/flickvänner osv så är det fel enligt dig?
Eller om att jag skulle skriva om en kändis?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Det handlar väl om att personen som lagt ut annonsen blir anklagad för djurplågeri av en person som egentligen inte har någon fakta annat än en bild på blocket. Den som lagt ut annonsen ska ju ha en chans att försvara påhoppet. Tänk själv om folk skulle börja skriva att du är en djurplågare (eller något annat) utan att fråga dig om det stämmer eller att du har någon chans att förklara dig, skulle inte vara så kul eller hur?!
Att ens sådana här trådar får förekomma är för mig ett under.
Är trådens poäng att samla egna poäng eller? För mig kallas sådant här för "skitsnack bakom ryggen & det är bland det lägsta jag kan komma på.
Anmäl eller skit i det hela…..vågar man inte anmäla så kan man knipa igen……Punkt slut!
jag själv har blivit anmäld på ett forum med falska grunder och fått djurskyddsinspektören hem till mig🤓 inget roligt och jag håller med om att ska man anmäla så gör man det, man kan också fråga först via mail om dom alltid sitter så litet och kanske tala om själv för ägaren att sådant här inte är rimligt eller ens håller enligt lag det är mycket bättre🙂 kanske får man ett tyket svar, argt svar eller ett förstående svar men då har man gjort sitt bästa för djuren och mår bättre själv😉
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
glöm inte att en bild säger mer än tusen ord😉 man kan alltså inte veta vad som är den bakomliggande orsaken med enbart en bild🙂
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
alltså han sa att det var bara fåglarna han ville sälja.Så det kunde kanske inte vara deras bur.
Det är bra att folk uppmärksammar djur som far illa men det passar inte att anklaga någon på ett forum.
Om man tänker anmäla någon men inte är 100% säker på att det man misstänker är sant och att man har någon form av bevis, så är det bättre att man tar kontakt med den personen först, dels för att du kan ha missuppfattat hela situationen men även för att "samla" bevis på att du faktiskt har rätt.
En anmälan med brist på bevis läggs oftast bara på hög och glöms bort, det gör att många kommer undan.
(Ibland kan det vara så att någon gör fel utan att veta om det och då brukar det räcka med att man berättar vad som är rätt).
Man anklagar ju folk hela tiden på forum som inte kan försvara sig!
Tex så skulle jag kunna skriva om mina grannar som jag tror är djurplågare då dom gör si och så, kanske till och med lägga upp en bild utan att ni skulle lyfta ögonbrynet och säga att jag inte kan skriva om folk bakom ryggen då dom inte kan försvara sig?
Detta är ju trots allt ett forum.
#14 är väl bättre man knackar på hos sina grannar & säger vad man tycker än att sitta på ett forum & snattra av sig….har man inte mer råg i ryggen så är ens ord inte mycket värt!
#14 Vad skulle du få ut av det?
Skulle det lösa något?
Ja för att prata av sig och se vad andra tycker? Vad skulle det lösa om jag skulle skriva att min mormor är jobbig på tex relationer iFokus egentligen?
Vad skulle det hjälpa om att jag skrev om min undulat och berättade hur söt den är?
Vad hjälper det att ni sitter och klagar på att andra klagar på andra?
Djurplågeri är ett brott, en jobbig mormor eller en söt undulat är inte ett brott.
Ni tyckte ju att det var elakt med inlägg då inte personen kan närvara och försvara sig själv?
Tror ni har missupfattat lite det här med forum via internet.
De på katter iFokus har till och med inriktade trådar där dom lägger upp annonser från blocket och skriver negativt om annonsägarna. Ni kan ju försöka gå dit och gnälla att de är elaka också. Hade faktiskt varit rätt roligt att se.
Länkar dem också till annonserna?
Man kan rådfråga andra men man behöver inte hänga ut någon, sedan ska man nog tänka en extra gång innan man kommer med massa anklagelser, det finns konsekvenser!
Vill du och andra sitta och gnälla hit och dit på annonser som inte passar er så är det inte mitt problem.
Men jag tycker fortfarande anmäl eller va tyst.
#19 så ett forum tycker du är ett perfekt ställe för att snacka skit om folk?
Tror att det är du som uppfattat forum via internet helt fel då…..
skitsnack om vi ska kalla det så kan lätt få ett annat ord=FÖRTAL
Googla på det sen kan du återkomma för jag tror inte några forum egentligen accepterar förtal.
jag håller med #21 och tack för allt jag skäms lite😞
Förtal? haha jadu. Du kan ju börja med att anmäla småflickor på 8 år som nyss börjat lära sig popularitet och statusar.
Forum är till för att diskutera och lägga upp sina egna åsikter, bland annat att snacka "skit/sanning/egna åsikter/känslor" om andra, ja tyvärr.
Jag tycker att det är bra att folk drar upp saker på tex blocket som visar på dålig djurhållning så att andra folk kan få en bredare insikt på vad som faktiskt är lagligt samt om man undrar hur man skall göra i situationen och om man bör tänka om som tex fardio här.
Nej men nästa gång någon lägger upp något som visar på dålig djurhållning så ska jag be dem att hälla k*ften istället och att personerna är dum i huvudet. Ni hade ju blivit nöjda iaf.
Men visst jag kan sitta och skriva om hur underbara alla är överallt i världen och inte skriva något negativt om någon alls. Lite svårt dock då 90% av världen består av idioter.
Skitsnack = snacka massa strunt som inte stämmer.
Ärliga diskussioner = folk som faktiskt gör fel. Och för stunden så var det helt fel bild att lägga upp då många djurvänner reagerar och vill ha en bredare förståelse från andra. Men jag tror inte ni är lika intresserade av att förstå.
#22 Farido jag tycker inte du ska skämmas…nja lite då….
Nej men kontakta den som har annonsen först med ett mail med påpekande hur det ska vara & lämpliga burmått.
Får du då ett vänligt mail tillbaka(om du har tur) så har du ju lärt någon & kanske gör en god gärning för djuren…….en tråd hur du lyckas göra något är ju bättre.
Sen tycker väl några som är äldre än du farido att man kan prata skit om folk…jag tycker att om ingen pratar skit så blir forumen trevligare för alla…
tack #24 och jag gjorde det men han sa bara att han sålde bara fåglarna.🙂
#23 Det är väl ingen som har sagt att alla är underbara? Men alla kan väl göra sitt för att allt ska vara så bra som möjligt? Om någon gör fel eller är elak, måste man själv vara det då? Om jag har förstått dig rätt, så tycker du att: Det inte är fel att hänga ut någon på nätet, anklagelser utan fakta gör bara saken ännu bättre. Du verkar tycka att "DEN här personen slår sin hund, kolla på bilden vad rädd den ser ut, vilket djurplågeri! Jag vill bara slå honom/henne precis som h*n har slagit sin hund." Sedan lägger man även ut en direktlänk till den personens annons, blogg eller Facebook så alla kan veta precis vem det är. Tillslut tror alla att den personen slår sin hund, fast hunden kanske bara hörde något ljud i bakgrunden som gjorde den osäker och pga det såg rädd ut. Vem vet vad som fanns utanför ramarna på den där bilden som tråden egentligen handlar om? Det kanske finns en jätte stor och fin bur som fåglarna bodde i? Annons skaparen kanske hade fler fåglar och kände att det var lättare att stoppa in dem h*n skulle sälja i transportburen för att fokuset skulle ligga på just de fåglarna och för att det inte skulle bli några missförstånd om vilka h*n skulle sälja? Nä men det är bättre att ANTA det värsta direkt, personen är ju ändå en idiot, det ser man ju på bilden! Du verkar också tycka att ovanstående exp är samma sak som att skriva " jag har en pojkvän, han äter jätte mkt godis. Jag har berättat för honom att det inte är hälsosam men han lyssnar inte. Är det någon som har några tips på hur jag ska få honom att lyssna på mig? Du verkar också tycka att det är bättre att sitta på ett forum och skriva elaka kommentarer om andra än att faktiskt kontakta personen och göra en anmälan om så behövs. Du verkar också tycka att det är bättre att kolla på, när någon gör ett brott än att göra något för att förhindra det. Jag tycker det är fel, du verkar tycka att det är rätt, vissa tycker som du och andra tycker som mig. Har du aldrig fått lära dig att det är fult att peka tex? Om man tycker det är roligt att komma med anklagelser, hitta på saker som "kanske" inte är sant så kan man ju börja jobba på kvällspressen eller liknande. Då kan man ju hitta på massa saker som inte är sant och vända och vrida på minsta lilla för att det ska skilja sig så mkt från sanningen som möjligt.
#26 "du verkar tycka" Tja, snarare du som verkar tycka och tro en massa 😉
Om någon blev slagen så hade jag ingripit fysiskt, förhoppningsvis ringt polisen innan men är det för allvarligt och nära döden för personen så kanske en träplanka hade funkat att drämma till de andra med.
Nja jag ogillar ju att man anklagar folk direkt utan konkreta bevis, det är fel det håller jag med om. Men att man ställer frågor och lägger upp material på forum är inte så konstigt eller fel i mina ögon. Jag tycker ändå att det borde uppmärksammas men inte om det är riktad till en person med oskyddad identitet. Men blocket annonser är inte så öppet direkt och så länge det inte blir någon mob som är ute efter att förgöra denna.
Jag reagerade bara på att ni verkar leta fel i denna person då jag har läst andra trådar som kanske inte var sådär jätte bra, emn ändå. I forum så tycker jag att man ska lämna allt efter en tråd. Du och jag kan tex ha exakt samma åsikter i en tråd och helt olika i en annan. Precis som denna. Men jag tycker iaf inte att fadrio gjorde fel i det här sammanhanget då många gör liknande på detta forum utan konsekvenser. Sen kan man ju undra om det är rätt eller fel.
Angående facebook anklagelser så brukar jag hoppa över sådant, bryr mig inte så mycket helt ärligt. Är det falska anklagelser så beklagar jag personens situation, men är det sanna så är det väl bra att folk varnar. Man får hoppas att personen som startade det hade en vettig grund och inte var ute efter att förstöra för någon.
Nej jag har en skvallerkärring till mamma som hatar allt och alla samt letar fel hos folk medan jag själv är rätt så harmonisk, glad, lugn och vill se från bådas perspektiv i ett bråk innan jag "dömmer" någon. Snackar inte skit, ljuger inte och håller andra hemligheter för mig själv. Lite motsägande javisst! Men jag tycker ändå man kan skriva om andra fast att personen i sig inte är närvarande. Vilket var det jag mest reagerade på.
Uppfattningen jag har fått av den här diskussionen är att du "verkar tycka" så.
På blocket lägger man ut nr osv, den som vill kan lätt ta reda på vem det är.
Jag har inte letat något fel i TS som person om det är det du menar.
Jag tycker bara att han kunde ha skrivit på ett annat sätt.
Alltså inte vara så anklagande, kontaktat personen först och skippat länken.
Den som vill kan ju leta upp annonsen på blocket.
Jag tycker också att man kan skriva om andra, diskutera andra osv utan att den personen närvarar så länge man håller den man skriver om anonym i "taskiga" inlägg.
Alla vet ju vad var och en har för åsikter nu och jag känner inte att det finns så mycket mer att diskutera.
och tro det eller ej, accepterar faktiskt att vi inte tycker samma.🙂
Jag känner inte heller på att vi vinner på att fortsätta diskutera 😉 Men jag förstår er helt och hållet och håller med till en viss del. 🙂