Nymfparakit:)
Hen jag funderar på om jag ska skaffa en nymfparakit. Men jag vet ingenting om dom. Kan ni hjälpa mig? Vad ska vara i buren vad hur ofta ska dom bada m.m
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Nymfkakaduor liksom de flesta andra fåglar ska vara minst två.
Du bör nog läsa på en del innan du ens funderar på att skaffa fåglar. Det är inte så enkelt som man kan tro.
Detta bör du tänka på innan du som sagt ens funderar på att skaffa nymfkakaduor:
Har du möjlighet att låta fåglarna flyga fritt i bostaden flera timmar varje dag? Tid att hämta grenar i skogen, fixa nyttig färskmat åt dem, göra leksaker? Lust att lyssna på fågelkvitter dagarna i ända? Möjlighet att ta hand om den hela deras liv? Nymfkakaduor kan bli upp till 30 år gamla. Har någon som kan ta hand om dem om du åker bort?
Här kan du läsa och ställa frågor om nymfer:
http://www.nymfkakadua.se/index.php
Finns lite kort fakta här om skötsel:
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
okej tack så mycket:)
Mvh Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Bra tips har du fått innan men tänk också på hur stor buren måste vara, står på jordbruksverkets hemsida. Jag skulle rekommendera att du läser på och skriver sen vad du tror/tycker att de ska ha. Att läsa på kan ta ett par månader och då hinner du skaffa dig ett hum om dem och om du verkligen vill ha nymf. Det är som att ha barn läääänge läänge! Men det är såklart underbart också:)! Säg till om det är något speciellt du vill veta sen:)
Hälsningar
Fredrika
okej tack..
Mvh Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira